
| PKP PLK ⚫ 03.07.2014 ⚫
216
– 11 czerwca lokomotywa testowa wyposażona w specjalne urządzenia pokładowe, po pozytywnej weryfikacji oraz odbiorze przez komisarza PKP Intercity, została podstawiona na odcinek kontrolny – informuje Ryszard Biernat, kierownik kontraktu w PKP Polskich Liniach Kolejowych – Testy zgodnie z planowanymi zamknięciami torowymi rozpoczęły się od stacji Okmiany i szlaku Okmiany – Bolesławiec i są prowadzone na zamkniętych dla ruchu odcinkach linii między Okmianami a Zebrzydową – dodaje.
System testują elektrowozy typu EP09. W elektrowozach zainstalowała go firma Newag Gliwice. To pierwsze pojazdy z systemem sterowania ERTMS/ETCS poziom 2 w kraju. Dotąd ERTMS/ETCS, ale poziomu 1, został zainstalowany tylko w jednej lokomotywie Siemens Husarz należącej do PKP Intercity. Podobnie jak w EP09 jest to tylko moduł testowy i nie został homologowany.
W czasie jazd próbnych sprawdzane są wszystkie aspekty działania systemu bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS. – Na postawie przygotowanych scenariuszy testowych będą symulowane nietypowe sytuacje, np. usterki, niepodjęcie hamowania przez mechanika lub niereagowanie na wskazania urządzeń oraz sprawdzanie, czy działanie systemu będzie prawidłowe i doprowadzi do zażegnania niebezpieczeństwa – wyjaśnia Biernat.
Celem pierwszych testów dynamicznych systemu sterowania pociągiem ERTMS poziomu drugiego jest weryfikacja przyjętych założeń dotyczących rozwiązań technicznych systemu. Wyniki interakcji pomiędzy urządzeniami przytorowymi i pokładowymi posłużą do wdrożenia ERTMS drugiego poziomu na najważniejszych liniach kolejowych w całej Polsce. Docelowo, zgodnie z wymogami UE, wyposażone w niego będą wszystkie najważniejsze korytarze kolejowe w Unii Europejskiej.
Co to jest system ERTMS poziomu drugiego?
ERTMS (ang. European Rail Traffic Managment System) drugiego poziomu to system bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym, który ma ujednolicić kolej na terenie państw unijnych. Składa się z podsystemu ETCS, czyli Europejskiego Systemu Sterowania
Pociągiem, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Druga część ERTMS to cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który –wykorzystując standard systemu GSM – używany jest, zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei (dyżurnych ruchu, dyspozytorów, maszynistów, pracowników obsługi technicznej), jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. Pozwala również na transmisję komunikatów tekstowych.
System ERTMS istotnie wpływa na podwyższenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów. Jego wykorzystanie jest niezbędne do podnoszenia prędkości pociągów, bowiem maszynista, który prowadzi pociąg z prędkością przekraczającą 160 km/h ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy torze. Zadanie to przejmują urządzenia ETCS i GSM-R, dzięki którym maszynista całą sytuację ruchową na linii kolejowej może śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy. Ponadto, otrzyma od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. Co ważne, w przypadku stwierdzenia odstępstw od założeń ruchowych (np. przekroczenia maksymalnej prędkości) system będzie mógł sam reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.
Opóźnienia we wdrażaniu
Opóźnienie we wdrażaniu ERTMS p.2 na odcinku Legnica - Węgliniec jest kluczem sporu Alstomu i PKP Intercity. Ten odcinek - pierwszy w kraju - miał być gotowy jeszcze w 2012 roku. Alstom uważa, że bez działającego systemu ERTMS nie może uzyskać dopuszczenia do eksploatacji Pendolino w zakresie systemów sterowania.
Z taką oceną zgodziła się Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Od swojego dostawcy - Stadlera - mimo zapisów kontraktowych nie wymagała dostawy pociągów wyposażonych w homologowany ERTMS. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Więcej z regionu:
Polska (46250)PAŻP: Prawie 275 tys. operacji General Aviation w 2022 roku. Więcej niż rok wcześniej
320
Biznes Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym General Aviation (GA) w 2022 roku w porównaniu do lat 2021, 2020 i 2019. Raport przygotowany został w oparciu o dane własne FIS, które pokazują, stabilny poziom ruchu GA w Polsce.
Wrocławska "stopiątka" będzie woziła turystów
302
Zintegrowany transport 32-letni Konstal 105Na zakończył służbę w MPK. Miał jednak sporo szczęścia. Zamiast trafić na żyletki, przeszedł w ręce Towarzystwa Miłośników Wrocławia i powróci na tory, aby wozić turystów podczas przejazdów specjalnych. We wtorek 21 marca, na zajezdni Borek, pojazd oficjalnie zmienił właściciela.
Transport w czasach burzliwych przemian
83
Biznes „Transport bez granic” to tytuł konferencji, która odbędzie się w dniach 17-19 maja w Szczecinie, i która będzie poświęcona przemianom w transporcie, zwłaszcza intermodalnym. Będzie to już trzecie wydarzenie z cyklu konferencji „Kolejowe przejścia graniczne”, organizowanych przez Fundację „Pro Kolej” od 2021 roku.
Łódź: Tramwajowe roszady na Kozinach
3,6k
Zintegrowany transport Czynna do początku listopada 2019 r. pętla Koziny nie zostanie odbudowana w dotychczasowym kształcie. Zastąpi ją znacznie bardziej funkcjonalna pętla w lepszej lokalizacji – przy podziemnym przystanku kolejowym. Wcześniej jednak na co najmniej trzy lata trzeba będzie uruchomić kolejną tymczasową linię wahadłową.
Kraków: PKP PLK z ofertami na przystanek przy kąpielisku w Przylasku
509
Infrastruktura PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę nowego przystanku Kraków Przylasek na linii kolejowej nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże. Dwa perony jednokrawędziowe miałyby powstać przy ul. Rzepakowej nieopodal kąpieliska w Przylasku Rusieckim.
Olsztyn-Mazury: Latem pięć kierunków z trzema przewoźnikami
3,7k
Pasażer Tegoroczna letnia siatka połączeń z portu lotniczego Olsztyn-Mazury obejmuje pięć kierunków realizowanych przez trzy linie lotnicze. Od 26 marca do końca października bieżącego roku pasażerowie będą mogli korzystać ze stałych, całorocznych kierunków w innych dniach oraz godzinach, a także z powracających sezonowych lotów krajowych.
Łódź: Chocianowice coraz bliżej ukończenia
1,2k
Zintegrowany transport Nowa część hali osiąga właśnie stan surowy zamknięty. Część nowych torowisk jest już gotowa – trwa wyposażanie ich w sieć trakcyjną. Zarząd Inwestycji Miejskich pochwalił się postępami inwestycji w zajezdni Chocianowice.
Poznań. Pierwsze testy zmodernizowanego torowiska na Towarowej
744
Zintegrowany transport Prace w ramach Programu Centrum są coraz bardziej zaawansowane. Na nowe torowisko na fragmencie ul. Św. Marcin oraz ul. Towarowej wjechał po raz pierwszy pojazd szynowy z taboru poznańskiego MPK. Niedługo na tym odcinku odbędą się tramwajowe przejazdy techniczne, tak aby udostępnić trasę przez Towarową jeszcze w kwietniu bieżącego roku. W pierwszej kolejności pojedzie nią linia nr 2.
Sosnowiec bierze się za wiadukt na Wojska Polskiego. Wstrzymanie ruchu komunikacji
5,3k
Zintegrowany transport Od 29 marca 10 linii komunikacji miejskiej musi zostać objęte zmianami wskutek przebudowy wiaduktu przy ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu. Modyfikacje przede wszystkim obejmą regularne linie autobusowe, które w większości przypadków zostaną skierowane na trasy objazdowe. Z racji tego, że odcinek nad torami kolejowymi zostanie wyłączony z ruchu, utrudnienia czekają wszystkich kierowców.
LOT: Boeing musi ujawnić wszystkie dokumenty o B737 MAX
2,6k
Prawo i polityka Batalia prawna Polskich Linii Lotniczych LOT z Boeingiem ma kolejny rozdział. PLL LOT chcą, aby amerykański sędzia federalny nakazał Boeingowi ujawnić więcej niż 416 zredagowanych już dokumentów, które zostały ujawnionych w ramach śledztwa, amerykańskiego Kongresu. Wniosek LOT-u ma sprawić, że Boeing odtajni dokumenty, w których mają być stwierdzone wady techniczne B737 MAX, które wpłynęły bezpośrednio na dwie katastrofy, a z powodu uziemienia na dwa lata samolotu LOT poniósł setki milionów dolarów strat.
PKP PLK - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >