NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK powtarza przetarg na komunikaty. PKP Telkol za drogi, konkurencja odrzucona [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 09.01.2019 4,4k

PKP PLK powtarza przetarg na komunikaty. PKP Telkol za drogi, konkurencja odrzucona [aktualizacja]
fot. PKP PLK
Nie udał się przetarg PKP PLK na wygłaszanie komunikatów na stacjach i przystankach w czasie obowiązywania rozkładu jazdy 2018/2019. Zarządca infrastruktury odrzucił wszystkie oferty poza tą złożoną przez PKP Telkol – a ona znacznie przekroczyła kosztorys. Obecnie Telkol dalej zajmuje się obsługą megafonów – na podstawie zamówienia z wolnej ręki na okres przejściowy.
Budżet zamówienia PKP PLK na wygłaszanie komunikatów i obsługę informacji pasażerskiej na wybranych stacjach w całym kraju wynosił aż 33,2 mln zł netto (40,8 mln zł z prawem opcji). Ogłoszone w październiku postępowanie podzielone było na sześć części. Do wszystkich zgłosił się obecny operator megafonów i informacji – PKP Telkol. Jak się jednak okazało, jego oczekiwania znacznie przekraczały kosztorys.

Jak pisaliśmy, do trzech z sześciu zadań zgłosiła się konkurencja. I w każdym przypadku była nie tylko dużo tańsza od Telkolu, ale też od kosztorysu PLK. Zarządca infrastruktury wszystkie oferty odrzucił. Nie podaje dlaczego, zasłaniając się ustawą o zamówieniach publicznych, ale według naszych informacji, chodziło o rażąco niską cenę; oferty te były prawie dwukrotnie niższe od kosztorysu. 

Albo za drogo, albo za tanio

Z firm, które złożyły ofertę jedynie Zakłady Usługowe Wschód potwierdziły nam, że ich oferta została odrzucona właśnie z tego powodu. – Nasze wyjaśnienia w sprawie rażąco niskiej ceny nie zostały uwzględnione przez zamawiającego. Takie rozstrzygniecie postępowania było dla nas zaskoczeniem. Ze względu wysokość wpisu do KIO zrezygnowaliśmy z zamiaru wniesienia odwołania – poinformowała „Rynek Kolejowy” Izabela Lipińska z ZU Wschód.

Po odrzuceniu ofert konkurujących z Telkolem, PLK mogła jedynie podnieść budżet postępowania i zaakceptować ofertę lub unieważnić postępowanie. Zdecydowano się na ten drugi krok; oznaczało to jednak, że na dzień 28 listopada, kiedy podjęto tę decyzję, PLK nie miała firmy do wygłaszania komunikatów na okres po 8 grudnia, gdy kończyła się umowa z Telkolem.

Umowa tymczasowa z Telkolem

Zarządca infrastruktury zaczął negocjować ze spółką z Grupy PKP zasady dalszego nieprzerwanego wygłaszania komunikatów. Do porozumienia doszło 7 grudnia. Zawarto umowę na okres przejściowy, od 9 grudnia do 31 marca. W tym okresie PLK ma znaleźć docelowego wykonawcę usług. Telkol dostanie za wykonanie zadania 9 995 189 złotych netto. To w przeliczeniu na miesiąc porównywalna kwota do tej, którą Telkol oferował w unieważnionym przetargu i więcej niż Telkol dostawał wcześniej.

Prezes Telkolu Mirosław Gilarski tłumaczy „Rynkowi Kolejowemu”, że koszty spółki wzrosły względem poprzedniej umowy z PLK. – Wprowadzono nowy zakładowy układ zbiorowy pracy, korzystniejszy dla pracowników. Do tego od 1 września wprowadziliśmy podwyżkę – minimum 250 złotych na zatrudnionego – wylicza, wskazując, że realnie wyliczony koszt usług spółka określiła składając ofertę w przetargu. 

Jest nowy przetarg

Jak poinformowały „Rynek Kolejowy” PKP Polskie Linie Kolejowe, nowe postępowanie wszczęto 27 grudnia. Kontrakt ponownie podzielono na sześć zadań, na okres roku począwszy od 1 kwietnia. Oferty powinniśmy poznać pod koniec stycznia.

Aktualizacja: Znamy przyczyny odrzucenia ofert

PKP PLK poinformowała „Rynek Kolejowy, że oferta złożona przez Zakłady Usługowe Wschód została odrzucona za rażąco niską cenę. Zakłady Usługowe Zachód zostały wykluczone, bo nie złożyły wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny, a oferta złożona przez Naturę Tur nie odpowiadała treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia – zawierała nieaktualny załącznik do formularza oferty.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45780)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45780)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5