Od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 13 grudnia, w rezultacie zakończenia prac na LCS Ciechanów z Warszawy do Gdańska pojedziemy pociągiem jeszcze szybciej – w 2 h 37 min.
Pociągi na trasie ze stolicy do Trójmiasta mogą jeździć z prędkością 160 km/h. Ale obok jednego z podstawowych celów modernizacji – zwiększenia szybkości – Polskim Liniom Kolejowym zależało na podwyższeniu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Stąd też przejazdy w poziomie szyn zastąpiono wiaduktami drogowymi, kolejowymi lub przejściami pod torami dla pieszych. Na obszarze Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym Ciechanów wybudowano 8 tuneli dla pieszych, 22 wiadukty drogowe oraz 10 wiaduktów kolejowych. Tylko w samym Ciechanowie ruch drogowy i kolejowy usprawniły np. wiadukty na ul. Mleczarskiej, ul. Kasprzaka, ul. Spółdzielczej czy w ciągu ul. Gąseckiej.
Nowe perony – wyższy komfort
Przebudowane zostały obiekty na stacji Świercze, w Kałęczynie, Gąsocinie, Gołotczyźnie, Ciechanowie Przemysłowym, Ciechanowie, Czeruchach, Krośnicach Mazowieckich, Konopkach, Stupsku Mazowieckim, Wyszynach i Mławie. Powstał też nowy przystanek kolejowy Mława – Miasto, którego perony liczą 300 m długości, co umożliwia zatrzymywanie się długich składów pociągów dalekobieżnych.
– Każdy z obiektów wyposażono w nowe wiaty, ławki, kosze, tablice informacyjne oraz oświetlenie i nagłośnienie. Zlikwidowane zostały bariery dla osób niepełnosprawnych, wybudowano windy oraz tunele z pochylniami. Perony wyłożono nową kostką, a na ich krawędziach zamontowano płyty antypoślizgowe. Na każdej ze stacji kolejarze przebudowali układy torowe, wymienili szyny oraz podkłady i rozjazdy – informuje PKP PLK.
Kontrola ruchu z LCS Ciechanów
W ramach projektu powstało także Lokalne Centrum Sterowania w Ciechanowie. Nastawnie na stacjach w Gąsocinie, Ciechanowie, Konopkach i Mławie zostały wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Ponadto na wszystkich modernizowanych szlakach zastosowano nowoczesne urządzenia pozwalające na kontrolę ruchu, w tym m.in. nadzór zajętości torów i rozjazdów. Aparaturę dostosowano do dalszej integracji w LCS Ciechanów, z którego dwóch dyżurnych, przy wykorzystaniu specjalnie do tego celu zaprojektowanych stanowisk, będzie w stanie zarządzać ruchem na odcinku ponad 61 km.
Z troską o środowisko
– Warto wspomnieć, że modernizacja linii kolejowej prowadzona była w poszanowaniu środowiska naturalnego. Zbudowano przepusty umożliwiające migracje dzikich zwierząt i zamontowano urządzenia odpłaszające. Hałas i drgania mające wpływ na otoczenie infrastruktury kolejowej zostały istotnie ograniczone poprzez zastosowanie: szyn bezstykowych, mat antydrganiowych oraz ekranów akustycznych. Dzięki budowie systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników zmniejszono ryzyko zanieczyszczenia wód i gruntów – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Zakres prac związanych z modernizacją linii kolejowej w obszarze LCS Ciechanów objął:
• modernizację ponad 61 km szlaków kolejowych,
• budowę 10 wiaduktów kolejowych,
• budowę 22 wiaduktów drogowych,
• budowę 8 przejść podziemnych dla pieszych,
• budowę blisko 6 km nowoczesnych peronów,
• budowę 35 tys. m² ciągów dla pieszych,
• wymianę 330 latarni i 2 100 słupów trakcyjnych,
• rozstawienie 130 km sieci trakcyjnej.
Całkowity koszt projektu to 1 418 788 003,93 PLN, z czego unijne dofinansowanie wyniosło: 777 180 232,19 PLN