Jak informują przedstawiciele PKP PLK, do końca tego roku będzie gotowy nowy most na Martwej Wiśle, powstający w ramach modernizacji linii kolejowej do Portu Gdańsk. Nie wiemy natomiast nadal, co z kwalifikowalnością środków unijnych w przypadku tego – i nie tylko tego – projektu.
Modernizacja linii kolejowej nr 226, z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny, rozpoczęła się latem 2014 r. i ma potrwać 2 lata. Prędkość na tej 16-kilometrowej trasie, absolutnie kluczowej z punktu widzenia ruchu towarowego w całej Polsce, ma zostać podniesiona do 100 km/h, a jej przepustowość zwiększy się 6-krotnie. Przed rozpoczęciem remontu tylko część tej trasy była czynna w układzie dwutorowym, a najbardziej problematycznym „wąskim gardłem” był 100-letni most kolejowy na Martwej Wiśle, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h.
Jak informuje „RK” Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, nie będzie sytuacji, iż modernizacja linii będzie wymagała na pewien czas jej całkowitego zamknięcia. – Ruch kolejowy będzie się odbywał przez cały czas modernizacji trasy do portu, założyliśmy możliwość jazdy po jednym torze. Nowy most na Martwej Wiśle powstanie w niewielkiej odległości od starego, a gdy zostanie zbudowany, wówczas przełączymy ruch pociągów na nową konstrukcję. Zarządzeniem ruchem kolejowym będą zajmowały się dwie nastawnie, w Olszynce i w Porcie Północnym. Przypomnę, że w ramach modernizacji linii do portu budujemy również nowy system sterowania ruchem. Nowy most kolejowy będzie gotowy do końca 2015 r. – informuje Maciej Dutkiewicz.
Bez odpowiedzi pozostaje natomiast na razie nasze pytanie, co z kwestią „kwalifikowalności” środków pomocowych z UE na to zadanie. Cała inwestycja ma zakończyć się w połowie 2016 r., a zasady udzielania unijnej pomocy w ramach perspektywy 2007-13 są takie, że wszystkie przedsięwzięcia powinny zostać zakończone i rozliczone do końca 2015 r. Czekamy na odpowiedź z PLK, jakie jeszcze inne inwestycje objęte unijną pomocą z perspektywy 2007-13 mogą przeciągnąć się na 2016 r. i czy podjęte zostały w związku z tym rozmowy z instytucjami UE, mające na celu utrzymanie kwalifikowalności. Pół roku temu podczas dyskusji o modernizacji linii kolejowej do Portu Gdańsk, Maciej Kaczorek, dyrektor biura planowania strategicznego w PKP PLK, deklarował, że PLK będzie starała się „zakwalifikować jak największą część otrzymanych środków pomocowych”.