Wiceminister transportu Andrzej Massel potwierdził, że most kolejowy do portu w Gdańsku powinien powstać do końca 2014 roku, zaś przetarg na wykonawcę inwestycji zostanie ogłoszony w czerwcu.
Z 3 faz realizacji zakończona została pierwsza, obejmująca przygotowanie Studium Wykonalności i uzyskanie niezbędnych uzgodnień środowiskowych. Zakończenie drugiej fazy – złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – planowane jest na wiosnę br. Faza 3 obejmuje roboty budowlane. Na czerwiec 2012 planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawców, a na grudzień ich wybór. Roboty mają się rozpocząć w styczniu 2013, a na grudzień 2014 planowane jest zakończenie inwestycji.
Dwutorowy nowy most – w przeciwieństwie do starej, jednotorowej konstrukcji – o długości 124 metrów, zapewni 3-krotnie większą przepustowość + do 240 pociągów na dobę. Zapewni także bezpieczniejszą żeglugę, dzięki dużej – 50-metrowej – rozpiętości przęseł.
Zadanie realizowane jest w ramach programu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk” (most + dwutorowa linia kolejowa) POIiŚ 2007-2013. Projekt obejmuje modernizację infrastruktury kolejowej 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego, budowę dwutorowego mostu, rozbiórkę starego, 107-letniego mostu dotychczasowego i założenie systemu łączności ERTMS.
Beneficjentem projektu, obejmującego modernizację linii E65/CE65 jest PKP PLK SA, a Zarząd Morksiego Portu Gdańsk jest partnerem.
- Dzięki inwestycji spodziewamy się znacznej poprawy dostępności terminali w głębokowodnej części portu gdańskiego od strony lądu – zarówno tych funkcjonujących, jak i planowanych. Prognozy obrotów towarowych – tak masowych, jak i w kontenerach – na najbliższe lata dopingują nas do szukania możliwości realizacji ciągów komunikacyjnych zarówno drogowo-kolejowych, jak śródlądowych. Uruchomienie Korytarza VI przez gdański port wymaga zapewnienia proporcjonalnych możliwości dowozowo-wywozowych - wyjaśnia Janusz Kasprowicz, rzecznik gdańskiego portu.