Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PLK: Nie ma problemów z systemem informacji pasażerskiej w Warszawie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Data publikacji:
07-11-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PLK: Nie ma problemów z systemem informacji pasażerskiej w Warszawie
- System informacji pasażerskiej został zaprojektowany tak, by jego obsługa była maksymalnie zautomatyzowana. Uwzględnia zgodność z innymi systemami zarządcy infrastruktury oraz kompleksową informację dla pasażerów - czytamy w komentarzu Mirosława Siemieńca z PKP PLK w odpowiedzi na uwagi osoby obsługującej nowy system informacji pasażerskiej na stacji Warszawa Wschodnia. Wcześniej na łamach RK zaprezentowaliśmy komentarz, w którym pracownik obsługujący system wytyka błędy w działaniu SDIP. Publikowaliśmy także informację Kolei Mazowieckich z uwagami na temat nieprawidłowości w działaniu systemu.

Na nowy system informacji pasażerskiej poskarżyła się pragnąca zachować anonimowość osoba, która na co dzień pracuje bezpośrednio przy obsłudze systemu informacji pasażerskiej w Warszawie. Według niej, system jest m. in. nieprzystosowany do opóźnień pociągów, nie wyświetla pociągów służbowych, nie potrafi wyświetlać niektórych opóźnień, wiele pociągów dla systemu w ogóle nie istnieje, a na dodatek zapowiedzi pojawiają się np. po odjeździe danego pociągu lub w czasie, gdy na peronie podstawiony jest zupełnie inny skład. Poza tym bardzo ciężko jest wprowadzać pociągi do systemu ręcznie.

Informacje o nieprawidłowościach w działaniu systemu potwierdziły Koleje Mazowieckie. – W przypadku opóźnień pociągów system generuje nieprawidłowe komunikaty, a operator nie ma możliwości ich przerwania lub wyłączenia, co powoduje, że klienci wprowadzani są w błąd. Ponadto problemem jest fakt, że w ramach systemu nie ma możliwości pracy w trybie ręcznym, co uniemożliwia np. kolejkowanie pociągów czy blokowanie ogłaszania i wyświetlania następnych pociągów, podczas gdy poprzednie stoją jeszcze w peronach – to tylko niektóre błędy, które w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" wymienili niedawno przedstawiciele spółki Koleje Mazowieckie. Jak do tych nieprawidłowości odnosi się spółka PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Zgodnie z umową wykonawca zapewnił szkolenie przed wdrożeniem i późniejsze wsparcie na stanowiskach dla osób zatrudnionych przy obsłudze systemu. Przez ponad trzy miesiące przedstawiciele wykonawcy towarzyszyli operatorom, udzielali wskazówek i odpowiadali na pytania. W ramach zajęć omawiano zachowanie w nietypowych sytuacjach, np. w przypadku awarii spowodowanej warunkami atmosferycznymi - tłumaczy rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych Mirosław Siemieniec. - Większość przedstawionych w materiale uwag dotyczy okresu wdrożenia. Część sugestii związana z systemem, została rozpatrzona i uwzględniona przez wykonawcę. Szczegółowa odpowiedź na większość pytań wymagałaby cytowania instrukcji i opisu poszczególnych czynności - dodaje Mirosław Siemieniec.

W swojej odpowiedzi rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych odniósł się do najważniejszych problemów omówionych przez pracownika zajmującego sę obsugą systemu informacji pasażerskiej na stacji Warszawa Wschodnia. Niżej prezentujemy uwagi Miroslawa Siemieńca do najwazniejszych punktów, dotyczące zasad działania SDIP na warszawskiej linii średnicowej:

System posiada tryb automatyczny i tryb ręczny. Oba umożliwiają wprowadzenie poprawek związanych z opóźnieniami pociągów. Reakcja operatora musi jednak nastąpić we właściwym czasie, zgodnie z instrukcją użytkownika.

  • Przypisanie pociągów do peronów powinno być aktualizowane/zmieniane na bieżąco. przez operatorów na podstawie informacji od dyżurnych ruchu. Według informacji wykonawcy, operatorzy zostali przeszkoleni zarówno w zakresie zasad wprowadzania tzw. krawędzi, jak informacji handlowych wg potrzeb przewoźnika.
  • System umożliwia dopisanie pociągów służbowych. Operacja zajmuje kilkanaście sekund. Szkolenie obejmowało także ten zakres obsługi.
  •  Według przyjętych założeń każdy operator obsługuje „swoje” pociągi. Operatorzy mają możliwość podglądu pociągów na „sąsiednim” układzie - dalekobieżnym, bądź podmiejskim.
  • Przyczyną braku spójności momentu odjazdu pociągu z czasem zapowiedzi może być błędnie wprowadzona  informacja o opóźnieniu lub wprowadzenie jej ze zbyt dużą zwłoką. 
  • System nie pozwala na jednoczesne wprowadzenia dwóch pociągów na ten sam tor.
  • Zamknięcia na linii średnicowej zostały uwzględnione i wprowadzono wymagane zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Nie było problemów ze zmianą. Warto zauważyć, że w ramach szkoleń operatorów ujęte było także wprowadzanie zmian do stałego rozkładu jazdy oraz modyfikacja czasu wygłoszenia zapowiedzi.
  • Możliwą przyczyną zapowiadania pociągów po ich odjeździe, może być nie wprowadzenie, bądź wprowadzenie zbyt dużego opóźnienia dla danego pociągu, lub ustawienie pociągu w „tryb sterowania ręcznego” i brak jego dalszego prowadzenia. Wykonawca zapewnia, ze operatorów wielokrotnie informowano i uczulano na tego typu sytuacje.
  • Zapowiadanie kolejnego pociągu, w momencie, gdy na danym torze stoi jeszcze poprzedni, system oznajmia komunikatem typu: pociąg wjedzie na tor.. przy peronie” i podaje godzinę planowanego odjazdu.
  • Przyczyną mylnych strzałek na zbiorczej tablicy na peronach podmiejskich, może być nie wprowadzenie, bądź zbyt późne wprowadzenie, krawędzi peronu przez operatora.
  • Do tzw. kolejkowania pociągów czy blokowania ogłaszania i wyświetlania następnych pociągów, podczas gdy poprzednie stoją jeszcze w peronach, służy mechanizm opóźnień. Jeśli dany pociąg stoi przy krawędzi peronu, na który zgodnie z rozkładem jazdy powinien wjechać inny pociąg, konieczne jest wprowadzenie opóźnienia pociągu nadjeżdżającego. System po wprowadzeniu opóźnienia wygłosi odpowiednie komunikaty i w odpowiedni sposób ustawi kolejkę pociągów.
  • Komunikaty syntezatora mowy są zrozumiałe. Dopracowywane są jeszcze detale, m.in. akcenty.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK znów może zamknąć linię do Mielca. Żeby walczyć z wykluczeniem

Infrastruktura

PLK znów może zamknąć linię do Mielca. Żeby walczyć z wykluczeniem

inf. pras PKP PLK 05 grudnia 2023

Dodatkowa nagroda dla pracowników PKP PLK

Biznes

Dodatkowa nagroda dla pracowników PKP PLK

Jakub Madrjas 01 grudnia 2023

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Infrastruktura

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Kasper Fiszer 01 grudnia 2023

PLK wyjaśnia przyczyny zamknięcia linii nr 7 Warszawa - Otwock

Infrastruktura

Kraków: Powstaną nowe bezkolizyjne przejazdy kolejowe

Infrastruktura

Kraków: Powstaną nowe bezkolizyjne przejazdy kolejowe

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 28 listopada 2023

Dworzec w Zduńskiej Woli niemal gotowy

Infrastruktura

Dworzec w Zduńskiej Woli niemal gotowy

inf. pras PKP PLK 25 listopada 2023

Zobacz również:

PLK znów może zamknąć linię do Mielca. Żeby walczyć z wykluczeniem

Infrastruktura

PLK znów może zamknąć linię do Mielca. Żeby walczyć z wykluczeniem

inf. pras PKP PLK 05 grudnia 2023

Dodatkowa nagroda dla pracowników PKP PLK

Biznes

Dodatkowa nagroda dla pracowników PKP PLK

Jakub Madrjas 01 grudnia 2023

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Infrastruktura

PLK: Ponad 200 mln zł na linie do Ukrainy

Kasper Fiszer 01 grudnia 2023

PLK wyjaśnia przyczyny zamknięcia linii nr 7 Warszawa - Otwock

Infrastruktura

Kraków: Powstaną nowe bezkolizyjne przejazdy kolejowe

Infrastruktura

Kraków: Powstaną nowe bezkolizyjne przejazdy kolejowe

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 28 listopada 2023

Dworzec w Zduńskiej Woli niemal gotowy

Infrastruktura

Dworzec w Zduńskiej Woli niemal gotowy

inf. pras PKP PLK 25 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5