Przebudowa stacji Olkusz została wpisana na listę rezerwową KPK i jej realizacja możliwa będzie dopiero po wygospodarowaniu przez PLK pieniędzy na ten cel. Na linii nr 62 przechodzącej przez tę stację widać absurdy polskiej kolei pasażerskiej.
O modernizację stacji Olkusz zapytał PiS Jacek Osuch, który zwrócił uwagę, że prowadzone przez PLK modernizacje fragmentów linii nr 62 poprawiły jej parametry i pozwoliły na skrócenie czasu przejazdu pociągów między Olkuszem a Katowicami.
– Od pewnego czasu zauważalny jest prowadzony przez PKP PLK proces inwestycyjny na w/w odcinku. Mieszkańcy Śląska i Małopolski, którzy codziennie korzystają z pociągów Regio z zadowoleniem przyjmują fakt wzrostu prędkości na śląskim odcinku linii nr 62. Docelowo należałoby założyć, że pokonanie odcinka z Olkusza do Katowic przez Sławków powinno pociągom regionalnym zająć nie więcej niż 50-55 minut. Taki czas przejazdu będzie konkurencyjny wobec innych form transportu zbiorowego i będzie podstawą do zwiększenia oferty przewozowej na w/w linii – pisze poseł Osuch w interpelacji do Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
Słaba oferta przewozowa
Obecnie oferta przewozowa na linii nr 62 nie jest imponująca. Na trasie Sędziszów – Katowice, która przebiega przez trzy województwa: świętokrzyskie, małopolskie i śląskie kursują tylko 3 pary pociągów dziennie. Frekwencja w pociągach na tej linii spadała z powodu wydłużania czasu jazdy spowodowanego jej degradacją, szczególnie na obszarze Zagłębia Dąbrowskiego.
Linia nr 62 to także przykład problemów jakie napotykają połączenia „stykowe” po tym jak samorządy zaczęły tworzyć własne spółki kolejowe. W grudniu 2012 r. z powodu braku porozumienia samorządów Śląska i Małopolski relację pociągów Przewozów Regionalnych skrócono do Sławkowa, gdzie pasażerowie musieli przesiadać się do autobusu. Następnie w Sosnowcu ponownie przesiadali się do pociągu Kolei Śląskich. Takie utrudnienie podróży spowodowało, że frekwencja w pociągach spadła niemal do zera, a pasażerowie przesiedli się do busów.
PLK modernizują, samorząd tnie połączenia
W maju 2013 przywrócono bezpośrednie połączenia Przewozów Regionalnych do Katowic, jednak pociągi na linii nr 62 nie odzyskały już popularności, w efekcie czego w grudniu 2015 r. drastycznie ograniczono ofertę na tej linii. Samorząd województwa małopolskiego tłumaczył, że nie opłaca się utrzymywać połączeń, które są deficytowe. Paradoksalnie jednak decyzja o zmniejszeniu liczby połączeń zapadała dokładnie wtedy kiedy PLK zrewitalizowało linie i skrócono czas przejazdu między Strzemieszycami a Sosnowcem Południowym o 20 minut. Trzy pary pociągów dziennie to jednak mało atrakcyjna oferta dlatego mieszkańcy miejscowości wzdłuż linii 62 nadal wolą busy.
Poseł Osuch liczy jednak na zwiększenie liczby połączeń na tym odcinku. Jego zdaniem poprawa paramentów linii umożliwia wprowadzenie oferty tu konkurencyjnej wobec autobusów i samochodów. – Podjęte przez PKP PLK działania inwestycyjne powinny w przyszłości skutkować wzrostem liczby pasażerów oraz zwiększeniem oferty przewozowej. Wyrażam także nadzieję, że po zakończeniu przebudowy linii kolejowej nr 62 uda się przekonać władze Małopolski, Ślaska i województwa świętokrzyskiego do zwiększenia liczby pociągów regionalnych przejeżdżających przez powiat olkuski linią nr 62 – napisał parlamentarzysta w interpelacji.
Zdaniem posła, modernizacja stacji Olkusz przyczynić się może do wzrostu popularności połączeń na trasie Sędziszów – Katowice. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedziało, że plan modernizacji stacji znajduje się na liście rezerwowej i PLK zrealizuje tę inwestycję w przypadku zaoszczędzenia pieniędzy na innych inwestycjach.
Są pieniądze na małe przystanki
Z dostępnych obecnie możliwości finansowych zaplanowano jednak prace na odcinkach Tunel – Jaroszowiec Olkuski bez stacji Jaroszowiec oraz Bukowno – Sławków bez stacji Bukowno. – W ramach projektu nie jest obecnie przewidywana realizacja prac w obrębie stacji Olkusz. Jednocześnie uprzejmie informuję, że MIB zobowiąże PKP PLK SA do rozszerzenia zakresu projektu w przypadku wygospodarowania oszczędności w ramach realizowanego zadania w pierwszej kolejności o stację Olkusz – napisał Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w MIB w odpowiedzi na interpelację.
Ze środków krajowych modernizowane będą perony na mniejszych stacjach i przystankach: Bukowno Przymiarki w 2017 r. Gajówka i Jerzówka dla toru nr 1 oraz Wolbrom w 2018 r. Zarzecze i Chrząstowice Olkuskie w 2019 r. Gajówka i Jerzówka dla toru nr 2 w 2023 r. Charsznica w 2023 r. Perony te mają być podwyższone i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Tak więc jeśli PLK nie znajdzie finansowania na modernizację stacji Olkusz, to za kilka lat na linii nr 62 będą wygodne i nowoczesne perony w małych miejscowościach, ale nie na głównych stacjach w Bukownie i Olkuszu – głównych miastach tej części Małopolski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.