8 lipca 2011 roku odbył się plener fotograficzny na wewnątrzzakładowej kolei przemysłowej Huty Pokój w Rudzie Śląskiej. Na tle wielkiego pieca i innych zabudowań przemysłowych można fotografować lokomotywę Lxd2-09 oraz przechodzący tego dnia jazdy próbne po naprawie głównej parowóz Las49. Maszyny ciągnęły kadzie do wywozu płynnego żużla wielkopiecowego.
Organizatorami imprezy było Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu oraz firma „Tabor 1” Ryszard Traskiewicz – wykonawca naprawy parowozu Las49. Przejazd odbył się dzięki firmom: Huta Pokój S.A., Euroserwis Sp. z o.o. – zarządcy infrastruktury kolejowej HP oraz Stalmag Sp. z o.o. – właścicielowi lokomotyw Lxd2 pracujących w HP.
Okazją do zorganizowania przejazdu były informacje o nadchodzącej likwidacji systemu torów wąskotorowych. W Hucie znajduje się jedna z trzech ocalałych wąskotorowych kolei przemysłowych w Polsce (obok KWK Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu oraz Cementowni „Odra” w Opolu). Niegdyś sieć torów o prześwicie 785 mm oplatała większość wydziałów i zabudowań Huty. Do dzisiaj przejezdne jest około 1200 metrów toru pomiędzy lokomotywownią, wielkim piecem i wylewiskiem. W ostatnim czasie zlikwidowano splot trójszynowy do stacji tankowania lokomotyw. Ponieważ wielki piec nie jest już wykorzystywany, Huta rozważa likwidację infrastruktury wąskotorowej. Formalnie operatorem kolei jest firma Stalmag, która posiada 3 szt. lokomotyw Lxd2. Jeszcze kilkanaście lat temu system wąskotorowy Huty połączony był z siecią Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jednak transformacja przemysłu ciężkiego na Górnym Śląsku sprawiła, że z GKW pozostała jedynie turystyczna linia z Bytomia do Miasteczka Śląskiego, a linie kolejowe w okolicy Rudy Śląskiej zlikwidowano.
Przy okazji pleneru firma „TABOR 1” Ryszard Traskiewicz zaprezentowała parowóz Las49, który został uruchomiony po kilkudziesięciu latach postoju. Do niedawna maszyna była ustawiona jako pomnik w Skansenie Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach. Naprawa wymagała wiele wysiłku z racji zdekompletowania osprzętu i armatury parowozu. Obecnie trwają odbiory pojazdu wymagane właściwymi przepisami. Lokomotywa przeznaczona jest dla skansenu w Rudach Raciborskich. W tej chwili firma „TABOR 1” przeprowadza naprawę parowozu Kp4 dla Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji uczestników pleneru: