Spółka Lietuvos Geležinkeliu (LG) zarządzająca infrastrukturą kolejową na Litwie przedstawiła najbliższe plany inwestycyjne. Program inwestycji strategicznych przewiduje, że w okresie od 2019 do 2030 roku na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej oraz zwiększenie przepustowości zostanie wydanych do 6 mld euro.
Jak czytamy w komunikacie spółki, tylko w 2019 r. inwestycje całej grupy Kolei Litewskich wyniosą około 98 mln euro, a łączna wartość rozpoczętych w tym roku projektów inwestycyjnych, które zostaną ukończone do 2025 r. wynosi prawie 313 mln euro. Obecnie grupa Kolei Litewskich realizuje aż 129 projektów inwestycyjnych w sektorze infrastruktury.
Prędkość, przepustowość, bezpieczeństwo
– Staramy się, aby zapewnić maksymalną konkurencję już na etapie planowania przetargów, co gwarantuje nie tylko przejrzystość, ale także efektywne wykorzystanie inwestycji. Przedstawiliśmy wszystkim zainteresowanym dostawcom informacje o przetargach zaplanowanych na koniec bieżącego roku i na 2020 rok. Zaprosiliśmy ich do aktywnego składania rekomendacji w kwestii procedur i specyfikacji technicznych – mówi Karolis Sankovski, dyrektor generalny infrastruktury Kolei Litewskich (LG) cytowany w komunikacie.
Według Sankovskiego, w okresie od 2020 do 2023 roku lwia część inwestycji będzie skierowana na zwiększenie przepustowości i prędkości na liniach kolejowych, a także zapewnienia bezpieczeństwa. Zaplanowane inwestycje będą również nakierowane na wzmocnienie głównych połączeń transportowych z portem oraz rynkami międzynarodowymi, także w celu zmniejszenia hałasu powodowanego przez pociągi i wpływu na środowisko. Większość planowanych zakupów będzie finansowana ze źródeł zewnętrznych, głównie z funduszy inwestycyjnych Unii Europejskiej.
Nie tylko Rail Baltica
Jednym z głównych kierunków inwestycyjnych jest realizacja projektu Rail Baltica. W okresie od 2020 do 2025 planowane są prace przygotowawcze, projektowanie i budowa europejskiej linii kolejowej o szerokości toru 1435 mm od granicy polsko-litewskiej do granicy litewsko-łotewskiej z dodatkowym odgałęzieniem Wilno – Kowno. Planuje się na ten cel do 2,5 mld euro.
Oprócz trwającego projektu Rail Baltica, w okresie od 2020 do 2027 roku na remont i modernizację głównych tras kolejowych przeznaczono około 340 mln euro. Na przykład, w okresie od 2020 do 2026 roku będzie wykonywana modernizacja sieci trakcyjnej na linii Wilno – Kowno, która będzie kosztować do 120 mln euro. Duże środki mają być również wydane na remont budynków przytorowych, wymianę sygnalizacji świetlnej i wymianę rozjazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.