NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP Wieliczka Park: W historycznych murach dworca nie zabraknie nawet muzyki

| Agnieszka Serbeńska 12.12.2016 62

PKP Wieliczka Park: W historycznych murach dworca nie zabraknie nawet muzyki
Fot. MIB
PKP Wieliczka Park: W historycznych murach dworca nie zabraknie nawet muzyki
PKP Wieliczka Park: W historycznych murach dworca nie zabraknie nawet muzyki
PKP Wieliczka Park: W historycznych murach dworca nie zabraknie nawet muzyki
PKP SA zakończyła przebudowę zabytkowego dworca Wieliczka Park. Koszt inwestycji to prawie 6 mln zł netto.
Od dzisiaj pasażerowie mogą korzystać ze zmodernizowanego obiektu. Tu też, decyzją miasta, które przejmie obowiązki gospodarza obiektu, swoje miejsce znajdzie Szkoła Muzyczna I stopnia. Młodzi adepci muzyki będą więc zdobywane umiejętności prezentować na co dzień szerszej publiczności, czyli podróżnym oczekującym na pociągi.

– Historyczny budynek jawi się jak nowy – na otwarciu odrestaurowanego dworca podkreślał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jednocześnie dodał, że obiekt w Wieliczne jest jednym z pierwszych zapowiadających realizację rządowego programu przywracania dworców, co w efekcie ma zachęcić podróżujących do korzystania z komunikacji kolejowej. W całym kraju odbudowie i remontom zostanie podanych blisko 500 podobnych budynków. – Mam nadzieję, że odnowiony w Wieliczce dworzec ożyje, nie tylko przewijającymi się tu podróżnymi, ale też instytucjami, jaki tu zostaną zlokalizowane – dodał minister.

Dobry przykład Wieliczki

– Dworzec w Wieliczce jest dobrym przykładem kompleksowej modernizacji obiektu kolejowego. Odzyskał historyczny kształt, a jednocześnie jest nowoczesny i funkcjonalny –mówił minister Andrzej Adamczyk.

Inwestycja realizowana przez PKP SA objęła całkowitą przebudowę kolejowego budynku. Wbudowano nowe instalacje wewnętrzne: wodno-kanalizacyjne, centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji. Wykonano także nową elewację oraz pokrycie dachu, z zachowaniem jego historycznej, drewnianej konstrukcji. Z uwagi na odkryte podczas prac zabytkowe, pochodzące z początku XX wieku sufity, koniczne było wykonanie projektu zamiennego. Opracowanie go umożliwiło odtworzenie pierwotnego układu ścian i zachowanie sztukaterii sufitu oraz polichromii.
W czasie robót budowlanych, pod nadzorem konserwatora zabytków, zadbano o elementy zabytkowe na dworcu. Odnowiono najlepiej zachowane przykłady ponad stuletniej stolarki okiennej, zachowano też historyczną posadzkę na dworcu w części ogólnodostępnej i piece kaflowe. Ponadto odrestaurowano drewniane elementy, m.in. boazerie oraz zabudowy szatni, ścian działowych i przedsionka.

– Przy ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków udało się nam zachować wyjątkowy charakter obiektu. Nasze działania zostały docenione przez komisję odbioru prac konserwatorskich. Uznano, że końcowy efekt robót może stanowić wzór do innych tego typu działań na zabytkowych dworcach kolejowych, zarówno w Polsce jak i za granicą – mówił Mirosław Pawłowski, prezes PKP SA
Zabytkowa specyfika obiektu i stąd konieczność spełnienia wymagań konserwatorskich niestety przyczyniła się do opóźnienia o rok oddania obiektu do użytku. Jak zaznaczył prezes Mirosław Pawłowski, konieczność przeprowadzania skomplikowanych procedur na zamówienia dodatkowe i stąd opóźniania pierwotnych terminów, jednak w efekcie dały szansę odtworzenia piękna starej architektury.

Na urodzie również zyskała przestrzeń wokół dworca. Po stronie wschodniej odtworzono ogród kolejowy nawiązujący do tego, który istniał przy dworcu Wieliczka Park do połowy XX wieku. Zachowano także zabytkowe elementy zagospodarowania stacji kolejowej, tj. układ torów, kozioł oporowy i skrajnik.

Dla potrzeb osób niepełnosprawnych wykonano roboty likwidujące bariery architektoniczne, m.in. przystosowano toalety i wykonano ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Na terenie obiektu dostępny jest także podnośnik dla osób na wózkach inwalidzkich.

Podróżni mogą korzystać z ogrzewanej poczekalni, ogólnodostępnych toalet i lokalu gastronomicznego „Stacja Smaków”. Po stronie północnej budynku zlokalizowano parking oraz zainstalowano stojaki rowerowe. Natomiast przed wejściem na perony postawiono biletomaty.

Piękna wizytówka miasta

Koszty renowacji i modernizacji pokryły PKP SA, natomiast obciążenia związane z użytkowaniem i eksploatacją budynku będzie ponosić budżet miasta Wieliczki. Korzyścią miasta, którą podkreśla burmistrz Artur Kozioł, jest uzyskanie atrakcyjnej wizytówki, a więc malowniczego obiektu, który mogą podziwiać przybywający do Wieliczki turyści. Dworzec jest więc pewnym wprowadzeniem do tego, co miasto oferuje zwiedzającym go gościom. Ponadto miasto wykorzysta odrestaurowany obiekt pod potrzeby filii Szkoły Muzycznej, co na pewno dodatkowo uatrakcyjni podróżnym czas oczekiwania na pociąg.

I co najważniejsze, burmistrz Artur Kozioł liczy, że dzięki uruchomieniu dworca mieszkańcy w swoich podróżach chętniej będą korzystali z kolei. Kolej Małopolska kojarzona jest już z dobrą infrastrukturą i taborem. – Ta komunikacja dzisiaj staje się podstawową; jest najsprawniejszym transportem mogącym przewozić zarówno mieszkańców, jak i turystów – mówił burmistrz Wieliczki, zwracając uwagę, że pasażerowie kolei zyskali dostęp do innych środków komunikacji i kontynuowania odległych tras podróży, włącznie z możliwością dotarcia na lotnisko.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wieliczka (12)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wieliczka (12)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5