Spółka PKP SA ogłosiła niedawno przetarg na wykonawcę I etapu prac związanych z przebudową dworca Bydgoszcz Główna. Społeczna Rada ds. Estetyki w oficjalnym piśmie do prezydenta miasta zgłosiła jednak wiele zastrzeżeń dotyczących projektu przebudowy. - Decyzja o wyborze koncepcji została poprzedzona konsultacjami z władzami Bydgoszczy i szerokim gronem ekspertów – podkreśla Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA.
Modernizacja dworca Bydgoszcz Główna będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 197 mln zł. Oprócz przebudowy budynków zaplanowano gruntowną modernizację przejścia podziemnego wraz z peronami i uporządkowanie przestrzeni wokół stacji. Przebudowany dworzec ma zostać oddany do użytku pod koniec 2015 roku.
Rada d.s. Estetyki Miasta ma jednak zastrzeżenia dotyczące nowej koncepcji Dworca Głównego w Bydgoszczy. Przewodniczący rady, Dariusz Markowski skierował w tej sprawie oficjalne pismo do prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego.
Według Rady „Projekt Inside-Outside w swojej początkowej fazie zawierał wiele elementów, które odpowiednio rozwinięte mogły przerodzić się w wysokiej klasy obiekt. Elementy te w nowej koncepcji zostały niedopuszczalnie przeprojektowane, lub zniknęły całkowicie”. Inne zarzuty to m.in. schowanie za trzonem budynku nadwieszenia, wynikające z odwrócenia budynku dworca o 180 stopni czy brak wyraźnego zróżnicowania charakteru dolnej i górnej części elewacji.
Spółka PKP SA z zarzutami się nie zgadza. Podkreśla, że decyzja o wyborze projektu została poprzedzona konsultacjami z władzami Bydgoszczy oraz ekspertami. W konsultacjach wzięli udział przedstawiciele Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz urzędu wojewódzkiego. Uczestniczył w nich także miejski konserwator zabytków.
- Po zebraniu uwag na temat koncepcji prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski rekomendował PKP SA realizację właśnie koncepcji Inside Outside– podkreśla Dąbek.
Według PKP SA, odwrócenie bryły konstrukcji budynku frontowego było podyktowane sugestiami uzyskanymi ze strony władz miasta, które oczekiwały wydzielenia rekreacyjnej i zielonej przestrzeni wokół dworca.