NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP SA: SKM Trójmiasto potrzebuje przede wszystkim umowy wieloletniej

| Michał Szymajda 15.02.2018 75

PKP SA: SKM Trójmiasto potrzebuje przede wszystkim umowy wieloletniej
Niezmodernizowane EN57 wciąż stanowią większość taboru SKMFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Rzecznik prasowy PKP SA odpowiedział na uwagi marszałka województwa pomorskiego – Mieczysława Struka – dotyczące struktury właścicielskiej PKP SKM Trójmiasto i tego, kto ma wesprzeć przewoźnika w koniecznych inwestycjach taborowych.
Przypomnijmy: na początku lutego Centrum Unijnych Projektów Transportowych wysoko oceniło projekt zakupu 10 wieloczłonowych elektrycznych pociągów złożony przez PKP SKM Trójmiasto. Otworzyło to przewoźnikowi drogę do zakupu pociągów, jednak ponad 50% środków musi zgromadzić do projektu on sam.

Pojawiły się pytania w jaki sposób przewoźnik ma to zrobić, a jedną z dróg mogłoby być dofinansowanie zakupu przez marszałka województwa pomorskiego. Ten jednak stanowczo odrzucił taką możliwość, chyba że PKP SA zdecyduje się przekazać akcje przewoźnika w ręce samorządu. Marszałek Struk pytał też (jak zaznaczył – retorycznie), ile do zakupów nowego taboru dorzuci się PKP SA, który ma większościowy pakiet akcji przewoźnika. Stanowisko PKP SA, w związku z wypowiedzią marszałka, otrzymaliśmy 15 lutego.

"Przewoźnik dobrze wywiązuje się z postawionych zadań"

– Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim – czytamy na początku oświadczenia.

PKP SA dostrzega, że jednym z najważniejszych działań koniecznych do prawidłowej działalności PKP SKM Trójmiasto jest zakup nowych pociągów, dlatego informacja o wynikach konkursu związanego z dofinansowaniem projektów transportowych bardzo zarząd ucieszyła.

– Projekt zakupu 10 nowych pociągów elektrycznych został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. SKM otrzymała obietnicę dofinansowania w wysokości 160 milionów złotych, czyli 50% wartości tego przedsięwzięcia. Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać – napisał Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. W piśmie przesłanym do redakcji dodaje, że SKM w Trójmieście założyła realizację projektu zakupu nowych pociągów przy sfinansowaniu wkładu własnego ze środków dłużnych (emisja obligacji lub kredyt).

Umowa wieloletnia to podstawa

– Ich zabezpieczeniem miała być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych. Z punktu widzenia pasażerów korzystnym rozwiązaniem byłoby podpisanie przez przewoźnika wieloletniej umowy z samorządem województwa. Ułatwiłaby ona realizację inwestycji, np. takich jak zakupy nowych pociągów – informuje Stilger.

W odpowiedzi na rzucone w eter pytanie marszałka Struka, dotyczące kwoty, jaką PKP SA wspomoże trójmiejskiego przewoźnika w związku z szansą na zakup taboru, Michał Stilger odpowiada, że kwestia finansowania wkładu własnego przez PKP SKM ze środków pochodzących z udziałów objętych przez jednego z właścicieli wymaga dokładnej analizy i oceny, w kontekście przepisów o pomocy publicznej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5