Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP SA przygotowuje pool taborowy i największe zamówienie w historii?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
10-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP SA przygotowuje pool taborowy i największe zamówienie w historii?
fot. Dariusz Sieczkowski / Flickr
Od 128 do ponad 200 pociągów piętrowych chciałyby zamówić Polskie Koleje Państwowe ze środków Krajowego Programu Odbudowy. Państwowy pool taboru pasażerskiego miałby służyć zarówno PKP Intercity, jak i regionalnym przewoźnikom.

Jak pisze “Puls Biznesu”, PKP SA rozpoczęły konsultacje dotyczące inwestycji w tabor, na który chcą pozyskać finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jak czytamy, zamówienie podstawowe szacowane jest na 128 pojazdów, ale z zaznaczeniem, że w ciągu dekady około 120 lokomotyw PKP Intercity (IC) i 400 pociągów przewoźników lokalnych nie będzie już nadawało się do modernizacji. W związku z tym Grupa PKP może kupić więcej pojazdów w ramach państwowego poolu taborowego.

Rzecznik PKP SA Michał Stilger potwierdził “Rynkowi Kolejowemu”, że prace przygotowawcze trwają, ale jest zbyt wcześnie żeby podać szczegóły. - Prace nad koncepcją poolu taborowego są na początkowym etapie. Szerzej będziemy je komentować po sfinalizowaniu uzgodnień wewnętrznych i wypracowaniu możliwego do zrealizowania podejścia do tej kwestii - informuje Stilger.

Przetarg już za rok?

Zdaniem “Pulsu Biznesu”, niezależnie od liczby pojazdów ostatecznie przewidzianej do zakupu, kontrakt PKP może być największy z dotychczas zawartych na polskim rynku kolejowym. Planowany ma być zakup piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych lub zestawów push-pull (oba określenia używane są we wniosku zamiennie) o prędkości do 200 km/h. Zakładana jest możliwość rozbudowy systemu zasilania o napięcie 25 kV, którym mają być elektryfikowane nowe linie kolejowe budowane w ramach CPK. Ogłoszenie przetargu jest przewidziane za rok, a dostawy na 2026 r.

„Na potrzeby najbardziej obciążonych tras w ruchu dalekobieżnym przewiduje się zakup piętrowych EZT (…). Pojazdy będą kupione z myślą o służbie przez pierwsze 10-15 lat w PKP IC, ale dostosowane (na etapie projektu) do szybkiego operacyjnego przekształcenia w pojazdy do mniej wymagającej służby w ruchu międzyregionalnym (PolRegio) czy wręcz regionalnym (spółki marszałkowskie)” – cytuje dokument PKP “PB”. Przypomnijmy, że w lipcu PKP Intercity rozpoczęło dialog techniczny z producentami taboru celem zakupu zestawów piętrowych systemu push-pull

Chętnych jest więcej

Gazeta podkreśla, że również przewoźnicy regionalni występują o środki na zakupy taborowe w ramach KPO. - Jako największy przewoźnik pasażerski w Polsce chcemy mieć wpływ na politykę inwestycyjną. W uzgodnieniu z marszałkami 15 województw planujemy inwestować w zupełnie nowy i zmodernizowany tabor. Powinien on być jednak dostosowany do potrzeb przewozów o charakterze regionalnym, gdzie ze względu na częste przystanki taki pojazd nie musi rozwijać prędkości powyżej 120 km/h. Musi za to zapewniać pasażerom odpowiedni komfort, a jednocześnie racjonalne koszty utrzymania dla samorządów - mówi “Rynkowi Kolejowemu” prezes Polregio Artur Martyniuk.

Jego zdaniem standaryzacja taboru jest dobrym pomysłem, bo to pozwoli zmniejszyć koszty jego zakupu i obsługi. - Kupowanie pojazdów przez poszczególne samorządy w krótkich seriach niepotrzebnie zwiększało koszty projektowania, homologacji, produkcji i późniejszej eksploatacji - tłumaczy.

Jak zauważa, w Wielkiej Brytanii pool taborowy się nie sprawdził, ponieważ w walce o obniżenie kosztów eksploatacyjnych przewoźnicy obniżyli jakość utrzymania pociągów, co z kolei doprowadziło do pogorszenia standardu obsługi pasażerów. - Ponadto, naszym zdaniem, ze względów proceduralnych i prawnych związanych z prawem zamówień publicznych i kontraktami PSC dużo bardziej opłacalne dla polskiego podatnika i pasażera są inwestycje w tabor, który będzie w użytkowaniu przewoźników publicznych. Po otwarciu rynku przewidzianym w IV pakiecie kolejowym takim spółkom będzie też wtedy łatwiej sprostać konkurencji z zagranicznymi gigantami - podsumowuje.


Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5