NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego

| Redakcja 09.10.2018 4

PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
Dworzec Siechnice fot. PKP SA
PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego
Jesień na polskiej kolei wygląda pracowicie. Zarząd PKP SA wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury otworzył dwa dworce w Wielkopolsce – Poznań Garbary i Poznań Główny oraz trzy na Dolnym Śląsku – Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski. Jednocześnie przedstawiciele PKP SA poinformowali o planach związanych z Poznaniem Głównym.
W piątek 5 października przedstawiciele PKP SA i Ministerstwa Infrastruktury w czasie gospodarskiego objazdu wizytowali szereg kolejowych inwestycji w Wielkopolsce. – Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów, obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa, i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej – dodawał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Poznań Zachodni lśni

Otworzono m.in. przebudowany tzw. Dworzec Zachodni w Poznaniu. Zakres robót objął między innymi: renowację elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zagospodarowanie terenu obok budynku, przebudowę pomieszczeń do nowych funkcji. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone z przewijak, umywalkę oraz miejsce do siedzenia, szczególnie przydatne w sytuacji, gdy trzeba nakarmić dziecko.

– Poznański Dworzec Zachodni to już drugi w tym roku obiekt, który po gruntownej modernizacji udostępniamy pasażerom. Niedawno otwarty został zupełnie nowy dworzec Poznań Garbary, który powstał w miejscu wcześniejszego, mało funkcjonalnego budynku. A to nie koniec inwestycji PKP SA dla Wielkopolski. Programem Inwestycji Dworcowych, największym tego typu w historii, objęliśmy w tym województwie jeszcze 11 obiektów. Wśród nich są między innymi dworce w Biskupicach Wielkopolskich, Kobylnicy, Nowym Tomyślu czy Opalenicy – zapowiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.

Warto podkreślić, że prace były realizowane pod nadzorem biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany. Ponadto odrestaurowano kolumny przed wejściem, wykonane z lastriko.

Poznań Garbary na nowo


Przedstawiciele PKP SA i MI wizytowali też dworzec Poznań Garbary, który został udostępniony podróżnym jeszcze we wrześniu. Poprzedni budynek został wyburzony i zastąpiony nowym, większym obiektem. Wewnątrz budynku znalazło się miejsce na kasę biletową Kolei Wielkopolskich i poczekalnię, wyposażoną w miejsca siedzące. Do dworca przeniesiono również toalety, które wcześniej znajdowały się w odrębnym budynku. Obiekt jest w całości dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na zewnątrz budynku, pod zabytkową wiatą, znalazła się dodatkowa przestrzeń dla podróżnych. W ramach inwestycji wykonane zostały miejsca parkingowe, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnością. Przy parkingu zamontowano także wiatę rowerową. Inwestycję zrealizowała Firma A-Projekt. Koszt zadania wyniósł ok. 4 mln zł netto i został sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP SA.

Co dalej z Poznaniem Głównym?

Prezes Krzysztof Mamiński zapowiedział także modernizację dawnego dworca Poznań Główny. Niedawno prezydent Poznania wystąpił do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju o odebranie PKP SA prawa do zarządzania terenem dawnego dworca. – Mam nadzieję, że informacja o podjęciu próby uniemożliwienia remontu dworca to jakiś ponury żart albo przejęzyczenie. Dworzec kolejowy będzie stał na terenie kolejowym i będzie zmodernizowany przez kolejarzy. To już nie obietnica, to nie koncepcja – to decyzja – deklaruje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Na początku października Zarząd PKP SA podjął uchwałę w sprawie „wyrażenia zgody kierunkowej na realizację projektu deweloperskiego o funkcji hotelowo-biurowej na nieruchomości zlokalizowanej w Poznaniu przy ul. Dworcowej 1”. Jak wynika z dokumentu, wyłonienia partnera inwestycyjnego dokona kolejowa spółka Xcity Investment w postępowaniu, które będzie prowadzone „w trybie i na zasadach obowiązujących w PKP SA”. Xcity będzie też odpowiedzialne za budowę dworca na tej działce. Koordynacją projektu zajmować się będzie dyrektor Biura Projektów Deweloperskich i Mieszkaniowych w PKP SA.

– Dworzec Poznań Główny będzie miał przywróconą swoją świetność: w poziomie parteru nowe kasy, nowe pomieszczenia obsługi podróżnych, obsługa podróżnych z niepełnosprawnościami. Na antresoli przewidujemy pomieszczenia handlowe, poczekalnie, miejsca dla wypoczynku – wskazuje Mamiński. Nad częścią dworcową miałby zostać wybudowany hotel. Prezes PKP SA zapowiada też kładkę, która prowadziłaby w rejon poznańskich targów, a w dalszej perspektywie – dwa biurowce. – Liczę na to, że prezydent Poznania swoją aktywność skieruje w pozytywną stronę, będzie nam ułatwiał uzyskanie wszelkich zgód i pozwoleń – szczególnie w zakresie węzła komunikacyjnego i wybudowania garaży podziemnych pod dworcem kolejowym – podkreśla prezes PKP SA.

Siechnice z trzema odnowionymi dworcami


PKP SA zakończyła przebudowę trzech dworców w gminie Siechnice. Obiekty na stacjach Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski zostały 8 października udostępnione podróżnym. – Zmodernizowane dworce na Dolnym Śląsku to tylko jeden z elementów szerokiego programu inwestycyjnego na polskiej kolei. Programu, który ma na celu nie tylko poprawę warunków podróżowania w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach i w obrębie aglomeracji. To jeden z celów prowadzonej obecnie polityki zrównoważonego rozwoju – mówił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dworce na stacjach Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski są kolejnymi zmodernizowanymi i oddanymi do użytku obiektami, które objęto Programem Inwestycji Dworcowych. I z pewnością nie ostatnimi. Jeszcze w tym roku chcemy udostępnić podróżnym obiekty w Jaworze i Strzelinie, oba na Dolnym Śląsku – wskazywał Krzysztof Mamiński.

Każdy z aglomeracyjnych dworców został poddany gruntownej przebudowie i dostosowany do współczesnych potrzeb podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Zakres prac objął m.in. wykonanie izolacji i instalacji, wymianę okien, drzwi i pokrycia dachowego, renowację elewacji oraz zagospodarowanie terenu przyległego do budynków. Na wszystkich dworcach zainstalowany został monitoring oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.

W Siechnicach w ramach inwestycji zmieniony został układ funkcjonalny budynku. W obiekcie znalazła się m.in. poczekalnia, kasa biletowa, toalety, punkt obsługi klienta oraz pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. Koszt inwestycji wyniósł 3,5 mln zł netto. Również w Świętej Katarzynie zmienił się układ pomieszczeń. Podobnie jak na dworcu w Siechnicach, tutaj również znalazła się poczekalnia, toalety, punkt obsługi klienta oraz pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. W ramach dostosowania obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnością w budynku zainstalowana została winda. Koszt inwestycji wyniósł 3,9 mln zł netto. Natomiast kompleksowa modernizacja nieczynnego wcześniej dworca objęła częściową zmianę układu funkcjonalnego wewnątrz budynku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb obsługi podróżnych i ruchu kolejowego. W ramach inwestycji rozebrano parterową przybudówkę dworca. Powiększono też powierzchnię przeznaczoną do obsługi podróżnych. Wewnątrz urządzono poczekalnię, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem oraz biuro obsługi klienta. Koszt inwestycji wyniósł 3,1 mln zł.

Za realizację inwestycji odpowiadała Firma Budowlana DOTA Sp. z o.o. sp.k. z Poznania. Nakłady poniesione w całości na trzy dworce wyniosły 10,5 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego oraz środków własnych PKP SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5