Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP SA otwierają pięć dworców w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Nowe plany dla Poznania Głównego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
09-10-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Jesień na polskiej kolei wygląda pracowicie. Zarząd PKP SA wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury otworzył dwa dworce w Wielkopolsce – Poznań Garbary i Poznań Główny oraz trzy na Dolnym Śląsku – Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski. Jednocześnie przedstawiciele PKP SA poinformowali o planach związanych z Poznaniem Głównym.

W piątek 5 października przedstawiciele PKP SA i Ministerstwa Infrastruktury w czasie gospodarskiego objazdu wizytowali szereg kolejowych inwestycji w Wielkopolsce. – Realizujemy obecnie wielki program modernizacji polskiej kolei, na rekordową skalę. Łącznie w linie kolejowe, dworce i tabor zainwestujemy około 100 miliardów złotych, a województwo wielkopolskie jest jednym z tych, które już mogą cieszyć się pierwszymi efektami prac. Ten program to rezultat nowego myślenia o transporcie kolejowym i przywrócenia mu przez polski rząd należnej roli. Przez wiele lat kolej w Polsce „zwijano”, zapominając, że jest ona jednym z kół zamachowych całej narodowej gospodarki. Obecnie, po długim czasie niedoinwestowania, kolej wreszcie przeżywa renesans – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Po raz pierwszy od wielu lat o inwestycjach na kolei myśli się kompleksowo. Powstaje spójna, wysokiej jakości oferta dla pasażerów, obejmująca wszystkie etapy podróży. Jednym z wielu beneficjentów tego programu jest właśnie województwo wielkopolskie. Modernizacja linii Poznań – Piła, dwa poznańskie dworce: jeden gruntownie zmodernizowany, drugi wybudowany od nowa, i kolejne wagony modernizowane przez poznańskiego producenta to konkretne efekty pracy na rzecz podnoszenia konkurencyjności kolei w Polsce. A będzie ich jeszcze więcej – dodawał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Poznań Zachodni lśni

Otworzono m.in. przebudowany tzw. Dworzec Zachodni w Poznaniu. Zakres robót objął między innymi: renowację elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych, zagospodarowanie terenu obok budynku, przebudowę pomieszczeń do nowych funkcji. Obiekt został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Opiekunowie podróżujący z małymi dziećmi mają do swojej dyspozycji oddzielne pomieszczenie wyposażone z przewijak, umywalkę oraz miejsce do siedzenia, szczególnie przydatne w sytuacji, gdy trzeba nakarmić dziecko.

– Poznański Dworzec Zachodni to już drugi w tym roku obiekt, który po gruntownej modernizacji udostępniamy pasażerom. Niedawno otwarty został zupełnie nowy dworzec Poznań Garbary, który powstał w miejscu wcześniejszego, mało funkcjonalnego budynku. A to nie koniec inwestycji PKP SA dla Wielkopolski. Programem Inwestycji Dworcowych, największym tego typu w historii, objęliśmy w tym województwie jeszcze 11 obiektów. Wśród nich są między innymi dworce w Biskupicach Wielkopolskich, Kobylnicy, Nowym Tomyślu czy Opalenicy – zapowiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.

Warto podkreślić, że prace były realizowane pod nadzorem biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto m.in. zamurowane historyczne okienko, które zostało poddane renowacji, historyczny gzyms w holu oraz fragment historycznego bruku. Został on odpowiednio wyeksponowany. Ponadto odrestaurowano kolumny przed wejściem, wykonane z lastriko.

Poznań Garbary na nowo


Przedstawiciele PKP SA i MI wizytowali też dworzec Poznań Garbary, który został udostępniony podróżnym jeszcze we wrześniu. Poprzedni budynek został wyburzony i zastąpiony nowym, większym obiektem. Wewnątrz budynku znalazło się miejsce na kasę biletową Kolei Wielkopolskich i poczekalnię, wyposażoną w miejsca siedzące. Do dworca przeniesiono również toalety, które wcześniej znajdowały się w odrębnym budynku. Obiekt jest w całości dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na zewnątrz budynku, pod zabytkową wiatą, znalazła się dodatkowa przestrzeń dla podróżnych. W ramach inwestycji wykonane zostały miejsca parkingowe, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnością. Przy parkingu zamontowano także wiatę rowerową. Inwestycję zrealizowała Firma A-Projekt. Koszt zadania wyniósł ok. 4 mln zł netto i został sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP SA.

Co dalej z Poznaniem Głównym?

Prezes Krzysztof Mamiński zapowiedział także modernizację dawnego dworca Poznań Główny. Niedawno prezydent Poznania wystąpił do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju o odebranie PKP SA prawa do zarządzania terenem dawnego dworca. – Mam nadzieję, że informacja o podjęciu próby uniemożliwienia remontu dworca to jakiś ponury żart albo przejęzyczenie. Dworzec kolejowy będzie stał na terenie kolejowym i będzie zmodernizowany przez kolejarzy. To już nie obietnica, to nie koncepcja – to decyzja – deklaruje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Na początku października Zarząd PKP SA podjął uchwałę w sprawie „wyrażenia zgody kierunkowej na realizację projektu deweloperskiego o funkcji hotelowo-biurowej na nieruchomości zlokalizowanej w Poznaniu przy ul. Dworcowej 1”. Jak wynika z dokumentu, wyłonienia partnera inwestycyjnego dokona kolejowa spółka Xcity Investment w postępowaniu, które będzie prowadzone „w trybie i na zasadach obowiązujących w PKP SA”. Xcity będzie też odpowiedzialne za budowę dworca na tej działce. Koordynacją projektu zajmować się będzie dyrektor Biura Projektów Deweloperskich i Mieszkaniowych w PKP SA.

– Dworzec Poznań Główny będzie miał przywróconą swoją świetność: w poziomie parteru nowe kasy, nowe pomieszczenia obsługi podróżnych, obsługa podróżnych z niepełnosprawnościami. Na antresoli przewidujemy pomieszczenia handlowe, poczekalnie, miejsca dla wypoczynku – wskazuje Mamiński. Nad częścią dworcową miałby zostać wybudowany hotel. Prezes PKP SA zapowiada też kładkę, która prowadziłaby w rejon poznańskich targów, a w dalszej perspektywie – dwa biurowce. – Liczę na to, że prezydent Poznania swoją aktywność skieruje w pozytywną stronę, będzie nam ułatwiał uzyskanie wszelkich zgód i pozwoleń – szczególnie w zakresie węzła komunikacyjnego i wybudowania garaży podziemnych pod dworcem kolejowym – podkreśla prezes PKP SA.

Siechnice z trzema odnowionymi dworcami


PKP SA zakończyła przebudowę trzech dworców w gminie Siechnice. Obiekty na stacjach Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski zostały 8 października udostępnione podróżnym. – Zmodernizowane dworce na Dolnym Śląsku to tylko jeden z elementów szerokiego programu inwestycyjnego na polskiej kolei. Programu, który ma na celu nie tylko poprawę warunków podróżowania w dużych miastach, ale również w mniejszych miejscowościach i w obrębie aglomeracji. To jeden z celów prowadzonej obecnie polityki zrównoważonego rozwoju – mówił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dworce na stacjach Siechnice, Święta Katarzyna i Smardzów Wrocławski są kolejnymi zmodernizowanymi i oddanymi do użytku obiektami, które objęto Programem Inwestycji Dworcowych. I z pewnością nie ostatnimi. Jeszcze w tym roku chcemy udostępnić podróżnym obiekty w Jaworze i Strzelinie, oba na Dolnym Śląsku – wskazywał Krzysztof Mamiński.

Każdy z aglomeracyjnych dworców został poddany gruntownej przebudowie i dostosowany do współczesnych potrzeb podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Zakres prac objął m.in. wykonanie izolacji i instalacji, wymianę okien, drzwi i pokrycia dachowego, renowację elewacji oraz zagospodarowanie terenu przyległego do budynków. Na wszystkich dworcach zainstalowany został monitoring oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.

W Siechnicach w ramach inwestycji zmieniony został układ funkcjonalny budynku. W obiekcie znalazła się m.in. poczekalnia, kasa biletowa, toalety, punkt obsługi klienta oraz pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. Koszt inwestycji wyniósł 3,5 mln zł netto. Również w Świętej Katarzynie zmienił się układ pomieszczeń. Podobnie jak na dworcu w Siechnicach, tutaj również znalazła się poczekalnia, toalety, punkt obsługi klienta oraz pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. W ramach dostosowania obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnością w budynku zainstalowana została winda. Koszt inwestycji wyniósł 3,9 mln zł netto. Natomiast kompleksowa modernizacja nieczynnego wcześniej dworca objęła częściową zmianę układu funkcjonalnego wewnątrz budynku. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb obsługi podróżnych i ruchu kolejowego. W ramach inwestycji rozebrano parterową przybudówkę dworca. Powiększono też powierzchnię przeznaczoną do obsługi podróżnych. Wewnątrz urządzono poczekalnię, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem oraz biuro obsługi klienta. Koszt inwestycji wyniósł 3,1 mln zł.

Za realizację inwestycji odpowiadała Firma Budowlana DOTA Sp. z o.o. sp.k. z Poznania. Nakłady poniesione w całości na trzy dworce wyniosły 10,5 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego oraz środków własnych PKP SA.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

Pasażer

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

PKP SA 07 czerwca 2025

CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Infrastruktura

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Fundacja ProKolej 24 czerwca 2024

Gdzie są najlepsze i najgorsze dworce kolejowe Europy?

Pasażer

Zobacz również:

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

Pasażer

Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu

PKP SA 07 czerwca 2025

CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Infrastruktura

Pusto jak na dworcu kolejowym

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Infrastruktura

Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”

Fundacja ProKolej 24 czerwca 2024

Gdzie są najlepsze i najgorsze dworce kolejowe Europy?

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij