Wiz. PKP PLKWizualizacja stacji Warszawa Zachodnia
Debata „Kolej na inwestycje” podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy była okazją do zaprezentowania efektów bieżącej działalności spółek z Grupy PKP. Poruszano istotne tematy związane m.in. z inwestycjami na polskich dworcach, nowych inwestycjach deweloperskiej spółki X-city, planami taborowymi PKP Intercity.
Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP SA przypomniał o realizowanej sztandarowej inwestycji spółki – Programie inwestycji dworcowych – w ramach której zmodernizowanych lub zbudowanych od podstaw ma być aż 200 dworców, głównie w średnich i małych miastach.
– Inwestycje planujemy głównie tam, gdzie PKP PLK odbudowuje swój potencjał liniowy. Program warty 1,5 mld zł lokalizujemy właśnie tam, bo chcemy wpisać się w program zrównoważonego rozwoju sfery kolejowej. 25% pieniędzy na ten projekt pochodzi z budżetu państwa, 65% z Unii, resztę zabezpieczyliśmy jako spółka do 2025 roku – mówił.
Wykonawcy chcą więcej zarabiać
Olszewski nie uciekał od pytań prowadzącego dotyczących sytuacji na rynku.
– W tej chwili sytuacja jest taka, że wykonawców jest mało. Zdarzają się unieważnienia przetargów, ponieważ oferty są zbyt drogie lub nie pojawia się chętny. Zauważamy wzrost wartości ofert o około 20 do 30 procent. Wspólnie z wykonawcami szukamy rozwiązania. Mamy już przygotowany pewien katalog rozwiązań, np. zaliczkowanie inwestycji – powiedział. Dodał, że program dworcowy nie jest zagrożony, a pozytywnie na niego odpowiedziały samorządy, które chcą wokół dworców lokować centra przesiadkowe.
– Współpracujemy z PKP SA, aby nie było sytuacji, że jest zmodernizowana linia, ale dworzec zniechęca pasażerów. To musi iść w parze – potwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
PKP Intercity: mimo objazdów mamy więcej pasażerów
Pomimo licznych inwestycji prowadzonych przez PKP PLK, które wydłużają czasy przejazdu pociągów, prezes PKP Intercity Marek Chraniuk jest optymistą.
– Owszem, mamy obecnie dłuższe czasu przejazdu, a jednak w wakacje udało nam się przewieźć o 10% więcej pasażerów niż w roku poprzednim. W tegoroczne wakacje mieliśmy rekordowe przewozy, wywiązaliśmy się pod względem taborowym z przewozu pasażerów. Muszę podkreślić, że już korzystamy z pracy PKP PLK. Dzięki tej spółce możemy dziś jeździć po CMK z prędkością 200 km/h na połowie szlaku – powiedział Chraniuk. Dodał, że 7 września, na spotkaniu dotyczącym komponentu kolejowego CPK, przedstawi propozycję zakupów taboru w kontekście powstania megalotniska i kolejowego dojazdu do niego.
Telkol chciał budować SIP w całej Polsce
Działalność stosunkowo nowej spółki w Grupie PKP – Telkolu – przedstawiał w Krynicy jej prezes – Mirosław Gilarski.
– W Grupie PKP trwają procesy konsolidacyjne. Powstaliśmy z decyzji ministerstwa z początkiem 2018 roku. Mamy ambicje, by odbudowywać kompetencje telekomunikacyjne w grupie. Pracujemy już na linii 219, na E30 między Krzeszowicami a Trzebinią i na linii 7 – mówił.
Podkreślił, że na 65 dworcach spółka uczestniczy w budowie systemów informacji pasażerskiej, a kompetencje zdobyte przy tym zadaniu mają jej pozwolić na udział w przetargu na budowę tablic i nagłośnienia w całej Polsce, przy okazji powtórzonego przetargu na to zadanie. Nową sferą działalności ma być, we współpracy z KZŁ Bydgoszcz, budowa ładowarek elektrycznych do aut, które miałyby powstawać przy modernizowanych dworcach.
Remont średnicy szansą na zmianę Warszawy
Sporo uwagi podczas panelu poświęcono jednej z większych inwestycji planowanych przez kolej. Chodzi o modernizację linii średnicowej w Warszawie.
– Przy planowanym remoncie linii średnicowej chcielibyśmy wykorzystać potencjał, jaki dają grunty nad nią. Szkoda by było tego nie wykorzystać, tym bardziej, że taka inwestycja realizowana jest raz na kilkadziesiąt lat. Stwarza to możliwość zaistnienia nadbudowy dla miasta. Obecnie mówimy tylko o przykryciu wykopu płytą, ale opracowaliśmy już koncepcje programowo-przestrzenne, trwają prace nad koncepcją wielobranżową. Wtedy przedstawimy konkretny wariant możliwej zabudowy, przedstawimy koszta, zaprosimy potencjalnych partnerów do współpracy – powiedział Andrzej Bogusz, członek zarządu deweloperskiej spółki córki PKP Sa – X-City.
Przy tej okazji wspomniał o najbardziej zaawansowanej planowanej inwestycji spółki, która będzie mieć miejsce w Gdyni, na tzw. międzytorzu.
– Dla tej inwestycji Gdynia zmieniła pzp. Chcemy tam inwestować razem z miastem. Chcemy tam stworzyć ponad 350 tysięcy metrów powierzchni komercyjnej i usługowej – planuje Bogusz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.