Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP poznaje niemieckie doświadczenia w zarządzaniu dworcami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
08-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP poznaje niemieckie doświadczenia w zarządzaniu dworcami
fot. PKP SA
Polskie dworce jak w Niemczech? Delegacja PKP SA odbyła studyjną wizytę w Południowej Nadrenii Palatynacie – landzie dysponującym najlepszymi kolejami regionalnymi – informuje PKP SA

Przedstawiciele PKP SA z Michałem Beimem, członkiem zarządu odpowiedzialnym za strategię spotkali się z kierownictwem Zarządu Transportu Kolejowego Południowej Nadrenii Palatynatu (Zweckverband Schienenpersonennahverkehr), którego koleje regionalne uważane są za najsprawniej działające w Niemczech. Odwiedzili także dworce, które w ostatnich latach zdobywały tytuł „Dworca Roku”, przyznawany przez koalicję stowarzyszeń pasażerów – m.in. w Marburgu, Darmstadt, Oberursel, Aschaffenburgu, Ludwigshafen czy Kaiserslautern.

– W Niemczech duża część pozytywnych zmian na kolei zaczęła się właśnie od radykalnego poprawienia nie tylko standardu dworców, ale także od nowej filozofii ich działania. W okresie kryzysu gospodarczego Koleje Niemieckie przy współpracy z rządem i władzami regionalnymi rozpoczęły Ofensywę Dworcową – potężny program inwestycyjny, który nie tylko zmienił oblicze dworców w małych miastach Niemiec, ale także obejmował np. analizę 1000 potencjalnych punktów postojów pociągów. Niemal 300 z nich zamieniło się później w nowe bądź gruntownie zmodernizowane dworce – mówi dr Michał Beim, członek zarządu PKP SA odpowiedzialny za strategię. –  Ten program nie tylko z powrotem przyciągnął pasażerów na kolej, ale także otworzył niemieckiej gospodarce ogromne możliwości inwestycyjne. Podobne wyzwanie stoi obecnie przed Polską w związku z nową unijną perspektywą finansową. Ważnym z punktu widzenia polskich kolei jest fakt, iż Koleje Niemieckie wraz z rządem i władzami regionalnymi poszukują takiego modelu opłaty dworcowej, który z jednej strony pozwoli na utrzymanie stacji, a z drugiej nie będzie barierą dla rozwoju kolei regionalnych – wskazuje Michał Beim.

Niemieckie doświadczenia dotyczą nie tylko dworców – choć poziom ich komercjalizacji, zagospodarowanie części powierzchni pod funkcje miejskie, publiczne, wspólny bilet i wspólna taryfa oraz automatyzacja sprzedaży mogą być dla PKP inspirujące. Warte uwagi jest także wprowadzenie tzw. zintegrowanego, cyklicznego rozkładu jazdy („taktu”) dla pociągów lokalnych i dalekobieżnych, a także innych środków komunikacji publicznej.

– Wprowadzenie taktu pozwoliło zapewnić połączenia kursujące w Nadrenii-Palatynacie co godzinę, we wszystkie dni tygodnia. Wcześniej na wielu relacjach pociągi kursowały tylko w godzinach szczytów przewozowych, w dni robocze. Zintegrowany, cykliczny rozkładu jazdy okazał się sukcesem. Praca eksploatacyjna wzrosła tylko o połowę, natomiast liczba pasażerów ponad dwukrotnie – podkreślał dyrektor Zweckverband Schienenpersonennahverkehr Michael Heilmann. W weekendy kolej stanowi koło zamachowe rozwoju turystyki regionalnej.

– Bardzo interesujące są także niemieckie rozwiązania w dziedzinie swego rodzaju filozofii funkcjonowania kolei – kolej to już nie tylko pociągi i dworce, to organizacja bardzo często generująca niemal całą mobilność w mieście. Zapewnia nie tylko ruch pociągów, ale także ułatwia dalsze poruszanie się komunikacją autobusową i tramwajową, transport lub przechowanie roweru a także zaparkowanie samochodu lub wynajęcie samochodów z systemów car-sharing. Te zmiany zajęły Niemcom prawie 20 lat. My mamy szanse wykorzystać zarówno tzw. Plan Morawieckiego, jak i środki z UE, aby kolej miała nie tylko nową infrastrukturę i tabor, ale także działała według wyzwań XXI wieku. Warto więc uczuć się na przykładach najlepszej praktyki – podkreśla Michał Beim.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Infrastruktura

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Zobacz również:

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Infrastruktura

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij