O północy wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Do godz. 12.00 na trasy w Polsce wyjechało 1300 pociągów wszystkich przewoźników kolejowych. Jak informuje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA, wprowadzenie nowego rozkładu jazdy przebiega bez zakłóceń.
Zgodnie z komunikatem spółek z grupy PKP, w ciągu pierwszych 7 godzin od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy zanotowano 34 awarie, spowodowane wyłącznie trudnymi warunkami zimowymi. Nie spowodowały one jednak znaczących opóźnień pociągów w Polsce. Największe zanotował pociąg Eurocity „Polonia”, który wyruszył z Warszawy Centralnej z 28-minutowym opóźnieniem, w związku z awarią sieci trakcyjnej. Usterka została usunięta. Pozostałe pociągi kursują zgodnie z planem.
Dwa pociągi wjeżdżające do Polski z Wiednia („Chopin” z Wiednia do Warszawy i „Silesia” z Wiednia do Krakowa) przyjechały do granicy z opóźnieniami 38 i 49 minut, w związku z problemami na sieci kolejowej na terytorium Czech. Również pociąg „Kiepura” z Amsterdamu do Polski wjechał na terytorium naszego kraju z 30 minutowym opóźnieniem.
Zgodnie z komunikatem spółek z grupy PKP, do godziny 10.00 w trasy wyruszyło ponad 700 pociągów 9 przewoźników kolejowych, a pociągi Grupy PKP jadą zgodnie z planem (TLK, Expressy, Expressy Intercity, Eurocity) i nie notują żadnych problemów w kursowaniu, związanych z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Kilkunastominutowe opóźnienia, związane z trudnymi warunkami zimowymi, zanotowało kilka pociągów dalekobieżnych. Wszelkie utrudnienia w ruchu są na bieżąco usuwane. Z kolei pociąg Eurocity „Polonia” (Warszawa- Villach), który wyruszył z Warszawy Centralnej o 28 minut później, w czasie jazdy nadrobił opóźnienie do 10 minut.
Ok. godz. 13.30 grupa PKP wydała komunikat, w którym informuje, że „awarie rozjazdów, pęknięcia szyn, czy usterki sieci trakcyjnej nie mają masowego charakteru i mimo trudnych warunków zimowych, nie powodują znaczących zmian czy opóźnień w kursowaniu pociągów”. Do godz. 12.00 w trasy wyruszyło ponad 1300 pociągów pasażerskich według nowego rozkładu jazdy.
Przy utrzymaniu sprawności rozjazdów w Polsce pracuje ok. 600 osób. Nad udrożnieniem szlaków pracuje 19 specjalistycznych lokomotyw. W gotowości pozostaje również 80 pociągów sieciowych, 137 jednostek do odśnieżania i 175 zespołów do usuwania awarii.
W pierwszym dniu nowego rozkładu jazdy w Polsce, w trasy kolejowe wyjadą 3094 pociągi wszystkich dziewięciu przewoźników kolejowych.