Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP LHS szansą dla eksporterów żywności do Chin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
12-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa - PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP LHS szansą dla eksporterów żywności do Chin
Fot. PKP SA
12 września br. w Krakowie odbyła się druga edycja Kolejowego Forum Gospodarczego, którego organizatorem i gospodarzem była spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Tematami wystąpień i debaty były potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją oraz rola szlaków kolejowych w transporcie towarów. W wydarzeniu wzięli udział przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

W 2017 roku wartość eksportu z Polski do Chin wyniosła 3,35 mld dolarów. Oprócz rosnącego eksportu miedzi jednym z filarów wzrostu jest żywność – w 2017 r. o 10 proc. wzrósł eksport produktów drobiowych. Barierami dla eksporterów żywności są jednak długi okres transportu morskiego oraz wysokie koszty frachtu lotniczego. O alternatywie – kolejowym szlaku, który pozwala ominąć rosyjskie embargo – rozmawiali w Krakowie na II Kolejowym Forum Gospodarczym przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.

– Naszą ofertę kierujemy zarówno do eksporterów, jak i importerów, dla których istotny są czas i miejsce dostawy, regularne połączenia oraz możliwość bezpośredniego transportu do lub z Polski linią szerokotorową. Korzystając z transportu kolejowego, mogą 2-3 krotnie skrócić czas transportu i przyspieszyć obrót towarów i kapitału – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

W 2016 roku Polska importowała z Chin towary o wartości 22,6 mld dolarów, a eksport wyniósł ok. 10 procent tej kwoty, przy czym największą pozycję w eksporcie żywności z Polski do Chin stanowiło mięso drobiowe o wartości 33 mln dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do 2015 roku o 19 procent. W 2017 r. z Polski wyeksportowano 1,4 mln ton produktów drobiowych, co oznacza 10-proc. wzrost rok do roku. Istotną pozycję stanowiły mleko i przetwory mleczne o łącznej wartości 35 mln dolarów. W imporcie dominowały maszyny i urządzenia (53%).

– Import towarów z Chin do Europy drogą kolejową już teraz napotyka bariery infrastrukturalne i celne, głównie na granicy z Kazachstanem i Białorusią. Tymczasem przewoźnicy szacują, że liczba kontenerów z dalekiej Azji będzie rosła w tempie ok. 15 proc. rocznie – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. i przewodniczący rady nadzorczej PKP LHS. – Dlatego tak ważne są działania PKP LHS, która tak szybko i skutecznie realizuje plan modernizacji infrastruktury i taboru, co pozwoli na wykorzystanie w pełni potencjału linii szerokotorowej – dodaje Mirosław Antonowicz.

PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku również od strony inwestycyjnej. W styczniu 2018 r. podpisana została umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć jej przepustowość. Uruchomione zostało nowoczesne centrum sterowania Zamość Bortatycze, finalizowane są prace związane z automatyzacją ruchu na stacji Sławków. W sierpniu, na kilka miesięcy przed terminem, Spółka odebrała 10 zmodernizowanych lokomotyw 311Da. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.
II Kolejowe Forum Gospodarcze składało się z dwóch głównych części: sesji pt. „Potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą a Azją” oraz debaty poświęconej roli szlaków kolejowych w wymianie handlowej. W ramach wydarzenia zorganizowana została także wizyta studyjna na Euroterminalu Sławków oraz stacji kolejowej Sławków LHS. Patronat nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Infrastruktury i Polskie Koleje Państwowe.

PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.

Polskie Koleje Państwowe pełni nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP w celu zapewnienia jak najwyższej jakości obsługi transportowo-logistycznej pasażerów i towarów. PKP S.A. jest również jednym z największych właścicieli nieruchomości w Polsce. Jej majątek stanowią zarówno obiekty pełniące funkcje związane z transportem i obsługą podróżnych (dworce kolejowe), jak i nieruchomości stricte komercyjne. PKP S.A. jako koordynator współpracy zagranicznej w Grupie PKP jest członkiem najważniejszych dla branży kolejowej organizacji międzynarodowych: Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) oraz Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD).

Trasa Azja – Europa w liczbach:

1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów
394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS
6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS
1520 mm – szerokość toru w PKP LHS
280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5