12 września br. w Krakowie odbyła się druga edycja Kolejowego Forum Gospodarczego, którego organizatorem i gospodarzem była spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Tematami wystąpień i debaty były potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją oraz rola szlaków kolejowych w transporcie towarów. W wydarzeniu wzięli udział przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.
W 2017 roku wartość eksportu z Polski do Chin wyniosła 3,35 mld dolarów. Oprócz rosnącego eksportu miedzi jednym z filarów wzrostu jest żywność – w 2017 r. o 10 proc. wzrósł eksport produktów drobiowych. Barierami dla eksporterów żywności są jednak długi okres transportu morskiego oraz wysokie koszty frachtu lotniczego. O alternatywie – kolejowym szlaku, który pozwala ominąć rosyjskie embargo – rozmawiali w Krakowie na II Kolejowym Forum Gospodarczym przewoźnicy, spedytorzy i producenci żywności z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Ukrainy i Polski.
– Naszą ofertę kierujemy zarówno do eksporterów, jak i importerów, dla których istotny są czas i miejsce dostawy, regularne połączenia oraz możliwość bezpośredniego transportu do lub z Polski linią szerokotorową. Korzystając z transportu kolejowego, mogą 2-3 krotnie skrócić czas transportu i przyspieszyć obrót towarów i kapitału – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
W 2016 roku Polska importowała z Chin towary o wartości 22,6 mld dolarów, a eksport wyniósł ok. 10 procent tej kwoty, przy czym największą pozycję w eksporcie żywności z Polski do Chin stanowiło mięso drobiowe o wartości 33 mln dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do 2015 roku o 19 procent. W 2017 r. z Polski wyeksportowano 1,4 mln ton produktów drobiowych, co oznacza 10-proc. wzrost rok do roku. Istotną pozycję stanowiły mleko i przetwory mleczne o łącznej wartości 35 mln dolarów. W imporcie dominowały maszyny i urządzenia (53%).
– Import towarów z Chin do Europy drogą kolejową już teraz napotyka bariery infrastrukturalne i celne, głównie na granicy z Kazachstanem i Białorusią. Tymczasem przewoźnicy szacują, że liczba kontenerów z dalekiej Azji będzie rosła w tempie ok. 15 proc. rocznie – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. i przewodniczący rady nadzorczej PKP LHS. – Dlatego tak ważne są działania PKP LHS, która tak szybko i skutecznie realizuje plan modernizacji infrastruktury i taboru, co pozwoli na wykorzystanie w pełni potencjału linii szerokotorowej – dodaje Mirosław Antonowicz.
PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku również od strony inwestycyjnej. W styczniu 2018 r. podpisana została umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł. Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć jej przepustowość. Uruchomione zostało nowoczesne centrum sterowania Zamość Bortatycze, finalizowane są prace związane z automatyzacją ruchu na stacji Sławków. W sierpniu, na kilka miesięcy przed terminem, Spółka odebrała 10 zmodernizowanych lokomotyw 311Da. Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł. II Kolejowe Forum Gospodarcze składało się z dwóch głównych części: sesji pt. „Potencjał wymiany handlowej pomiędzy Europą a Azją” oraz debaty poświęconej roli szlaków kolejowych w wymianie handlowej. W ramach wydarzenia zorganizowana została także wizyta studyjna na Euroterminalu Sławków oraz stacji kolejowej Sławków LHS. Patronat nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Infrastruktury i Polskie Koleje Państwowe.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy oraz prowadzenie ciężkich składów całopociągowych.
Polskie Koleje Państwowe pełni nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP w celu zapewnienia jak najwyższej jakości obsługi transportowo-logistycznej pasażerów i towarów. PKP S.A. jest również jednym z największych właścicieli nieruchomości w Polsce. Jej majątek stanowią zarówno obiekty pełniące funkcje związane z transportem i obsługą podróżnych (dworce kolejowe), jak i nieruchomości stricte komercyjne. PKP S.A. jako koordynator współpracy zagranicznej w Grupie PKP jest członkiem najważniejszych dla branży kolejowej organizacji międzynarodowych: Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) oraz Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD).
Trasa Azja – Europa w liczbach:
1 punkt kontaktowy dla eksporterów i importerów 394,6 km – łączna długość linii szerokotorowej, którą zarządza PKP LHS 6855 km – długość trasy Dostyk (Chiny) – Sławków LHS 1520 mm – szerokość toru w PKP LHS 280 000 TEU rocznie – obecne możliwości przeładunkowe Euroterminala w Sławkowie
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.