Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP LHS: Kryzys nie taki straszny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
23-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP LHS: Kryzys nie taki straszny
PKP LHS ostatnio nie trafia zbyt często na nasze łamy. Nie oznacza to jednak, że w spółce nie dzieje się nic ciekawego. Przedsiębiorstwo z racji obsługiwania połączeń na kierunku wschodnim od samego początku z niepokojem patrzyło na rozwój konfliktu ukraińskiego. Jak sytuacja wygląda obecnie? W jaki sposób firmie udało się utrzymać przewozy na rozsądnym poziomie?

PKP LHS ma swoją specyfikę. Wielkość realizowanych przez tego operatora przewozów zależy przede wszystkim od zamówień na rzecz dawnej Huty Katowice znajdującej się obecnie w rękach Arcelor Mittal Poland SA. W ostatnich latach firma walczyła jednak o pozyskanie możliwie jak największej liczby klientów gotowych zapełnić puste wagony po rudzie żelaza wracające na wschód. Udawało się to ze zmiennym powodzeniem, ale tendencja była wzrostowa. Konflikt pomiędzy Rosją a Ukrainą i załamanie gospodarcze na Ukrainie postawiły jednak pod znakiem zapytania dalszą pomyślność funkcjonowania przedsiębiorstwa.

W maju tego roku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju potwierdziło, że nie zamierza prowadzić działań, które mogłyby doprowadzić do oddzielenia funkcji przewozowej od zarządzania infrastrukturą. PKP LHS będzie uznawany za przedsiębiorstwo o charakterze regionalnym i tym samym będzie mógł funkcjonować przez kolejne lata w niezmienionej formie.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że ostatnie dwa lata był dla przedsiębiorstwa niezwykle pomyślne. W roku 2013 udało się przekroczyć barierę 10 mln ton ładunków oraz 3,3 mld tnkm pracy przewozowej. Takie statystyki czyniły szerokotorowego operatora jednym z pięciu największych przewoźników w kraju. W roku 2014 dobre wyniki udało się jeszcze poprawić: masa ładunków przekroczyła 10,6 mln ton, zaś praca przewozowa 3,5 mld tnkm.

Konflikt nie taki straszny. Spada import, rośnie eksport

– Utrzymująca się od dłuższego czasu niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza na wschodzie Ukrainy wpłynęła na spadek masy przewozowej w I pół. 2015 r., w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jest to ok. 10% mniej. Wolumen importowanej rudy żelaza od lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Towar ten jest dominujący, a transportowane linią LHS wielkości w ostatnich latach stanowią ponad połowę wszystkich realizowanych przewozów. Poziom przewozów jest uzależniony od wielkości produkcji odbiorcy towaru i zapotrzebowania na ten surowiec przez Arcelor Mittal Poland SA, a także od wyboru kierunków dostaw przez klienta – wyjaśnia Aleksandra Bondyra, rzecznik prasowy przedsiębiorstwa.

Takiej sytuacji można się oczywiście było spodziewać. Arcelor Mittal nie zmienił swojego zapotrzebowania na rudę, więc większych wahnięć w przewozach tego ładunku nie było. Co ciekawe spadki, które spółka notuje od początku tego roku, dotyczą właśnie importu, a nie eksportu na pogrążoną w kryzysie Ukrainę. – Ogólne spadki, które obrazują statystyki przewozowe, dotyczą głównie importu towarów. W eksporcie PKP LHS odnotował w I półroczu 2015 r. wzrost przewozów o 19% w porównaniu do 2014 r. Konflikt na Ukrainie spowodował natomiast istotne zmiany w strukturze grup towarowych przewożonych w eksporcie – wyjaśnia Bondyra. 

Dodaje przy tym, że największe spadki dotyczyły takich grup towarowych jak: materiały budowlane, szkło oraz wyroby gotowe. – Analizując sytuację rynkową, PKP LHS podjął działania sprzedażowe, dzięki którym pozyskano kontrakty handlowe umożliwiające zwiększenie przewozów w grupach towarów masowych, m.in. koks czy węgiel kamienny. Odnotowane spadki wielkości przewozów miały oczywiście związek z sytuacją polityczno-gospodarczą na Ukrainie, czyli zamrożeniem współpracy handlowej z rejonem objętym konfliktem zbrojnym, utrudnieniami otrzymywania płatności przez klientów PKP LHS od ich partnerów biznesowych na Ukrainie, wydłużonymi marszrutami pociągów oraz wahaniami kursów walut – dodaje rzecznik prasowy spółki.

Zarząd PKP LHS szacuje,  że w roku 2015 spadek przewozów nie przekroczy kilku punktów procentowych, a już teraz widać pewne pozytywne tendencje. Od początku drugiego półrocza i poprawy koniunktury w sektorze przemysłowym i przetwórczym widoczny jest wzrost przewozów rudy żelaza oraz innych minerałów surowych i przetworzonych, surowców energetycznych oraz metali i niektórych zbóż. Spółka prognozuje także utrzymanie się do końca roku zwyżkowych tendencji w przewozach realizowanych na eksport.

Dobra sytuacja na rynku przewozowym wyklucza więc sytuację, jaka zdarzała się już kilka razy w historii spółki, gdy m.in. ze względu na znaczne ograniczenie zamówień ze strony Arcelor Mittal trzeba było część pracowników skierować na urlopy. Takie ryzyko zaistnieje tylko w przypadku dalszej eskalacji konfliktu ukraińskiego i ewentualnego znacznego ograniczenia przewozów rudy żelaza.

– Obecnie przed Ukrainą stoją wyzwania w zakresie ustabilizowania gospodarki, w tym ustabilizowania rynku walutowego, restrukturyzacji zadłużenia, reformy sektora bankowego. Szanse na zwiększenie wymiany handlowej uwarunkowane są przeprowadzeniem reform przez Ukrainę w powyższym zakresie oraz osiągnięciem stabilizacji makroekonomicznej i gospodarczego ożywienia. PKP LHS stale analizuje otoczenie rynkowe oraz prowadzi aktywną politykę sprzedażową zorientowaną na potrzeby klienta, osłabiając tym negatywny wpływ czynników ograniczających wielkość wymiany towarowej z Ukrainą – mówi rzeczniczka.

PKP LHS będzie inwestował

Władze PKP LHS zapewniają, że nie ma żadnych okoliczności, które zmuszałyby je do drastycznego ograniczania środków przeznaczonych na utrzymanie czy inwestycje. – Podkreślić należy, że LHS przede wszystkim utrzymuje bardzo dobry stan swojej linii, zapewniając najwyższą w Polsce prędkość handlową na tak długim odcinku – mówi Bondyra.

Rzeczniczka wymienia także inwestycje, które w ostatnim czasie udało się zrealizować. Zakończono automatyzację  i przebudowę stacji Sławków LHS wraz z zabudową suwnicy o udźwigu 25 ton oraz oddano do użycia nową wagę wagonową. Rozbudowę przeszły stacje Gołuchów i Hrubieszów. Na stacji Zamość Bortatycze dobudowano nowy tor do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących towary niebezpieczne. Wdrożono system elektronicznego obiegu dokumentów, a także zabudowano kamery czołowe do monitorowania szlaku na lokomotywach serii ST44.

– W najbliższym czasie nie jest planowane ograniczenie inwestycji. Zarząd spółki stale monitoruje wskaźniki wewnętrzne i otoczenie rynkowe, by jeśli zajdzie taka konieczność, móc szybko dostosować plany do wymagań sytuacji ekonomicznej – podkreśla Aleksandra Bondyra.  Nie chce jednak zdradzać planów dotyczących zakupu pojazdów trakcyjnych. – Obecnie trwają prace analityczne dotyczące tej kwestii (…) Z przyjemnością poinformujemy pana czytelników o ich rezultacie w przyszłości – dodaje.

Artykuł pochodzi z grudniowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy"

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5