NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Informatyka szykuje Bilkom 2 – wspólny bilet przez internet

| Jakub Madrjas 07.07.2017 4k

PKP Informatyka szykuje Bilkom 2 – wspólny bilet przez internet
Fot. RK
Spółka PKP Informatyka testuje już platformę Bilkom 2. Nowe rozwiązanie ma umożliwić zakup biletu łączonego różnych przewoźników w jednej transakcji z uwzględnieniem różnych opcji podróży. Pozwoli też np. sprawdzić opóźnienia pociągów na trasie.
W marcu informowaliśmy, że PKP Informatyka dodała do aplikacji z rozkładem jazdy Bilkom informacje o opóźnieniach pociągów dostępne w czasie rzeczywistym. Cały czas jednak słyszeliśmy o przygotowywanej przez spółkę aplikacji Bilkom 2. W końcu kolejowa spółka odkrywa karty – Bilkom2 będzie platformą internetowej sprzedaży biletów. Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” Tomasz Miszczuk, prezes PKP Informatyka, za pomocą Bilkom 2 pasażerowie będą mogli wyszukać interesujące ich połączenie kolejowe, w tym wieloetapowe – uwzględniające przesiadki oraz zakupić bilet na całą trasę w ramach jednej transakcji płatniczej.

– Dzisiaj pasażer chcąc kupić bilet przez internet na całą trasę musi logować się do systemów sprzedaży poszczególnych przewoźników – wyjaśnia. Korzystając z platformy Bilkom 2 pasażer będzie mógł kupić kolejowy bilet łączony w jednym systemie i w jednej transakcji z uwzględnieniem różnych opcji podróży i usług udostępnianych przez przewoźników bezpośrednio w pociągach, np. przewóz roweru, bagażu, psa itp. – mówi Miszczuk.

Nowa platforma sprzedaży biletów

PKP Informatyka planuje wykorzystanie Platformy Bilkom 2 jako narzędzia, za pośrednictwem którego będzie świadczyła sprzedaż biletów przewoźników na zasadach agencyjnych. – Platforma Bilkom 2 będzie umożliwiać nie tylko wyszukiwanie połączeń kolejowych, zakup biletów na wybrane trasy, ale również zapewniać inne funkcjonalności z zakresu usług posprzedażowych, jak chociażby wymianę biletów zakupionych za jej pośrednictwem – mówi Miszczuk.

Warto zaznaczyć, że Bilkom 2 nie wiąże się bezpośrednio z pracami nad centralnym systemem rezerwacji i sprzedaży biletów KURS, który jest utrzymywany i ciągle rozwijany przez PKP Informatykę. – Czym innym jest system centralny, a czym innym są kanały sprzedaży. I z tego wszyscy powinniśmy zdawać sobie sprawę – zaznacza Miszczuk. Jak dodaje, spółka pracuje też nad nowymi funkcjonalnościami systemu centralnego opartego o KURS.

Kiedy możemy spodziewać się debiutu Bilkom 2? Według nieoficjalnych informacji miał on pierwotnie ruszyć w czerwcu 2017 roku. – Termin czerwcowy był terminem zamknięcia prac deweloperskich i został dotrzymany – twierdzi Miszczuk. Oficjalnego terminu startu jeszcze nie ma. – Harmonogram prac związanych z implementacją i komercyjnym uruchomieniem platformy jest tworzony i realizowany wspólnie z przewoźnikami, biorącymi udział w projekcie – PKP Intercity, Przewozami Regionalnymi, PKP SKM w Trójmieście i w dużej mierze jest uzależniony od ich możliwości technicznych i terminów udostępniania niezbędnych danych. Obecnie trwają testy, które przeprowadzamy wspólnie z przewoźnikami – zapewnia prezes.

Czy to już wspólny bilet?

Jak zapowiedział prezes PKP SA Krzysztof Mamiński, tuż po wakacjach ruszy pierwszy etap wspólnego biletu. Obejmie możliwość kupna – początkowo tylko w kasie – biletu na przejazd pociągami PR, PKP Intercity i SKM Trójmiasto na jednym blankiecie. Piszemy o tym tutaj. Później prezes PKP poinformował, że w internecie taka możliwość pojawi się do końca roku, co powiązał właśnie z Bilkom 2.

– Wspólny bilet jest odrębnym projektem, nadzorowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. PKP Informatyka wspólnie z przewoźnikami zaangażowanymi w projekt – PKP Intercity, Przewozami Regionalnymi i PKP SKM w Trójmieście – opracowała koncepcję wspólnego biletu. Koncepcja ta opiera się na bilecie łączonym, zawartym na jednym blankiecie – tłumaczy Miszczuk. Jak wyjaśnia, PKP Informatyka jest odpowiedzialna za opracowanie architektury wspólnego biletu i jego wytworzenie, to znaczy prace programistyczne i testy w oparciu o dotychczasowe narzędzia informatyczne zaprojektowane i wytworzone przez PKP Informatykę.

– PKP Informatyka aktualnie prowadzi prace adaptujące centralny system sprzedaży i rezerwacji biletów KURS do nowych wymogów. Ich wynikiem będzie możliwość zakupu przez podróżnych biletu łączącego oferty przewoźników świadczących usługi przewozu na wskazanej trasie przejazdu w kasach na dworcach, a w przyszłości także w innych kanałach sprzedaży, np. internecie. Konstrukcja rozwiązania zaproponowanego przez PKP Informatykę pozwala na dołączanie do systemu kolejnych przewoźników – zapewnia prezes kolejowej spółki IT.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5