NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Energetyka sprzeda sieć trakcyjną na bocznicach? Ministerstwo niewiele może

| Michał Szymajda 23.06.2017 2,3k

PKP Energetyka sprzeda sieć trakcyjną na bocznicach? Ministerstwo niewiele może
PKP Energetyka sprzeda sieć trakcyjną na bocznicach? Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Z końcem 2016 roku PKP Energetyka ogłosiła przetargi związane z możliwością sprzedaży sieci trakcyjnej znajdującej się na bocznicach wielu śląskich kopalń. Prywatna obecnie spółka nie jest zainteresowana ich posiadaniem, problem z jej przejęciem mają też podmioty z niej korzystające.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwo, powiadomione o chęci sprzedaży sieci trakcyjnej, opisało jakie działania podjęło w celu zapobieżenia rozebraniu i sprzedaży sieci. MIB zwrócił się m.in. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie planowanej sprzedaży pod kątem naruszenia przez PKP Energetykę ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, zakazującego przedsiębiorcom zachowań stanowiących przejaw nadużywania pozycji dominującej. Zwrócono się także do prezesa UTK o podjęcie działań zmierzających do zapewnienia przewoźnikom korzystających ze zelektryfikowanych bocznic możliwości bezpiecznego prowadzenia ruchu i niedyskryminującego dostępu do infrastruktury.

Niestety, jak stwierdza MIB, obowiązujące przepisy prawa nie upoważniają organów administracji państwowej do wstrzymania sprzedaży majątku przez PKP Energetyka. MIB stwierdza także, że przejęcie sieci trakcyjnej przez PLK nie jest zasadne bez przejęcia torów.

MIB, po interwencji różnych organizacji branżowych, w tym RBF, IGTL, ProKolej i ZNPK, poinformowało ponownie o tym, że sprzedaż PKP Energetyce sieci trakcyjnej wykorzystywanej na bocznicach w ramach transakcji sprzedaży całej spółki był błędem.

– Sprzedaż przez PKP Energetyka ww. majątku może skutkować istotnym ograniczeniem dostępności sieci trakcyjnej na bocznicach kopalń w przypadku nabycia jej przez podmiot zainteresowany wyłącznie złomowaniem materiałów pozyskanych z fizycznej rozbiórki urządzeń, a w skrajnych przypadkach faktyczną likwidacją tej sieci – ocenia pesymistycznie ministerstwo.

MIB przypomniało, że PKP SA pod nowym zarządem wniosła pozew o stwierdzenie nieważności sprzedaży akcji PKP Energetyki i sprawa ta toczy się przed Sądem Okręgowym w Warszawie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5