NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa

| inf. pras 06.10.2020 3,7k

PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa
Fot. PKP Cargo Service
PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa
PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa
PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa
PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa
Wymagania rynkowe, jakie stanęły w ostatnich latach przed operatorami rynku kolejowego, wymusiły wdrożenie szeregu zmian operacyjnych, które mogłyby zapewnić wzrost konkurencyjności i pozwolić zachować pozycję w branży.
Operatorzy podejmowali różne działania, które nie zawsze przynosiły pożądany skutek. PKP Cargo Service, obserwując sytuację, skupiła się na poszukiwaniu i wdrażaniu rozwiązań technologicznych, które w segmencie obsługi bocznic i realizacji specjalistycznych przewozów zapewniłyby wzrost kultury bezpieczeństwa pracy. Biorąc pod uwagę otoczenie – presję firm konkurencyjnych, warunków pracy i kurczący się rynek pracowników w zawodach kolejowych, działania te okazały się słuszne. Pozwoliły spółce zachować pozycję lidera w świadczonych usługach, jak i zająć pozycję lidera w zakresie dbałości o bezpieczeństwo zarówno swoich pracowników, jak i usługobiorców.

Radiowe sterowanie lokomotywami to rozwiązanie, które posiada na polskim rynku zaledwie kilka firm. W Grupie PKP Cargo – wyłącznie PKP Cargo Service. Po wielomiesięcznych analizach i pracach nad wprowadzeniem do użytkowania lokomotyw ze zdalnym sterowaniem spółka obecnie posiada w eksploatacji dwie tego typu lokomotywy, a w ciągu dwóch lat dostarczone zostanie kolejne pięć. – Nad zdalnym sterowaniem lokomotywami pracowaliśmy wspólnie z Newag S.A. i Radioautomatyka Sp. z o.o. – mówi Daniel Palarz, Dyrektor Biura Sprzedaży i Promocji PKP CS.

– Za najbardziej efektywne rozwiązanie uznaliśmy zmodernizowanie spalinowych lokomotyw SM42/6D na 6Dg i wbudowanie w nie systemu sterowania radiowego. Zarząd PKP Cargo Service podjął decyzję o realizacji tego projektu, kierując się wymiernymi korzyściami, jakie niesie on dla kompleksowej obsługi bocznic i realizacji specjalistycznych przewozów.

Zdalne sterowanie lokomotywami pozwala na osiągnięcie szeregu korzyści dla operatora kolejowego. Umożliwia przejście na jednoosobową obsługę prac manewrowych, niosąc wymierne oszczędności. Jedynym wymogiem stojącym przed osobą obsługującą tę technologię, jest posiadanie przez maszynistę uprawnień ustawiacza i rewidenta. Przede wszystkim jednak znacząco zwiększa bezpieczeństwo pracy przy pracach manewrowych, szczególnie w operacjach „pchania” składu czy wtaczania wagonów na wywrotnicę. Przy operacjach podstawiania wagonów maszynista znajdujący się w miejscu rozszczepiania wagonów, może swobodnie obserwować całą operację. Radiowe sterowanie zapewnia także nieporównywalną dokładność, pozwalającą na wyjątkowo precyzyjną realizację podstawienia wagonów.

– Zastosowane przez nas rozwiązanie cechuje wysoka komplementarność, którą należy podkreślić – mówi Daniel Palarz. – W najbliższej perspektywie czasowej przewidujemy braki kadrowe w zawodach takich jak ustawiacz czy manewrowy, stąd nieuniknione jest wdrażanie tego typu technologii. Jest to dla nas jednak przede wszystkim kierunek zwiększania poziomu bezpieczeństwa poprzez ograniczenie liczby osób pracujących bezpośrednio przy składach wagonów. Należy jednak pamiętać, że lokomotywy ze sterowaniem radiowym nie sprawdzą się na każdej bocznicy kolejowej czy w warunkach realizacji przewozu – dodaje.

Bezpieczeństwo pracowników to nie jedyny aspekt, nad którym pracuje PKP Cargo Service. Obserwując liczbę wypadków na przejazdach kolejowych, spółka postanowiła wdrożyć rozwiązania mające zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa dla uczestników ruchu drogowego, a także pieszych. – Zarząd spółki zdecydował o realizacji projektu poprawy widoczności naszych pojazdów kolejowych w trudnych warunkach atmosferycznych i w nocy – mówi Daniel Palarz. – We współpracy z firmą 3M od 2019 r. wykonujemy konturowe znakowanie pojazdów, odblaskowe opisy i oznaczenia na lokomotywach PKP Cargo Service oraz odblaskowe oznaczenia na wagonach towarowych. Dodatkowo, podjęliśmy prace polegające na foliowaniu szyb w kabinach pojazdów trakcyjnych tak, by ograniczyć negatywne skutki promieniowania słonecznego poprzez eliminację efektu oślepienia.

Odblaskowe oznaczenia stosowane na taborze wymiernie zwiększają bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, zwracając uwagę innych użytkowników dróg na poruszający się obiekt. Zmniejsza to ryzyko wypadków na przejazdach kolejowych – kierowcy pojazdów drogowych mają dłuższy czas na reakcję i podjęcie odpowiednich decyzji. Ułatwia to także identyfikację taboru w trakcie przejazdów pociągów na liniach kolejowych oraz w czasie realizacji prac manewrowych na bocznicach kolejowych. Stosowane folie zostały dobrane pod względem cech charakterystycznych poszycia lokomotyw – zastosowano odpowiednią siłę klejenia uwzględniającą bezpieczeństwo powłoki lakierniczej, a dodatkowo zabezpieczenie specjalną powłoką antygraffiti.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5