Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo: Ofensywa na południe. Zyskuje Świnoujście.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
18-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo: Ofensywa na południe. Zyskuje Świnoujście.
Do przejęcia ZSKK Cargo w ostatnich miesiącach nie doszło. To jednak nie znaczy, że PKP Cargo odpuszcza kierunek południowy. Ostatnio pozyskał intratny kontrakt na przewozy rudy żelaza z portu w Świnoujściu do Koszyc. Czy to kolejny krok w ekspansji? – W tej chwili nie jest to temat,  który jest dla nas kluczowy – zapewnia Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo. Wiele jednak wskazuje, że jest inaczej.

US Steel zmienia dostawców

PKP Cargo zdobyło niedawno intratny kontrakt od słowackiej spółki-córki US Steel i wozi rudę żelaza z portu w Świnoujściu do hut w Koszycach. Przewoźnik obecnie realizuje mniej niż 2,5% transportów dla US Steel Košice (USSK – w pierwszym kwartale 2013 roku kilkadziesiąt tys. ton surowca), ale ta liczba może się zwielokrotnić. Słowacka firma chce bowiem znacząco zwiększyć transporty z Portu Handlowego Świnoujście (PHŚ).

Nieoficjalnie wiadomo, że ruda żelaza sprowadzana do słowackich hut ze wschod przez Ukrainę była zbyt niskiej jakości. Teraz amerykański potentat branży stalowej chce sprowadzać surowiec z dalszych kierunków drogą morską.

Tylko Świnoujście

– Świnoujście jest jedynym portem głębokowodnym w Polsce, obsługującym tego typu ładunki – wyjaśnia Marek Kowalewski, prezes Portu Handlowego Świnoujście. – Ten rok jest wyjątkowy. Obsługujemy dostawy rudy żelaza dla hut Mittala w Polsce i dla US Steel na Słowacji. W ciągu trzech miesięcy tego roku łącznie przeładowaliśmy 318 tys. ton rudy. Dla US Steel obsłużyliśmy trzy statki – podkreśla prezes PHŚ.

Marek Kowalewski ujawnia, że PHŚ planuje obsłużyć znacznie większą ilość rudy dla US Steel: – Dziś jeszcze trudno oszacować ile tej rudy dla US Steel przewieziemy. Nie mamy żadnej deklaracji ilościowej, ale liczymy, że do końca roku przeładujemy dla firmy 0,5 mln ton – wyjaśnia.

Wiadomo, że USSK pracuje nad organizacją łańcucha dostaw na Słowację: – W tym momencie nie możemy ujawniać szczegółów. To zagadnienie jest przedmiotem procedury wyboru [podmiotów obsługujących transport – red.] – wyjaśnia Katarína Képesová z USSK, ale zaznacza, że spółka „poszukuje portów o odpowiednich parametrach dla statków o minimalnej ładowności 150 tys. ton”. W Polsce w grę wchodzi tylko Świnoujście.

W tym roku wszystkie transporty surowca z zachodniopomorskiego portu na Słowację obsłużyło PKP Cargo i jest wysoce prawdopodobne, że przewiezie także kolejne. Dla ZSSK Cargo, słowackiego przewoźnika, dla którego kontrakty od US Steel Slovakia stanowiły blisko 80% umów, ta perspektywa może oznaczać bankructwo. Zwłaszcza, że firma już ma problemy z zachowaniem płynności finansowej.

PKP Cargo wygryzie ZSKK Cargo?

– USSK jest stabilnym partnerem naszej firmy, o czym świadczy porozumienie między słowackim rządem i USSK na temat powiązań słowackich hut z firmą – zapewnia Martin Halanda, rzecznik US Steel. Dodaje jednak: – Każdy konkurent jest poważnym konkurentem i wprowadza pewien stopień ryzyka straty dla transportów ZSSK Cargo.

Rzeczywiście dla PKP Cargo bankructwo ZSKK Cargo oznaczałoby możliwość łatwego przejęcia rynku słowackiego. – Jesteśmy oczywiście zainteresowani akwizycjami, ale nie za wszelką cenę i nie teraz, tuż przed wejściem na giełdę. Interesują nas firmy zrestrukturyzowane operacyjnie i bez zadłużenia – deklaruje prezes PKP Cargo. Przyznaje jednak: – Jeżeli w Europie Środkowej pojawią się możliwości przejęć to będziemy się im bardzo uważnie przyglądać. Generalnie interesuje nas kierunek południowy. Jesteśmy zainteresowani takimi działaniami, które poprawią nasze możliwości np. w zakresie tranzytu – mówi.

PKP Cargo ma plany nie tylko w stosunku do Słowacji: – Oprócz rynku słowackiego przyglądamy się także rynkom Czech i Niemiec, czyli państw, na terenie których mamy największe szanse rozwijania przewozów – deklaruje Łukasz Boroń.

PKP Cargo na terytorium Słowacji intensywnie zwiększa swoją obecność. Wolumen przewiezionego przez spółkę ładunku wzrósł z poziomu poniżej 100 tys. ton w 2011 do wielkości poniżej 800 tys. ton w 2012 (ten wolumen uwzględnia wielkość dostaw do terytorium Republiki Słowackiej nie realizowanych bezpośrednio na licencji PKP Cargo, ale jego zakontraktowanego słowackiego przewoźnika). Na rynku słowackim spółka odnotowała najwyższe tempo wzrostu licząc rok 2012 do 2011 roku – 907 proc. Wzrost w Niemczech wyniósł 409 proc., a w Czechach 12 proc.

– Nasze wyniki przewozowe poza Polską za 2012 rok pokazują, że możemy konkurować z przewoźnikami obecnymi w Europie. Chcemy rozwijać obecność PKP Cargo poza Polską – podsumowuje prezes spółki.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Wojewódka chce pozostać prezesem

Prawo i polityka

PKP Cargo: Wojewódka chce pozostać prezesem

Roman Czubiński 15 listopada 2024

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Biznes

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Wojewódka chce pozostać prezesem

Prawo i polityka

PKP Cargo: Wojewódka chce pozostać prezesem

Roman Czubiński 15 listopada 2024

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Biznes

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 12 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5