Po raz pierwszy w historii spółka PKP Cargo Tabor Ostrów Wielkopolski zmodernizowała lokomotywy EU07. Są to jedne z najpopularniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Oznacza to nowy etap w historii zakładu, który staje się ważnym podmiotem modernizującym lokomotywy elektryczne w kraju.
Historia zakładu w Ostrowie Wielkopolskim to przykład udanej restrukturyzacji w PKP Cargo. Jeszcze kilka lat temu firma zajmowała się głównie remontami wagonów i podstawowymi naprawami lokomotyw, a kiedy skala tych remontów zmalała firma postawiła na specjalizację. Dzięki wysiłkowi kadry kierowniczej i załogi firma poszerzyła swoje kompetencje i ofertę usług, w której znalazła się m.in. naprawa główna (poziom P5) i modernizacja lokomotyw elektrycznych. W ten sposób zakład z Ostrowa Wielkopolskiego stał się jednym z najważniejszych zakładów w kraju, w którym remontuje się i modernizuje następujące typy lokomotyw elektrycznych: ET41 (z dostosowaniem do eksploatacji po torach Republiki Czeskiej i Słowacji), ET22 oraz EU07. Obecnie spółka zatrudnia nieco ponad 200 osób. Rocznie przeprowadza remonty i modernizację ok. 60 lokomotyw. Zakład z Ostrowa Wielkopolskiego remontuje i modernizuje lokomotywy także innych typów oraz dla zewnętrznych klientów, co pozwala na ustabilizowanie sytuacji ekonomicznej w firmie, podnoszenie kompetencji oraz na trwałość zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
3 grudnia 2012 roku zakład w Ostrowie Wielkopolskim opuszczą dwie pierwsze lokomotywy z serii EU07, które zostały poddane gruntowej modernizacji. Są to jedne z najpopularniejszych uniwersalnych lokomotyw w Polsce (wyprodukowano ich ok. 500 sztuk). Modernizację przeprowadzono na podstawie niedawno pozyskanej dokumentacji z ZNLE Gliwice.
Z zakładu wyjadą więc nowoczesne pojazdy nowego standardu konstrukcyjnego 303Eb. Będą one eksploatowane przynajmniej przez następnych kilkanaście lat. Kolejne cztery lokomotywy z tej serii po gruntownej przebudowie opuszczą zakład w Ostrowie Wielkopolskim w grudniu tego roku oraz styczniu 2013 roku. W ramach modernizacji typu 303Eb wykonywane są między innymi: przebudowa kabiny maszynisty w celu poprawy warunków pracy obejmująca zabudowę nowego ergonomicznego pulpitu, klimatyzacji, nowych foteli, poprawy izolacji akustycznej oraz cieplnej, modernizacja szaf wysokiego napięcia(WN) oraz szaf niskiego napięcia (NN), wymiana instalacji elektrycznej, modernizacja silników trakcyjnych, zabudowa nowoczesnego radiotelefonu, zabudowa nowoczesnego prędkościomierza z rejestratorem zdarzeń.
Sześć lokomotyw należy do PKP Cargo. Decyzją właściciela lokomotyw do modernizacji skierowane zostało 6 szt. EU07 o numerach 213, 105, 010, 117, 132 oraz 164 z Wielkopolskiego oraz Południowego zakładu PKP Cargo. Lokomotywy, które 3 grudnia zostaną symbolicznie przekazane użytkującym je zakładom, to lokomotywy EU07-213, która po modernizacji otrzymała numer EU07-1525, oraz EU07-105 z nowym numerem EU07-1526. Pierwsza z lokomotyw przekazana zostanie do zakładu Wielkopolskiego, natomiast druga do zakładu Południowego po wcześniejszym potwierdzeniu przez UTK zgodności z typem. Uroczyste przekazanie lokomotyw jest połączone z wręczeniem spółce certyfikatu jakości.