Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo kupi przewoźnika z grupy Ciech?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
19-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dixi/ez, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo kupi przewoźnika z grupy Ciech?
Największy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi w Europie PKP Cargo może nabyć małego przewoźnika należącego do Grupy Chemicznej Ciech – dowiedział się „Rynek Kolejowy”. Chodzi o spółkę Transoda, która miała w 2012 r. 0,57 proc. udziału w rynku przewozów towarów koleją w Polsce według przewiezionej masy towarów.

Zainteresowanie spółki PKP Cargo, tracącej w ostatnich latach udziały w rynku przewozów towarowych, nabyciem mniejszych operatorów nie jest niczym nowym. Od lat co kilka czy kilkanaście miesięcy pojawiają się doniesienia o możliwości przejęcia przez nią jakiegoś przewoźnika należącego do jednego z dużych koncernów paliwowych, wydobywczych lub chemicznych. W tym gronie przeważnie znajdują się: należący do Orlenu Koltrans, Lotos Kolej wchodzący w skład Grupy Lotos, będący w rękach KGHM Pol-Miedź Trans czy - wspomniana wcześniej i zdecydowanie najmniejsza z tej grupy - Transoda.

Pierwsi trzej z wymienionych przewoźników należą do dużych podmiotów, które wolą skoncentrować wysiłki na podstawowym zakresie działalności. Innym czynnikiem zachęcającym do sprzedaży może być chęć zmniejszenia zadłużenia czy szersza restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Taką sytuację mamy obecnie w Ciechu, który próbuje sprzedać dwie spółki transportowe: Transodę i Transclean.

Powierdzają to słowa rzecznika firmy. – Grupa Ciech realizuje program poprawy efektywności operacyjnej i porządkowania struktury aktywów. W ramach tego programu prowadzone są procesy mające na celu podniesienie efektywności działania oraz wartości spółek grupy. Decyzja o sprzedaży spółek transportowych Transoda i Transclean wynika ze strategii skupienia się na podstawowej działalności grupy, czyli produkcji chemikaliów – wyjaśnia Mariusz Babula, rzecznik Grupy Chemicznej Ciech. Pod koniec stycznia tego roku Ciech podpisał umowę sprzedaży akcji Zakładów Chemicznych Alwernia wartych ok. 55 mln złotych.

Z punktu widzenia kupującego najatrakcyjniejsze wydają się realizowane przez takich operatorów jak Transoda kontrakty oraz możliwość przejęcie na wiele obsługi transportowej dużych i stabilnych klientów. Nie do pogardzenie jest też posiadany przez niektórych operatorów tabor, który mógłby być przez większy podmiot bardziej efektywnie wykorzystywane na terenie Polski.

PKP Cargo nie chce oficjalnie komentować negocjacji w sprawie zakupy Transody. Kilka dni temu udało się nam dowiedzieć, że przewoźnik byłby zainteresowany zwiększeniem swojej obecności w segmencie przewozu paliw. –  Będziemy monitorować okazje w Polsce  i przyglądać się zmianom zachodzącym na rynku. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że mamy relatywnie słabą pozycję w segmencie przewozu paliw. Być może w przyszłości byłby to dla nas atrakcyjny segment – powiedzał Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo. Na pytania dotyczące bezpośrednio Transody PKP Cargo niestety milczy.

Przejęcie takich spółek, jak Lotos Kolej lub Orlen Koltrans przez PKP Cargo ze względu na skalę tych firm nie będzie możliwe przed wejściem na giełdę. Wzbudziłoby to również zainteresowanie UOKiK-u, więc takich zmian na razie nie należy się spodziewać. Zakup wartej około kilkudziesięciu milionów złotych Transody nie powinien być jednak dla PKP Cargo problemem i może zostać pozytywnie odebrany przez rynki.

Od bardziej szczegółowych odpowiedzi uchyla się również Ciech. – Niestety, nie komentujemy procesów bardziej szczegółowo w trakcie ich trwania – Mówi Babula.


Firma Transoda powstała dnia  1 maja 2000 roku w wyniku restrukturyzacji  Zakładów Chemicznych Soda Mątwy i wydzielenia ze struktur tego zakładu oddziału transportu. W początkowym okresie zakres działalności spółki ograniczał się do obsługi bocznicy właściciela  – ZCH Soda Mątwy.  Po otrzymaniu  w 2002 roku koncesji na przewóz kamienia wapiennego ze stacji Wapienno do stacji Inowrocław-Chemia, Transoda zaczęła samodzielnie dostarczać podstawowy surowiec do produkcji sody.

W 2003 r. spółka otrzymała licencję na wykonywanie na wykonywanie przewozów kolejowych po terenie całego kraju. Otrzymana licencja umożliwiła  obsługiwanie przez naszą Spółkę takich kierunków jak: Gdańsk, Jarosław, Tomaszów Mazowiecki, Częstochowa. W 2006 roku Transoda przejęła spółkę Jantrans Janikowo, która prowadziła  obsługę bocznicy kolejowej oraz transport technologiczny  na terenie JZS Janikosoda. W roku 2009 nastąpiło dalsze rozszerzenie  działalności w przewozach licencjonowanych o takie kierunki jak: Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Międzylesie.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5