Pojawił się kolejny w krótkim czasie komunikat o planowanej ekspansji PKP Cargo. Największy polski przewoźnik podpisał list intencyjny European Rail Freight II ws. potencjalnego nabycia udziałów w spółce CTL Logistics sp. z o.o.
Na podstawie zapisów listu intencyjnego, ERF II wyraził zgodę na złożenie przez Cargo wniosku do UOKiK o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad CTL. Wniosek taki został złożony wczoraj. Zarówno zawarcie listu intencyjnego, jak i wyrażenie ERF II zgody na złożenie wniosku do UOKiK nie oznacza, że Cargo otrzymało wyłączności na negocjacje w sprawie transakcji. Jak podkreśla Cargo w komunikacie, ostateczne warunki transakcji nie zostały jeszcze uzgodnione i na tym etapie nie ma pewności, że strony dojdą do wiążącego porozumienia w tym zakresie.
Adam Purwin, prezes PKP Cargo, podkreśla jednak, że ewentualne przejęcie CTL jest jednym z elementów strategii rozwoju spółki. – W Polsce działa kilkudziesięciu graczy na rynku towarowych przewozów kolejowych. W świetle postępującej liberalizacji w Europie oraz rosnącej konkurencyjności kolei w Polsce, nieuniknione są procesy konsolidacyjne. PKP CARGO chce wziąć w nich udział. Jesteśmy przygotowani od strony finansowej, know-how, zasobów, wykorzystania potencjału do wzrostu naszej działalności, a co za tym idzie, do wzrostu wartości spółki. Podpisany list intencyjny jest jednym z elementów potwierdzających realizacje naszych ambitnych zamierzeń w zakresie aktywnej polityki fuzji i przejęć – mówi Purwin.
W 2013 r. spółki z Grupy CTL przewiozły w sumie 12,6 mln ton towarów i zrealizowały pracę przewozową na poziomie 4.268,2 mln tkm brutto, wypracowując 726,6 mln zł przychodów. Grupa CTL zatrudnia 1,8 tys. pracowników i zarządza taborem kolejowym obejmującym, według stanu na koniec 2013 r., 189 lokomotyw i 4,8 tys. wagonów.
Niedługo przed pojawieniem się komunikatu o zamiarze przejęcia CTL, PKP Cargo opublikowało informację także o zamiarze zakupienia czeskiego przewoźnika towarowego AWT. W tym przypadku – w przeciwieństwie do kwestii ew. przejęcia CTL – Cargo otrzymało 10-tygodniową wyłączność na prowadzenie negocjacji, liczonych od dnia rozpoczęcia badania stanu przedsiębiorstwa. Ma ono rozpocząć się do 5 września.
Adam Purwin dla „Rynku Kolejowego”
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, Adam Purwin, prezes PKP Cargo, potwierdził w rozmowie z wysłannikiem „RK”, że ewentualne przejęcie CTL i AWT ma szansę konsolidować rynek przewozów towarowych. – Zwiększa to szansę na realizację naszych aspiracji, by być realnym, mocnym graczem w Europie Środkowej. Możemy być realną przeciwwagą dla dużych europejskich graczy.
Z kolei przedstawiciele właściciela CTL, funduszu PE Bridgepoint, przekazali „Rynkowi Kolejowemu”, że list intencyjny jest niezbędny po to, żeby było można wystąpić do UOKiK formalnie o zgodę na przeprowadzenie operacji przejęcia CTL. Podkreślili też, że rozmowy na ten temat trwały przez wiele ostatnich tygodni. Nieoficjalnie wiemy, że Bridgepoint co najmniej od kilku miesięcy rozważał sprzedaż CTL, a obecna sytuacja jest jedynie postawieniem kropki nad „i”. Władze CTL odmówiły nam z kolei komentarza w tej sprawie.
W I półroczu 2014 r. spółki z Grupy CTL miały w udział w rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce w wysokości 5,96% jeśli chodzi o masę ładunków i 7,42% jeśli chodzi o pracę przewozową. W I półroczu 2013 r. wskaźniki te wynosiły, odpowiednio, 6,95% i 7,41%. Łączna wielkość przewozów w I kwartale br. wyniosła 6,46 mln ton i 1,67 mld tonokm. Były to wskaźniki niższe od ubiegłorocznych odpowiednio o 15 i 4%.