Partnerzy serwisu:
Biznes

PKN Orlen dogaduje się z litewską koleją

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
08-11-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michal Duszczyk, Dziennik Gazeta Prawna, 8 listopada 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKN Orlen dogaduje się z litewską koleją
PKN Orlen zażądał od Kolei Litewskich ponad 30-proc. ulgi w taryfach przewozowych. Ma to zrekompensować straty związane z koniecznością transportu okrężną trasą produktów z Możejek - podał "Dziennik Gazeta Prawna".

Według naszych ustaleń Litwini są skłonni zgodzić się na żądania Orlenu. Kolej na trwającym kilka lat konflikcie z polskim koncernem może bowiem stracić grube miliony - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

W 2008 roku litewskie koleje zdemontowały 19-km odcinek torów z Możejek na Łotwę i do tej pory go nie odbudowały. Istotnie podniosło to koszty logistyczne Orlenu. – W konsekwencji tracimy na konkurencyjności na rynkach łotewskim i estońskim – mówi Jacek Komar, rzecznik Orlen Lietuva (OL), litewskiej spółki PKN-u.

Dodatkowo na niekorzyść OL działa również to, że Koleje Litewskie zawyżają opłaty za przewóz produktów naftowych. Orlen walczy więc o ich obniżkę. – Koleje deklarują odbudowę torów dopiero w 2012 roku, a to dla nas zbyt odległy termin. W związku z tym staramy się o ulgi taryfowe – potwierdza Jacek Komar.

Ministerstwo Skarbu Państwa mówi wprost: polski koncern jest dyskryminowany. Za przewozy kolejowe płaci bowiem wyższe stawki niż np. białoruskie firmy paliwowe. Orlen oddał więc sprawę do arbitrażu. Sąd przyznał rację Polakom, a Koleje Litewskie tylko za taryfy naliczone w 2008 roku muszą zapłacić ponad 64 mln litów (około 73 mln zł). Teraz Litwinów czeka druga sprawa. Za kolejny okres konfliktu w sprawie taryf Orlen może dostać 72 mln litów (ok. 82 mln zł). – Dla Litwinów, jeśli przegrają arbitraż, będzie to ogromne obciążenie, dlaczego też liczą na porozumienie z PKN-em – tłumaczy nasz informator.

Dlatego Koleje Litewskie zaprosiły w ubiegłym tygodniu Orlen do rozmów. Spółki powołały grupę ds. rozpatrywania kwestii spornych, a w miniony czwartek doszło do pierwszego spotkania. Jak ustaliliśmy, rozmowy nie przyniosły jednak rezultatu. W OL podkreślają jednak, że trudno podczas jednego spotkania inicjującego działania grupy rozwiązać trwający już kilka lat konflikt. Padł też postulat obniżki taryf. – Strony przedstawiły tylko swoje stanowiska i zapowiedziały, że rozmowy będą kontynuowane – mówi Jacek Komar.

Termin kolejnego spotkania nie został ustalony.

Problemy logistyczne to główny powód kłopotów Orlenu z rentownością jego rafinerii na Litwie. To właśnie dlatego koncern rozważa wycofanie się z inwestycji w Możejkach. Nieoficjalnie mówi się, że kupnem rafinerii zainteresowanych jest kilka firm, głównie z Rosji (m.in. Rosnieft, TNK-BP). Decyzję o sprzedaży PKN ma podjąć w styczniu. Za Możejki koncern chciałby dostać minimum 2,5 mld dol. Analitycy szacują wartość rafinerii w przedziale od 0,9 do 2 mld dol.

\

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Infrastruktura

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Grzegorz Rekiel 26 czerwca 2025

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Biznes

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Michał Szymajda 14 października 2024

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Infrastruktura

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2024

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Prawo i polityka

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Mikołaj Kobryński 17 kwietnia 2024

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Infrastruktura

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Mikołaj Kobryński 11 kwietnia 2024

Zobacz również:

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Infrastruktura

ORLEN wprowadza na rynek innowacyjną technologię produkcji prądu

Grzegorz Rekiel 26 czerwca 2025

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Biznes

Lotos Kolej zmienia nazwę na Orlen Kolej

Michał Szymajda 14 października 2024

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Infrastruktura

Orlen rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2024

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Prawo i polityka

Trzy nowe osoby w zarządzie Orlenu

Mikołaj Kobryński 17 kwietnia 2024

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Infrastruktura

Orlen ma nowego prezesa, ale nie zarząd

Mikołaj Kobryński 11 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij