Partnerzy serwisu:
Biznes

PKN Orlen dogaduje się z litewską koleją

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-11-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michal Duszczyk, Dziennik Gazeta Prawna, 8 listopada 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKN Orlen dogaduje się z litewską koleją
PKN Orlen zażądał od Kolei Litewskich ponad 30-proc. ulgi w taryfach przewozowych. Ma to zrekompensować straty związane z koniecznością transportu okrężną trasą produktów z Możejek - podał "Dziennik Gazeta Prawna".

Według naszych ustaleń Litwini są skłonni zgodzić się na żądania Orlenu. Kolej na trwającym kilka lat konflikcie z polskim koncernem może bowiem stracić grube miliony - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

W 2008 roku litewskie koleje zdemontowały 19-km odcinek torów z Możejek na Łotwę i do tej pory go nie odbudowały. Istotnie podniosło to koszty logistyczne Orlenu. – W konsekwencji tracimy na konkurencyjności na rynkach łotewskim i estońskim – mówi Jacek Komar, rzecznik Orlen Lietuva (OL), litewskiej spółki PKN-u.

Dodatkowo na niekorzyść OL działa również to, że Koleje Litewskie zawyżają opłaty za przewóz produktów naftowych. Orlen walczy więc o ich obniżkę. – Koleje deklarują odbudowę torów dopiero w 2012 roku, a to dla nas zbyt odległy termin. W związku z tym staramy się o ulgi taryfowe – potwierdza Jacek Komar.

Ministerstwo Skarbu Państwa mówi wprost: polski koncern jest dyskryminowany. Za przewozy kolejowe płaci bowiem wyższe stawki niż np. białoruskie firmy paliwowe. Orlen oddał więc sprawę do arbitrażu. Sąd przyznał rację Polakom, a Koleje Litewskie tylko za taryfy naliczone w 2008 roku muszą zapłacić ponad 64 mln litów (około 73 mln zł). Teraz Litwinów czeka druga sprawa. Za kolejny okres konfliktu w sprawie taryf Orlen może dostać 72 mln litów (ok. 82 mln zł). – Dla Litwinów, jeśli przegrają arbitraż, będzie to ogromne obciążenie, dlaczego też liczą na porozumienie z PKN-em – tłumaczy nasz informator.

Dlatego Koleje Litewskie zaprosiły w ubiegłym tygodniu Orlen do rozmów. Spółki powołały grupę ds. rozpatrywania kwestii spornych, a w miniony czwartek doszło do pierwszego spotkania. Jak ustaliliśmy, rozmowy nie przyniosły jednak rezultatu. W OL podkreślają jednak, że trudno podczas jednego spotkania inicjującego działania grupy rozwiązać trwający już kilka lat konflikt. Padł też postulat obniżki taryf. – Strony przedstawiły tylko swoje stanowiska i zapowiedziały, że rozmowy będą kontynuowane – mówi Jacek Komar.

Termin kolejnego spotkania nie został ustalony.

Problemy logistyczne to główny powód kłopotów Orlenu z rentownością jego rafinerii na Litwie. To właśnie dlatego koncern rozważa wycofanie się z inwestycji w Możejkach. Nieoficjalnie mówi się, że kupnem rafinerii zainteresowanych jest kilka firm, głównie z Rosji (m.in. Rosnieft, TNK-BP). Decyzję o sprzedaży PKN ma podjąć w styczniu. Za Możejki koncern chciałby dostać minimum 2,5 mld dol. Analitycy szacują wartość rafinerii w przedziale od 0,9 do 2 mld dol.

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dobre wyniki Orlen Unipetrol w Czechach. Kupują kolejnego Vectrona

Tabor i technika

Możejki odzyskały połączenie kolejowe z Łotwą

Infrastruktura

Grupa Orlen chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw

Tabor i technika

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Pasażer

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Jakub Madrjas 14 listopada 2017

Zobacz również:

Dobre wyniki Orlen Unipetrol w Czechach. Kupują kolejnego Vectrona

Tabor i technika

Możejki odzyskały połączenie kolejowe z Łotwą

Infrastruktura

Grupa Orlen chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw

Tabor i technika

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Pasażer

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Jakub Madrjas 14 listopada 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5