NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKL planują 300 mln zł inwestycji do 2020 r.

| Łukasz Kuś 08.08.2016 404

PKL planują 300 mln zł inwestycji do 2020 r.
fot. Jacek Synowiec CC BY-SA 3.0
Zarząd Polskich Kolei Linowych przedstawił strategię na lata 2016-2020. W tym okresie firma planuje inwestycje warte kilkaset mln zł, podwojenie przychodów i wyjście z ofertą poza region. 
Wartość inwestycji PKL zaplanowanych na lata 2016-2020 wyniesie około 300 mln zł. 66 proc. środków trafi do regionu. Efektem podejmowanych działań ma być stuprocentowy wzrost przychodów firmy.

W ostatnich latach podnosi się średnia temperatura, co w dłuższej perspektywie oznacza wzrost kosztów utrzymania ośrodków narciarskich. Z drugiej strony wydłuża się okres świadczenia letniej oferty turystycznej. Coraz więcej osób (ok. 70 proc. Polaków wyjeżdżających na urlop) decyduje się na wakacje w kraju, a wypoczynek bierny zamienia na czynny.

– To dlatego potrzebny jest rozwój kompleksowej oferty ułatwiającej spędzanie wolnego czasu. PKL chcą odpowiedzieć na te potrzeby, aby wzmocnić ofertę turystyczną Zakopanego, ale także by stać się firmą ogólnopolską i liderem na rynku firm oferujących różne formy wypoczynku – mówi Łukasz Chmielowski, członek zarządu PKL.

Inwestycje przede wszystkim w regionie

Do najważniejszych projektów w Małopolsce należy wymiana kolei krzesełkowej na Hali Goryczkowej w ośrodku Kasprowy Wierch (z istniejącej 2-osobowej na nowoczesną 4-osobową) oraz stworzenie systemu dośnieżania. Wartość tych inwestycji sięga 48,5 mln zł, a planowany termin oddania do użytku to listopad 2019 r. Na Kasprowym Wierchu mogłyby powstać również otwarty taras i punkt widokowy będący dodatkową atrakcją dla turystów.

– Coraz krótszy okres, w którym utrzymują się ujemne temperatury spowoduje w długiej perspektywie wzrost znaczenia Kasprowego Wierchu jako jedynego ośrodka alpejskiego w Polsce. Z drugiej strony oznacza też rosnące ryzyko przesunięcia ruchu narciarskiego w kierunku obszarów wysokogórskich, np. w Alpy. Dlatego niezbędne jest dostosowanie Kasprowego Wierchu do oczekiwań turystów, odpowiedniego zarządzania ruchem turystycznym w tym ośrodku, szczególnie w okresach zwiększonego popytu i takiej organizacji czasu pobytu turystów na szczycie, aby zminimalizować wpływ na przyrodę. Takie właśnie działania przewidujemy w strategii – mówi Janusz Ryś, prezes zarządu Polskich Kolei Linowych.

Na Gubałówce planowana jest budowa nowych tras narciarskich i kolei krzesełkowej o wartości 40 mln zł. Inwestycje mogłyby zostać oddane do użytkowania w październiku 2019 r. W dalszej perspektywie wartość inwestycji, związanych m.in. z budową rodzinnego ośrodka sportu i rekreacji mogłaby wynieść nawet 100 mln zł.

– Do inwestycji na Gubałówce niezbędna jest zgoda właścicieli nieruchomości oraz zmiana planu zagospodarowania przestrzennego. PKL przeprowadziły już akcję informacyjną i konsultacje wśród posiadaczy gruntów. Niemal wszystkie osoby, które odpowiedziały przekazując ankietę informacyjną nt. powrotu narciarstwa na Gubałówkę poparły inwestycje proponowane przez PKL – wyjaśnia Łukasz Chmielowski.
Na Butorowym Wierchu PKL planują budowę wieży widokowej ze startem tyrolki oraz systemu zjeżdżalni linowych. Inwestycja o wartości 12 mln zł obejmie także przebudowę napędu istniejącej kolei i remont krzeseł. Jeśli inwestycję poprą właściciele nieruchomości, całość mogłaby zostać oddana do użytkowania nawet w 2018 r. – Konsultowaliśmy koncepcję uatrakcyjnienia oferty Kościeliska na Butorowym Wierchu z Gminą Kościelisko i została ona przyjęta z aprobatą. Wspólnie z samorządem rozmawialiśmy już również z częścią właścicieli. Trwa już procedura wyrażenia zgody na przystąpienie do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego – mówi Janusz Ryś.

Około 10 proc. środków zostanie zainwestowanych w Krynicy. W ośrodku w Jaworzynie Krynickiej planowana jest m.in. budowa nowych łatwych i średnich tras narciarskich oraz dodatkowego parkingu.

Nowy ośrodek

Plany inwestycyjne PKL przewidują również budowę kolei linowej w nowej lokalizacji, poza Zakopanem. Wartość inwestycji, która mogłaby zostać oddana do użytkowania w maju 2019 r. to 100 mln zł.
– Na razie możemy zdradzić jedynie, że rozważamy możliwość przeprowadzenia inwestycji, w którymś z głównych ośrodków turystycznych w Polsce. Jesteśmy w trakcie prac projektowych. Jeżeli zrealizujemy tę inwestycję, powstanie atrakcja turystyczna jakiej w Polsce jeszcze nie było – mówi Janusz Ryś.

Strategia 2016-2020 przewiduje również wykorzystanie najmocniejszych stron każdego z istniejących ośrodków firmy i konsolidację ofert regionalnych, podnoszenie jakości świadczonych usług, organizację eventów, czego przykładem jest festiwal Hej Fest na Gubałówce, optymalizację zakupów oraz wzmocnienie promocji.

– Zamierzamy wypracować ofertę łączoną dla Jaworzyny i Góry Parkowej. Współpracujemy też z miejscowym samorządem w celu wypracowania koncepcji zagospodarowania dolnej stacji Góry Parkowej. Pracujemy nad włączeniem wjazdu na Palenicę w Szczawnicy do oferty spływu przełomem Dunajca, planujemy stworzenie profesjonalnego parku rowerowego na Górze Żar i wspólnej oferty edukacyjnej z lokalnymi operatorami – PGE i Aeroklubem Żar. Nad ofertą ośrodka Mosorny Groń pracujemy wspólnie z samorządem w Zawoi – wylicza Janusz Ryś.

PKL planują również rozwój segmentu gastronomicznego w ośrodkach – przejęcie i modernizację ośrodków gastronomicznych na Gubałówce, Górze Parkowej i Palenicy. Dziś do PKL należy restauracja Poziom 1959 na szczycie Kasprowego Wierchu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Zakopane (206)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Zakopane (206)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5