Stadler dostarczy 6 pociągów Flirt w wersji Intercity prywatnemu przewoźnikowi kolejowemu MTR. Będą to pięcioczłonowe składy o wysokim standardzie wykończenia wnętrz, mogące osiągać prędkość do 200 km/h.
Pociągi będą przystosowane do eksploatacji w bardzo niskich temperaturach, dzięki zastosowaniu technologii sprawdzonej przez Stadler w pojazdach dla innych krajów Europy Północnej. Kontrakt z MTR to pierwsze w historii zamówienie firmy Stadler dla Szwecji. Jego wartość wynosi 85 milionów franków szwajcarskich (około 290 milionów złotych) i będzie ono realizowane w Szwajcarii. Dzięki pociągom Flirt, MTR będzie mógł obsłużyć dziennie ok. 15 połączeń na trasie Sztokholm – Göteborg, co pozwoli mu konkurować z państwowym przewoźnikiem SJ. Dostawy pociągów rozpoczną się na jesieni 2014 roku.
MTR, z siedzibą w Hong Kongu, to prywatny przewoźnik kolejowy działający na całym świecie. W Szwecji firma jest obecna od 2009 roku jako operator metra w Sztokholmie. Dzięki zamówieniu 6 zespołów trakcyjnych Flirt w Stadler, firma będzie dysponować wysokiej jakości taborem, który pozwoli na obsługę głównego połączenia kolejowego pomiędzy dwoma największymi szwedzkimi miastami.
- Wygrana w przetargu na 6 zespołów trakcyjnych dla MTR to dla nas ważne wydarzenie, ponieważ po raz pierwszy zaoferujemy nasze niezawodne, komfortowe pociągi pasażerom w Szwecji. Pojazdy z rodziny Flirt to sprawdzone pociągi, które cieszą się dużą popularnością na całym świecie. Znane są również w Polsce, gdzie obsługują połączenia na Mazowszu i Śląsku, a w kolejnych latach będziemy dostarczać pojazdy tego typu również dla PKP Intercity oraz dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej– powiedział Stanisław Skalski, członek zarządu Stadler Polska i dyrektor handlowy w Grupie Stadler Rail.
Pojazdy dla MTR powstaną na bazie pociągów z rodziny FLIRT. Pojazdy będą zasilane prądem zmiennym 15 kV i zostaną wyposażone w szwedzki system samoczynnego hamowania pociągu ATP L 10’000. Ich maksymalna prędkość wyniesie 200 km/h.
Podobnie jak wszystkie pojazdy firmy Stadler produkowane na zamówienie przewoźników z krajów Europy Północnej, pociągi Flirt dla MTR zostaną dostosowane do eksploatacji w trudnych warunkach zimowych, jakie panują w Szwecji. Zespoły trakcyjne będą posiadać wzmocnioną izolację, ogrzewane podłogi, podwójne ściany w przejściach między wagonami, urządzenia do odgarniania śniegu umieszczone między wózkami a pudłami wagonów, a także system odzyskiwania ciepła. Stadler jest światowym liderem w wykorzystywaniu lekkich konstrukcji aluminiowych w swoich pojazdach, dlatego pudła wszystkich pociągów Flirt wytwarzane są ze stopów aluminium. Technologia ta umożliwia szybsze przyspieszenie pojazdu, co przekłada się na znacznie mniejsze zużycie energii oraz niższe koszty operacyjne.