Partnerzy serwisu:
Biznes

Piechociński: Wirus upadłości przyszedł z dróg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
24-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Piechociński: Wirus upadłości przyszedł z dróg
– To kompromitacja państwa i polityków – ocenił wniosek o upadłość, który złożyło Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, poseł Janusz Piechociński. Jak zaznaczył w rozmowie z „RI”, to część tego samego kryzysu, który od miesięcy uderza w wykonawców na budowach dróg 

Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury stwierdził, że w sprawie upadłości PNI nie dopatruje się winy PKP SA, która kilka miesięcy temu sprzedała spółkę Budimeksowi w największym dotąd procesie prywatyzacji na polskiej kolei. - Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury miało dobry portfel zamówień i wyniki. Wiele osób mówiło o tej prywatyzacji z zadowoleniem a nawet nadzieją – przypomina.

- Mamy do czynienia z serią upadłości. Ten wirus przyszedł z budownictwa drogowego. Ja ostrzegałem od dwóch lat, że jeśli w porę nie będzie interwencji państwa, choćby poprzez zapisanie waloryzacji wzrostu cen w kontraktach, prześwietlanie nowych firm, które dają dumpingowe ceny, czy odejścia od najniższej ceny jako jedynego kryterium przetargu, to tak może się to skończyć. Wychodzi na to, że płacić będziemy wszyscy – bo za zrywane umowy i schodzenie z budów trzeba będzie zapłacić. Polityka też zapłaci, bo ta sytuacja ją kompromituje– uważa Piechociński.

To polska twarz kryzysu światowego

- To zaczyna być syndrom klęski w procesach inwestycyjnych, którą wspólnie zgotowała sobie polityka, rząd i rynek. Było kwestią czasu, kiedy zjawisko kryzysu w branży drogowej przeniesie się na kolej. To ta sama historia i pomysł na ratowanie się kosztem wierzycieli z tego stanu – mówi Piechociński.

- Bardzo smutne jest to, że przy prywatyzowaniu PNI wydawało się, że firmy drogowe przejmując firmy kolejowe budują racjonalnie kolejną „nogę”. Było też wiele optymizmu po stronie załogi – mówi Piechociński, który przypomina że przed sprzedażą PNI nastąpiła konsolidacja przedsiębiorstwa. – Te firmy liczyły, że unijny „tort” inwestycyjny zapewni im lepszą przyszłość – dodał w rozmowie z „Rynkiem Infrastruktury”.

- Już wcześniej, w ciągu ostatnich miesięcy było widać, ze w branży tnie się koszty. – W moim raporcie o sytuacji w drogownictwie zwracałem uwagę na to, że może ona nadać polskiemu kryzysowi inna twarz - upadłości nie banków, a realnego wykonawstwa – przypomina wiceprzewodniczący komisji infrastruktury. - Błędy popełnił i rząd i ministerstwo ale i sam rynek, którzy walczył o kontrakty za wszelka cenę - licząc, że podczas realizacji wynegocjuje opłacalne warunki wykonania – powiedział „Rynkowi Infrastruktury” Piechociński.

Jakie konsekwencje?

- To wszystko oznacza kolejne zagrożenie dla realizacji obecnych i przyszłych inwestycji. Wyjątkowo poważne problemy dotkną też środowisko podwykonawców. Otwieramy wielki rozdział nowych niepewności dla otoczenia inwestycyjnego - dostawców cementu, hutnictwa, producentów podkładów. Te firmy odczują upadek PNI, i to w sposób znaczący – ostrzega Piechociński.

- Co gorsza, upadek PNI redukuje i tak mały potencjał wykonawczy, który dopiero zaczął się odbudowywać po latach ograniczeń. To utrudni jeszcze bardziej wydanie funduszy unijnych zarówno w tej, jak i w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej – konkluduje Janusz Piechociński.


Czytaj też:

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Członek zarządu PKP Cargo odwołany

Biznes

Członek zarządu PKP Cargo odwołany

Jakub Madrjas 22 kwietnia 2024

Trzy osoby z rady nadzorczej PKP Cargo odwołane

Biznes

Trzy osoby z rady nadzorczej PKP Cargo odwołane

Jakub Madrjas 19 kwietnia 2024

Deformacje toru i ograniczenie prędkości na linii do Zakopanego

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Członek zarządu PKP Cargo odwołany

Biznes

Członek zarządu PKP Cargo odwołany

Jakub Madrjas 22 kwietnia 2024

Trzy osoby z rady nadzorczej PKP Cargo odwołane

Biznes

Trzy osoby z rady nadzorczej PKP Cargo odwołane

Jakub Madrjas 19 kwietnia 2024

Deformacje toru i ograniczenie prędkości na linii do Zakopanego

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5