Koleje Śląskie poinformowały dziś o rozstrzygnięciu przetargu na dostawę sześciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie zrealizuje bydgoska Pesa, która wyceniła raealizację kontraktu na kwotę ok. 178 mln zł netto. Konkurujący o to zamówienie nowosądecki Newag zażądał za swoje pociągi 193,8 mln zł netto.
Przetarg obejmuje dostawę sześciu fabrycznie nowych sześcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przestrzeń pasażerska w pociągach ma być nie krótsza niż 90 m i nie dłuższa niż 95 m. Każdy pojazd ma pomieścić 900 osób (min. 200 miejsc siedzących oraz 700 miejsc stojących). Zamawiający zakłada, że średnie roczne przebiegi wyniosą ok. 150 tys. km. Żywotność pojazdów powinna wynosić min. 30 lat lub min. 4 mln km. Dzierżawa będzie trwać trzy lata, a po tym okresie Koleje Śląskie wykupią wszystkie pociągi. W specyfikacji zamówienia Koleje Śląskie napisały, że nowe pociągi mają mieć prędkość maksymalną 160 km/h, oraz przyspieszenie 1 m/s2.
Przewoźnik wymaga dostosowania zamawianych pojazdów do zabudowy systemu ETCS poziom 2. Wymagana jest także obsługa trakcji ukrotnionej, pociągi mają tez mieć sprzęgi Scharfenberga. Naciski zestawu kołowego nie mogą przekraczać 200 kN. Ponadto, pociągi będą musiały być jednoprzestrzenne i posiadać jedną toaletę przystosowaną do osób niepełnosprawnych. Na przynajmniej 65% długości przedziału pasażerskiego, w tym w drzwiach, podłoga ma być obniżona do 720-800 mm. W samych drzwiach ma być dodatkowy stopień.
Fotele w pociągach nie będą miały podłokietników, za to ich montaż wyłącznie do ściany ma zapewnić dużo miejsca na bagaż pod nimi. Natomiast za kabinami maszynisty mają znaleźć się po 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych i po 4 miejsca dla rowerów. Montaż półek bagażowych i wieszaków Koleje Śląskie będą uzgadniać ze zwycięzcą przetargu.
Drzwi – każde o szerokości min. 1,4 metra - mają w sumie stanowić co najmniej 17% długości przedziału pasażerskiego. Informacja pasażerska w pociągach będzie składać się z czołowych, bocznych, oraz wewnętrznych tablic LED, oraz wyświetlaczy LCD i informacji głosowej. Pociągi będą monitorowane.