Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pendolino skróci czas przejazdu TLK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pendolino skróci czas przejazdu TLK
Choć PKP Intercity na razie tego nie potwierdzają, to z analizy przyszłego rozkładu jazdy wynika bez wątpliwości, iż na szeregu linii pojawią się pociągi TLK kursujące z prędkością 160 km/godz. W wielu przypadkach wpłynie to w istotny sposób na skrócenie czasu jazdy.

Wprowadzenie do ruchu Pendolino (EIC Premium) spowoduje znaczne uszczuplenie obecnej oferty „zwykłych” EIC. To z kolei przełoży się na „zwolnienie” wykorzystywanych obecnie w EIC wagonów, a zwłaszcza lokomotyw przystosowanych do ruchu z prędkością 160 km/godz. Tabor ten będzie mógł być wykorzystywany w pociągach TLK.

Władze PKP Intercity na razie milczą, zarówno w sprawie czasów przejazdu, jak i nowej alokacji wagonów. – Na dziś jest jeszcze zbyt wcześnie, aby omawiać w tak szczegółowym i szerokim zakresie rozkład jazdy, który wejdzie od grudnia. Wrócimy z tą informacją jesienią, gdy będziemy mieli gotowy rozkład – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.

Z analizy projektu rozkładu jazdy, do którego dotarł „Rynek Kolejowy”, bez wątpliwości jednak wynika, że TLK na wielu trasach przyspieszą – i to w sposób znaczący.

6 godzin z Gdyni do Wrocławia

Wyrazistym przykładem jest np. trasa pomiędzy Wrocławiem, Poznaniem i Trójmiastem. Pociąg TLK „Mieszko” według projektu nowego rozkładu pokona tę prawie 500-kilometrową trasę w niewiele ponad 6 godzin – wyjedzie z Wrocławia o godz. 7.09, przyjedzie do Gdyni o godz. 13.21. Uzyska dzięki temu prędkość handlową 80 km/godz., mimo w sumie aż 17 postojów po drodze, w tym 12-minutowego postoju w Poznaniu.

Ze względu na toczące się roboty na trasie pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem trudno porównywać przyszły rozkład jazdy tego pociągu z obecnym, natomiast warto porównać obecny i przyszły czas przejazdu pomiędzy aglomeracjami poznańską i trójmiejską. Obecnie TLK „Mieszko” pokonuje trasę pomiędzy Poznaniem Gł. i Tczewem w 3 godz. 15 min. W nowym rozkładzie przejazd tej trasy jest zaplanowany na 2 godz. 51 min. Nie ma żadnych wątpliwości, że musi to oznaczać podniesienie prędkości do 160 km/godz.

Wyrazistym przykładem jest także np. pociąg TLK „Pobrzeże”, obecnie kursujący w relacji Kraków – Kołobrzeg (w nowym rozkładzie ma jeździć na skróconej trasie Warszawa – Kołobrzeg). Obecny czas jego przejazdu pomiędzy Warszawą Wschodnią i Działdowem wynosi 1 godz. 42 min, po zmianie rozkładu będzie to 1 godz. 29 min (z tym że pociągi TLK od nowego rozkładu przestaną się zatrzymywać w Nasielsku). Czas przejazdu „Pobrzeża” z Warszawy Centr. do Gdyni Gł. ma z kolei wynieść 4 godz. 6 min (Pendolino pokona tę trasę w 3 godz. 24 min).

Wyraźne różnice na CMK

W kontekście trasy do Działdowa, zauważyć należy, iż zróżnicowany jest czas przejazdu pociągów, które mają w nowym rozkładzie jazdy połączyć – przez CMK – Olsztyn i południe Polski, z innymi składami TLK do Olsztyna. TLK „Mazury” (Kraków – Olsztyn) i TLK „Skarbek” (Racibórz – Olsztyn) mają pokonać trasę z Warszawy Wsch. do Działdowa w 1 godz. 25-26 min, a pozostałe TLK łączące Warszawę i Olsztyn – w ok. 10 min dłużej.

Jeszcze bardziej różnica czasu przejazdu pomiędzy pociągami TLK, które – najprawdopodobniej – kursować będą z prędkością 160 km/godz. i pozostałymi TLK, jest widoczna na samej CMK. Np. wspomniany TLK „Mazury” ma pokonać trasę z Warszawy Centr. do Krakowa Gł. w 2 godz. 46 min, a nocny TLK „Monciak” (Gdynia – Zakopane/Przemyśl) w 3 godz. 12 min. Co ciekawe, różnica w czasie jazdy pomiędzy „szybkim” i „wolnym” TLK (26 min) ma być mniejsza niż różnica pomiędzy „szybkim” TLK i Pendolino (21 min).

„Szybkie” i „wolne” TLK pojawią się także np. pomiędzy Wrocławiem i Opolem. Z prędkością 160 km/godz. powinny kursować TLK łączące Kraków z Wrocławiem trasą przez „protezę koniecpolską”. Odcinek z Opola do Wrocławia pokonają one w 41-43 min. Pozostałe TLK przejadą ten odcinek w ok. 55 min. Przy czym większość TLK Kraków – Częstochowa – Wrocław przejedzie trasę Opole – Wrocław bez zatrzymania (tylko pojedyncze pociągi mają zaplanowane postoje w Brzegu). Jednocześnie warto zauważyć, że na jednotorowym odcinku „protezy koniecpolskiej” niektóre pociągi TLK będą oczekiwać na krzyżowania z Pendolino, stąd też czas przejazdu TLK na tym odcinku jest zróżnicowany i wynosi 35-55 min.

Różnice w czasie przejazdu pomiędzy „szybkimi” i „wolnymi” TLK są też widoczne np. na trasie Wrocław – Poznań. Dzienne TLK kursujące pomiędzy Wrocławiem i Trójmiastem mają pokonywać tę trasę w 2 godz. 12-14 min; pozostałe – w ok. 10 min dłużej. 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa-Stradom przed Pendolino – postępy prac

Fotorelacje

Częstochowa-Stradom przed Pendolino – postępy prac

Dominik Wójcik, Rynek Kolejowy 26 sierpnia 2014

Specjalny personel wyczyści składy Pendolino

Koleje Dużych Prę™dkości

Specjalny personel wyczyści składy Pendolino

kch, Rynek Kolejowy 03 września 2014

Dlaczego potrzebne są nowe odcinki torów szlakowych?

Infrastruktura

Dlaczego potrzebne są nowe odcinki torów szlakowych?

pr, Transport Publiczny 13 września 2014

Bubel kategorii Premium?

Biznes

Bubel kategorii Premium?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 14 października 2014

EIC Premium: Niepełnosprawnym będzie trudniej niż dziś

Pasażer

EIC Premium: Niepełnosprawnym będzie trudniej niż dziś

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 05 listopada 2014

Zobacz również:

Częstochowa-Stradom przed Pendolino – postępy prac

Fotorelacje

Częstochowa-Stradom przed Pendolino – postępy prac

Dominik Wójcik, Rynek Kolejowy 26 sierpnia 2014

Specjalny personel wyczyści składy Pendolino

Koleje Dużych Prę™dkości

Specjalny personel wyczyści składy Pendolino

kch, Rynek Kolejowy 03 września 2014

Dlaczego potrzebne są nowe odcinki torów szlakowych?

Infrastruktura

Dlaczego potrzebne są nowe odcinki torów szlakowych?

pr, Transport Publiczny 13 września 2014

Bubel kategorii Premium?

Biznes

Bubel kategorii Premium?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 14 października 2014

EIC Premium: Niepełnosprawnym będzie trudniej niż dziś

Pasażer

EIC Premium: Niepełnosprawnym będzie trudniej niż dziś

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 05 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5