Choć PKP Intercity na razie tego nie potwierdzają, to z analizy przyszłego rozkładu jazdy wynika bez wątpliwości, iż na szeregu linii pojawią się pociągi TLK kursujące z prędkością 160 km/godz. W wielu przypadkach wpłynie to w istotny sposób na skrócenie czasu jazdy.
Wprowadzenie do ruchu Pendolino (EIC Premium) spowoduje znaczne uszczuplenie obecnej oferty „zwykłych” EIC. To z kolei przełoży się na „zwolnienie” wykorzystywanych obecnie w EIC wagonów, a zwłaszcza lokomotyw przystosowanych do ruchu z prędkością 160 km/godz. Tabor ten będzie mógł być wykorzystywany w pociągach TLK.
Władze PKP Intercity na razie milczą, zarówno w sprawie czasów przejazdu, jak i nowej alokacji wagonów. – Na dziś jest jeszcze zbyt wcześnie, aby omawiać w tak szczegółowym i szerokim zakresie rozkład jazdy, który wejdzie od grudnia. Wrócimy z tą informacją jesienią, gdy będziemy mieli gotowy rozkład – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.
Z analizy projektu rozkładu jazdy, do którego dotarł „Rynek Kolejowy”, bez wątpliwości jednak wynika, że TLK na wielu trasach przyspieszą – i to w sposób znaczący.
6 godzin z Gdyni do Wrocławia
Wyrazistym przykładem jest np. trasa pomiędzy Wrocławiem, Poznaniem i Trójmiastem. Pociąg TLK „Mieszko” według projektu nowego rozkładu pokona tę prawie 500-kilometrową trasę w niewiele ponad 6 godzin – wyjedzie z Wrocławia o godz. 7.09, przyjedzie do Gdyni o godz. 13.21. Uzyska dzięki temu prędkość handlową 80 km/godz., mimo w sumie aż 17 postojów po drodze, w tym 12-minutowego postoju w Poznaniu.
Ze względu na toczące się roboty na trasie pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem trudno porównywać przyszły rozkład jazdy tego pociągu z obecnym, natomiast warto porównać obecny i przyszły czas przejazdu pomiędzy aglomeracjami poznańską i trójmiejską. Obecnie TLK „Mieszko” pokonuje trasę pomiędzy Poznaniem Gł. i Tczewem w 3 godz. 15 min. W nowym rozkładzie przejazd tej trasy jest zaplanowany na 2 godz. 51 min. Nie ma żadnych wątpliwości, że musi to oznaczać podniesienie prędkości do 160 km/godz.
Wyrazistym przykładem jest także np. pociąg TLK „Pobrzeże”, obecnie kursujący w relacji Kraków – Kołobrzeg (w nowym rozkładzie ma jeździć na skróconej trasie Warszawa – Kołobrzeg). Obecny czas jego przejazdu pomiędzy Warszawą Wschodnią i Działdowem wynosi 1 godz. 42 min, po zmianie rozkładu będzie to 1 godz. 29 min (z tym że pociągi TLK od nowego rozkładu przestaną się zatrzymywać w Nasielsku). Czas przejazdu „Pobrzeża” z Warszawy Centr. do Gdyni Gł. ma z kolei wynieść 4 godz. 6 min (Pendolino pokona tę trasę w 3 godz. 24 min).
Wyraźne różnice na CMK
W kontekście trasy do Działdowa, zauważyć należy, iż zróżnicowany jest czas przejazdu pociągów, które mają w nowym rozkładzie jazdy połączyć – przez CMK – Olsztyn i południe Polski, z innymi składami TLK do Olsztyna. TLK „Mazury” (Kraków – Olsztyn) i TLK „Skarbek” (Racibórz – Olsztyn) mają pokonać trasę z Warszawy Wsch. do Działdowa w 1 godz. 25-26 min, a pozostałe TLK łączące Warszawę i Olsztyn – w ok. 10 min dłużej.
Jeszcze bardziej różnica czasu przejazdu pomiędzy pociągami TLK, które – najprawdopodobniej – kursować będą z prędkością 160 km/godz. i pozostałymi TLK, jest widoczna na samej CMK. Np. wspomniany TLK „Mazury” ma pokonać trasę z Warszawy Centr. do Krakowa Gł. w 2 godz. 46 min, a nocny TLK „Monciak” (Gdynia – Zakopane/Przemyśl) w 3 godz. 12 min. Co ciekawe, różnica w czasie jazdy pomiędzy „szybkim” i „wolnym” TLK (26 min) ma być mniejsza niż różnica pomiędzy „szybkim” TLK i Pendolino (21 min).
„Szybkie” i „wolne” TLK pojawią się także np. pomiędzy Wrocławiem i Opolem. Z prędkością 160 km/godz. powinny kursować TLK łączące Kraków z Wrocławiem trasą przez „protezę koniecpolską”. Odcinek z Opola do Wrocławia pokonają one w 41-43 min. Pozostałe TLK przejadą ten odcinek w ok. 55 min. Przy czym większość TLK Kraków – Częstochowa – Wrocław przejedzie trasę Opole – Wrocław bez zatrzymania (tylko pojedyncze pociągi mają zaplanowane postoje w Brzegu). Jednocześnie warto zauważyć, że na jednotorowym odcinku „protezy koniecpolskiej” niektóre pociągi TLK będą oczekiwać na krzyżowania z Pendolino, stąd też czas przejazdu TLK na tym odcinku jest zróżnicowany i wynosi 35-55 min.
Różnice w czasie przejazdu pomiędzy „szybkimi” i „wolnymi” TLK są też widoczne np. na trasie Wrocław – Poznań. Dzienne TLK kursujące pomiędzy Wrocławiem i Trójmiastem mają pokonywać tę trasę w 2 godz. 12-14 min; pozostałe – w ok. 10 min dłużej.