– Maksymalna prędkość, z jaką mogą poruszać się pociągi Pendolino dla PKP Intercity w warunkach testowych na polskich torach to 280 km/godz. – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Gianluigi Canciani, menadżer techniczny projektu Pendolino dla PKP Intercity.
Przypominamy, że maksymalna prędkość eksploatacyjna składu zespołowego dla PKP Intercity wynosi 250 km/godz. Według Cancianiego podczas próbnego przejazdu i przy uwzględnieniu szczególnych zasad bezpieczeństwa pojazd ten może jednak pojechać znacznie więcej – nawet 280 km/godz. Przekroczenie tej prędkości jednak nie wchodzi w grę.
Menadżer techniczny projektu Pendolino dla PKP Intercity nie ukrywa jednak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że chciałby, aby najnowsze dziecko Alstomu pobiło rekord prędkości na Polskich torach, który został ustanowiony niemal 20 lat temu (11 maja 1994 r.) przez inny pojazd z rodziny Pendolino (ETR460) i wynosi 250,1 km/godz. – Obiecuję, że spróbujemy to zrobić – zapowiedział Canciani.
W 2011 r. PKP Intercity podpisało kontrakt z francuskim producentem taboru – firmą Alstom, na dostawę 20 składów zespołowych typu Nuovo Pendolino. Wartość umowy obejmującej również budowę zaplecza technicznego oraz koszt utrzymania pociągów przez 17 lat to ok. 665 mln euro (ok. 2,7 mld zł). Składy mają rozpocząć kursowanie w 2014 r. i rozpędzać się do 200 km/godz.