Według "Dziennika Gazety Prawnej", w ramach tzw. czwartego pakietu kolejowego od 1 stycznia 2019 r. każdy przewoźnik uzyska prawo do świadczenia usług na liniach wewnętrznych innego państwa Wspólnoty Europejskiej.
W nadchodzących miesiącach Komisja Europejska zamierza przyjąć nowy pakiet środków – tzw. czwarty pakiet kolejowy, aby otworzyć krajowe rynki kolei pasażerskich na konkurencję, skrócić czas wchodzenia taboru kolejowego na rynek (dzięki większej roli Europejskiej Agencji Kolejowej) oraz udoskonalić zarządzanie infrastrukturą kolejową (by poprawić wydajność funkcjonowania kolei i zwiększyć konkurencję).
Według "Dziennika Gaety Prawnej", obecne założenia pakietu przewidują, że od 1 stycznia 2019 r. każdy przewoźnik uzyska prawo do świadczenia usług na liniach wewnętrznych innego państwa Wspólnoty. Zgodnie z koncepcją Komisji Europejskiej przewoźnik obcego kraju, który będzie chciał wejść na rynek innego państwa UE, będzie mógł się ograniczyć do świadczenia usług tylko na najbardziej intratnych trasach, lekceważąc te, które są deficytowe, ale istotne z punktu widzenia społecznego.
Drugim filarem pakietu jest całkowite oddzielenie zarządców infrastruktury od przewoźników kolejowych. Czwarty pakiet ma także zmienić zasady przyznawania przez władze samorządowe umów na obsługę konkretnych linii. W przyszłości rozstrzygnięcie nastąpi na zasadzie otwartego przetargu, do którego będą mieli dostęp wszyscy przewoźnicy. Wygra ten, kto spełniwszy określone warunki, zaproponuje najniższą cenę - pisze "DGP".