NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Parlament Europejski przyjął IV Pakiet Kolejowy

| Michał Szymajda 14.12.2016 3k

Parlament Europejski przyjął IV Pakiet Kolejowy
Parlament Europejski przyjął IV Pakiet KolejowyFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
IV Pakiet Kolejowy, nad którym pracowano latami, w końcu został przyjęty przez Komisję Europejską. Zanim wszystkie jego zasady wejdą w życie, minie jednak trochę czasu.
Celem wprowadzenia IV Pakietu Kolejowego jest podniesienie konkurencyjności kolei w przewozach krajowych i międzynarodowych. Organizowanie przetargów na poziomie regionalnym i krajowym, oddzielenie zarządcy infrastruktury od przewoźników czy prace nad interoperacyjnością kolei – to główne jego założenia. Liczba pasażerów korzystających z kolei w Europie, dzięki implementacji nowych zasad, ma zacząć mocno rosnąć.

Więcej przetargów

W sytuacjach, gdzie przewoźnicy są wybierani do przewozów w ramach Public Service Contract, zgodnie z zasadami przyjętymi w ramach IV Pakietu Kolejowego, istotne będzie zestandaryzowanie zasad ich wyboru na podstawie jednolitych przepisów w całej UE. Przewoźnicy powinni więc stawać do przetargów organizowanych przez niezależnych zarządców infrastruktury. Aż 2/3 kolejowych przewozów pasażerskich działa w Europie na podstawie umów PSC tego rodzaju, więc zdaniem Komisji Europejskiej, pozwoli to w znaczny sposób zmniejszyć obciążenie podatnika kosztami działalności kolei, a także podnieść jakość usług.

Władze krajowe i lokalne zachowają jednak pod pewnymi warunkami prawo do udzielania zamówień bezpośrednio (tak jak obecnie w wielu województwach udzielają je Przewozom Regionalnym), bez przetargów, ale ta metoda musi gwarantować lepszą ofertę dla pasażerów niż dotychczas i prowadzić do spadku kosztów wykonywanej obecnie usługi. Będą w przypadku powierzeń bezpośrednich zapisy odnoszące się do poziomu punktualności, częstotliwości obsługi, jakości taboru czy jego pojemności. Bezpośrednie udzielanie zamówienia byłoby dopuszczone w ramach umów PSC poniżej pewnej wartości finansowej średniej rocznej – do 7,5 mln euro rocznie, czyli ok. 33 mln zł. Dla porównania – województwo zachodniopomorskie w 2017 roku przeznaczy na dofinansowanie usług Przewozów Regionalnych 81 mln zł.

Ograniczony dostęp do niektórych linii

Istotną zasadą związaną z implementacją IV pakietu będzie możliwość wolnego dostępu przewoźników posiadających certyfikację na terenie UE i w kraju członkowskim, do torów w kraju członkowskim. Niemniej, by nie zaszkodzić usługom publicznym, niektóre linie będą mogły być chronione przed dostępem nowych operatorów. Aby ograniczyć dostęp do niektórych linii, potrzebne będą ekonomiczne analizy, które wykażą konieczność ograniczenia praw do wolnego dostępu. Sposób ich wykonania ma być zestandaryzowany dla całej UE. Operator realizujący usługi publiczne będzie podlegał specjalnym obostrzeniom, dotyczącym zapewnienia pracownikom odpowiednich praw socjalnych i pracowniczych gwarantowanych przez przepisy UE i państwa członkowskiego. Zagwarantowane mają być układy zbiorowe pracy.

Przedsiębiorstwa kolejowe będą mogły oferować przewozy na usługach komercyjnych na liniach krajowych w państwa UE w ramach wolnego dostępu od 14 grudnia 2020 roku. Przetargi na przewozy kolejowe wykonywane w ramach usługi publicznej będą musiały być ogłaszane przez zarządców infrastruktury kolejowej od grudnia 2023, z niektórymi odstępstwami (nie będzie to konieczne na przykład w wypadku LHS).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Strasburg (3)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Strasburg (3)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5