Włoski urząd ds. konkurencji rozpoczął postępowanie antymonopolowe przeciw Kolejom Włoskim. Narodowy przewoźnik, będący w grupie z zarządcą infrastruktury oskarżany jest o utrudnianie wejścia i operacji prywatnego przewoźnika NTV na kilka różnych sposobów.
Postępowanie toczy się przeciw włoskiej narodowej spółce kolejowej Ferrovie dello Stato. Należy do niej zarówno zarządca infrastruktury Rete Ferroviaria Italiana, jak i przewoźnik Trenitalia. Konkurencja w Kolejach Dużych Prędkości we Włoszech rozpoczęła się 28 kwietnia. Tego dnia na trasie Mediolan - Neapol pojawił się pierwszy pociąg prywatnego przewoźnika NTV, konkurującego z państwową Trenitalią.
Od początku konkurencja na włoskiej linii KDP podawana jest jako przykład udanych reform Komisji Europejskiej, wprowadzającej konkurencję na unijnych torach. Jak się okazuje, włoski Urząd Ochrony Konkurencji i Rynku (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) nie podziela tych zachwytów. Wczoraj ogłosił wszczęcie postępowania przeciw Ferrovie dello Stato. Urzędnicy zrobili też niezapowiedziany „nalot” na siedzibę Kolei Włoskich.
Jak donosi portal „Railly News” zarzuty wobec Ferrovie Dello Stato to:
-
Zawyżanie stawek za dostęp do infrastruktury wobec NTV
-
Dotowanie połączeń dużych prędkość poprzez zyski z połączeń, na obsługę których firma ma monopol
-
Odmowa przyznania NTV dostępu w godzinach szczytu
-
Forowanie Trenitalii przy podziale przepustowości sieci kolejowej
-
Odmowa przyznania NTV dostępu do infrastruktury utrzymaniowej w Mediolanie
-
Odmowa przyznania NTV dostępu do kas i powierzchni reklamowych na dworcach
-
Pobieranie od NTV wyższych opłat za udostępnianie powierzchni reklamowych niż od Trenitalii
-
Utrudnianie dostępu NTV poprzez nieefektywne zarządzanie stacjami kolejowymi
Według urzędu antymonopolowego, te działania FdS miały spowolnić i utrudnić wejście NTV na rynek, na czym ucierpieli klienci. Postępowanie potrwa do czerwca 2014 roku. W tym czasie urzędnicy mogą nakładać na FdS zarządzenia, chroniące NTV.