Tylko do końca listopada można oddać głos na najlepszy dworzec kolejowy w Polsce. W konkursie na „Dworzec Roku”, zorganizowanym przez Fundację Grupy PKP i Fundację Pro Kolej, o miano Dworca Roku i Nagrodę Publiczności walczy dziesięć wybranych obiektów.
Spośród zgłoszonych dworców, które poddane zostały audytom, do nagrody głównej i nagrody publiczności wytypowano dziesięć: Bielsko-Biała Główna, Bydgoszcz Główna, Gdynia Główna, Kartuzy, Katowice, Tarnów, Toruń Główny, Warszawa Centralna, Wągrowiec, Wrocław Główny. Część kandydatur wywołała niezadowolenie: "Od wiosny 2017 r. nie działają schody ruchome prowadzące z głównego holu dworca w Katowicach do kompleksu podziemnych przystanków autobusowych" –
przypomina "Gazeta Wyborcza".
Głosowanie trwa do piątkuDworzec Roku zostanie wybrany, po specjalnych obradach, przez Jury Konkursowe. Budynki walczą też o Nagrodę Publiczności – tu każdy może zagłosować na najlepszy dworzec. Głosowanie konkursowe zostało uruchomione na stronie:
http://dworzecroku.pl/nominowani/. Nagrodę Publiczności dostanie dworzec, który uzyska największą liczbę głosów. Według informacji "Rynku Kolejowego" dotychczas w konkursie oddano prawie 4 tys. głosów.
Jak piszą organizatorzy, głównymi celami konkursu jest chęć wyróżnienia najlepszych dworców kolejowych w Polsce, zebranie i propagowanie dobrych praktyk w obsłudze podróżnych oraz promowanie dworców nowoczesnych i funkcjonalnych. Inicjatywa „Dworzec Roku” organizowana przez Fundację Pro Kolej i Fundację Grupy PKP pokazuje, że polska kolej nie zamyka się na opinie pasażerów i chce dokładnie poznać ich zdanie. Otwarta formuła konkursu na najlepszy dworzec polegała na możliwości swobodnego zgłaszania wyróżniających się dworców przez wszystkich – nie tylko głównych użytkowników, czyli podróżnych, ale również: władz samorządowych, organizacji pozarządowych oraz turystycznych, pracowników i sympatyków kolei.
Kulisy konkursu Według informacji "Rynku Kolejowego", w pierwszym etapie do końca września wpłynęły 104 propozycje od internautów/pasażerów. Część się powtarzała, część nie spełniała warunków regulaminu, bo leżały przy liniach bez ruchu pasażerskiego, lub były nieczynne. Ostatecznie w konkursie wystartowały 32 dworce z 14 województw. Zabrakło propozycji z podlaskiego i świętokrzyskiego. Po odrzuceniu obiektów w nie najlepszym stanie, czasem wręcz celowo zgłoszonych aby zwrócić uwagę na problemy i braki do sprawdzenia – zostało 21.
W kolejnym etapie, realizowanym w październiku audytorzy konkursu odwiedzili wszystkie wartościowe propozycje, weryfikując budynki dworcowe, perony, towarzyszącą im infrastrukturę i otoczenie. Oceniano m.in. jakość przestrzeni publicznej, funkcjonalność, efektywność wykorzystania przestrzeni, przejrzystość i logikę rozplanowania poszczególnych stref, walory architektoniczne, czystość budynku, peronów i otoczenia, estetykę, wykorzystanie technologii przyjaznych środowisku i segregację odpadów, jakość i czytelność informacji pasażerskiej, pracę kas i punktów usługowych, integrację z miastem, w tym poszczególnymi środkami transportu, udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności, komfort poczekalni, liczbę miejsc siedzących, dostępność Wi-Fi i gniazdek elektrycznych oraz ofertę handlowo-usługową.
Poznaliśmy również skład jury konkursu. Są w nim: Andrew Goltz (ekspert British-Polish Railway and Industrial Heritage Partnership), Katarzyna Kapczyńska (dziennikarka Pulsu Biznesu), Jolanta Kramarz (prezes Fundacji Vis Maior oraz Fundacji Pies Przewodnik), Anna Popek (dziennikarka TVP Info) oraz dr Jacek Wesołowski (architekt, wykładowca Politechniki Łódzkiej).