Dziś ostatni kurs pociągu EC "Wawel" z dworca Hamburg Hbf. przez Berlin Hbf. do Wrocławia Głównego . W ten sposób Wrocław traci historyczne bezpośrednie pasażerskie połączenie kolejowe z Berlinem i Hamburgiem.
Województwo Dolnośląskie jeszcze w kwietniu liczyło na uruchomienie nowego, szybkiego połączenia kolejowego łączącego Wrocław z Berlinem. Tymczasem od nowego rozkładu jazdy, kiedy zlikwidowany zostanie pociąg EC „Wawel” Wrocław-Hamburg, Wrocław utraci jedyne bezpośrednie połączenie ze stolicą Niemiec.
- Likwidacja pociągu EC/EIC Wawel uświadamia niewykorzystany potencjał linii kolejowej E-30 - komentował dla "Rynku Kolejowego" dr Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego. Historię połączenia przypomina fundacja Stacja Lubsko/Sommerfeld:
Pierwszy raz pociąg „Wawel” pojawił się w rozkładzie jazdy 1995/96 jako IC (InterCity) i jeździł przez Głogów, Zielona Górę, Rzepin, Frankfurt/Oder do Berlina i Hamburga a następnie po zmianie trasy w rozkładzie jazdy 2001/02 zaczął jeździć przez Legnicę, Żagań, Żary i Forst. Z wprowadzeniem rozkładu jazdy 2006/07 uzyskuje najwyższa kategorię pociągów kwalifikowanych i z InterCity (IC) staje się EuroCity (EC). W rozkładzie jazdy 2010/11 zmienia znów trasę i zaczyna jeździć przez Legnicę, Bolesławiec, Węgliniec, Żary, Forst. Od nowego rozkładu czyli od grudnia 2012 jeździ już tylko w skróconej relacji z Wrocławia (wcześniej z Krakowa).
Droga taryfa (EC), również w połączeniach krajowych, mało promocji, skrócona relacja dobiła ten kultowy pociąg, a bezpośrednie połączenie Wrocławia z Berlinem funkcjonujące prawie od 170 lat poległo.. To pokazuje, że w Polsce wszystko potrafimy zniszczyć i nie pomoże nawet Pendolino..
Wrocław traci historyczne bezpośrednie pasażerskie połączenie kolejowe z Berlinem i Hamburgiem. W tej sprawie protestuje Marszałek Dolnośląski (za rok Wrocław ma być europejska stolicą kultury...). Także SPD z Niemiec oraz SLD Wrocław. W ostatnim pociągu ma jechać do Wrocławia europoseł Bogusław Liberadzki wraz z eurodeputowanymi z Niemiec.