Śledztwo zostało wszczęte po kontroli NIK, która sprawdzała „Funkcjonowanie grupy kapitałowej PKP”. W 2014 r., w wyniku przeprowadzonej kontroli w PKP SA, Najwyższa Izba Kontroli złożyła w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Konkretnie chodzi o zamówione przez PKP SA opracowania, które wykonała firma McKinsey & Company Poland, m.in. pod tytułem „Wkład merytoryczny do kontraktu wieloletniego na utrzymanie infrastruktury”, które miało kosztować 175 tysięcy euro. Materiał miał nie spełniać wymagań zamówienia PKP PLK i być nieprzydatny spółce. Inaczej twierdzi PKP SA.
Inne opracowania pod lupą prokuratury
– Rekomendacje zawarte w tej analizie są wykorzystywane w obowiązującej już umowie utrzymaniowej oraz zostały wykorzystane do przygotowywania wymaganej unijną dyrektywą nowej umowy na utrzymanie tzw. kontraktu wieloletniego. Kontrakt, który zostanie zawarty na lata 2016–2023 przyniesie korzyści samej spółce oraz całemu rynkowi kolejowemu, w tym przede wszystkim przewoźnikom – odpiera zarzuty biuro prasowe PKP SA.
Doradcy z McKinsey & Company Poland tworzyli dla PKP SA także inne analizy, w tym „Optymalizacja punktów styku klienta z Grupą PKP” w 2012 roku a także tę, w której zaleciła zarządcy infrastruktury PKP PLK kontrowersyjne wyłączenie z eksploatacji 3 spośród 19 tysięcy kilometrów torów będących pod zarządem spółki.
– Projekt dotyczący „Optymalizacji punktów styku klienta z Grupą PKP” był jedną z kluczowych zmian rozpoczętych w 2012 r. w Grupie PKP. Określił on kluczowe obszary, wymagające działań naprawczych pod kątem obsługi klienta (w poprzednich latach podejmowano w tym zakresie jedynie działania doraźne, związane z konkretnymi sytuacjami; brakowało też koordynacji działań poszczególnych spółek Grupy PKP). Następna analiza posłużyła do przygotowania i wdrożenia decyzji o czasowym wyłączeniu linii kolejowych z eksploatacji. PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły ją po dokładnych analizach z wykorzystaniem wskaźników proponowanych przez doradcę, a obejmujących m.in. przewidywane w najbliższych latach przychody oraz koszty prowadzenia ruchu i utrzymania torów. Uwzględniono czynniki społeczno-ekonomiczne, dostępność oraz koszt alternatywnych środków transportu, czynniki sezonowe wynikające ze wzmożonego ruchu turystycznego i lokalne plany inwestycyjne oraz szereg innych. Wdrożony program przyniósł oszczędności rzędu kilkunastu milionów złotych – odpowiada PKP SA.
Śledztwo „nie jest ukierowane na żadną osobę"
Wskutek zawiadomienia NIK, Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga wszczęła śledztwo. Po przedstawieniu wyjaśnień przez PKP PLK, w lutym 2015 r. prokurator wydał postanowienie o umorzeniu postępowania w sprawie. Jednak w marcu 2015 r. Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga wszczęła z urzędu śledztwo w sprawie wyrządzenia szkody majątkowej w znacznych rozmiarach w mieniu spółki PKP SA. W czasie gdy miało miejsce wykonanie analizy „Wkład merytoryczny do kontraktu wieloletniego na utrzymanie infrastruktury” PKP SA kierowała obecna minister MIR Maria Wasiak.
– Postępowanie nie jest w tej fazie ukierunkowane na żadną osobę. Obecnie trwają czynności przesłuchania świadków, pracowników PKP SA i PKP PLK. Prokurator nie wyraził zgody na imienne wskazanie, jacy świadkowie zostali przesłuchani – powiedziała dla portalu Kulisy24 Renata Mazur z Prokuratury Okręgowej Warszawa-Praga.
PKP SA broni dobrego imienia
Spółka informuje, że zamówiona analiza została zrealizowana zgodnie z postanowieniami umowy, była i jest wykorzystywana w bieżącej działalności, „co potwierdza stan faktyczny oraz jednoznaczne wyniki audytu wewnętrznego”.
– W związku z publikacją na łamach jednego z portali dotyczących nieprawidłowości w PKP SA Grupa PKP podjęła kroki cywilnoprawne w celu ochrony dobrego imienia firmy – napisano w komunikacie PKP SA.
2015-07-10 11:02:35 Autor: Ciupaga
---.opera-mini.net
Skarbowi Państwa gratulujemy bankowców na kolei...
2015-07-10 11:11:51 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
Chodzi o opracowanie, w którym jaśnie oświeceni eksperci Mc-Kinsey proponowali dla oszczędności zamknięcie linii modernizowanych z RPO?
2015-07-10 11:29:39 Autor: mnb
---.10.5.110
@analityk kuuper van basten
Nie, chodzi o inną analizę, zupełnie zasadną. W końcu warto by kontrakt utrzymaniowy, czyli niezła mozaika finansowa, się spiął i żeby PLK miała na remonty tyle ile potrzeba. Poza tym 175 tys. to relatywnie mało jak za analizę Maka. Jeśli nawet analiza okazałaby się niepotrzebna, to w biznesie te kwoty to trochę taki dorsz Pitery. Niby coś jest, ale w praktyce nic. Afer to trzeba szukać za grube miliony a nie takich resztówek.
Natomiast analiza o zamykaniu linii to inna bajka. To powinien być kryminał, bo wnioski były idiotyczne. Zamiast zaproponować modernizację sieci, rozhuśtanie systemu kolei do poziomu w którym jednostkowe koszty stałe będą znikome, to ci kretyni proponowali zaorać majątek. A bankomaty - wtedy jeszcze zupełnie niewdrożone w kolej (teraz po paru latach coś tam już rozumieją, co na marginesie może oznaczać że zaraz ich ktoś posunie i będzie znowu przyuczanie się nowych prezesów do zawodu przez parę lat) - łykały jak pelikany wszystko co sugerował wielki doradca. Klasyczne biznesowe patolstwo.
2015-07-10 11:31:02 Autor: haha
---.117.213.1
Iluż to absolwentów z SGH pracuje w tych pseudo-firmach "doradczych" jak ów Makkinsej. Więc czemu nie pomóc kolegom? A że to niemoralne? Przecież na studiach o tym tow. Balcerowicz nie wspominał, więc w czym problem?
2015-07-10 11:32:08 Autor: jeszcze kolejarz
---.centertel.pl
A co z opracowaniami dla PKP PLK S.A.? a gdzie byli z nadzoru krzykacze/
2015-07-10 12:27:21 Autor: Kryniczanin
---.play-internet.pl
Kryniczanin Cytat:
PKP SA broni dobrego imienia
Nie można bronić czegoś co nie istnieje.
2015-07-10 12:36:48 Autor: kalkulator
---.centertel.pl
175 tys euro, a nie złotych
2015-07-10 12:47:38 Autor: kalkulator
---.centertel.pl
A "Opracowanie punktów styku...." kosztowało ok. 8 mln zł. http://kulisy24.com / nasze-sledztwa / minister-maria-wasiak-ma-problem-z-prokuratura
2015-07-10 12:56:39 Autor: mar37
---.google.com
To samo dzieje się w Poczcie Polskiej. Analizy np. Rozłożenia placówek w mieście x kosztują miliony!
2015-07-10 12:57:03 Autor: archiwista
---.icpnet.pl
W każdej spółce Skarbu Państwa, w każdej agencji rządowej, w rządzie w parlamencie i w sądzie zalegają w archiwach tony ekspertyz, które komuś kiedyś wydawały się potrzebne, a ktoś inny uznał je za nieprzydatne, bo zabrakło mu odwagi, by je wykorzystać. Weźmy chociażby takie KDP albo usamorządowienie PKP PR, albo słynne strategie dla kolei na lata.... Co minister, to inna koncepcja.
2015-07-10 13:02:36 Autor: JFK
---.153.102.250
Ciekawe ile z zaleceń punktów styku weszło do realizacji. Opracowanie zawiera szereg dosyć oczywistych stwierdzeń, jak np. czystość dworców. Czy żeby się o tym dowiedzieć należy wydać 8 mln zł? Odnoszę wrażenie, że doradztwo jest obecnie jednym z ważniejszych zajęć w grupie PKP. w końcu to ci sami ludzie zaciągnięci na kolej z firm doradczych potrafiący korzystać z usług takich jak oni sami.
Szkoda tylko, że Ci ludzie bladego pojęcia nie mają jak realizować takie zalecenia. Ale do tego są przecież kolejne wyspecjalizowane firmy.
2015-07-10 15:10:01 Autor: wasiu
---.static.korbank.pl
Idę o zakład, że większość tych opracowań zawiera oczywiste dla wszystkich wnioski, do których można byłoby dojść podczas debaty czy konferencji. Średnio rozgarnięty pracownik interesujący się firmą w której pracuje i mający w niej kilka lat stażu mógłby to zrobić. Tajemnicą poliszynela jest jednak to, że takie opracowania powstają głównie po to, aby władzy dać carte blanche na jakieś durnowate pomysły albo po prostu w białych rękawiczkach transferować publiczne pieniądze do prywatnych kieszeni w zaprzyjaźnionych firmach. Tutaj najwidoczniej ktoś nie dostał w łapę albo wał był zbyt oczywisty to i NIK się przyczepił.
2015-07-10 17:51:57 Autor: Gillotyne
---.tktelekom.pl
"(...) W czasie gdy miało miejsce wykonanie analizy „Wkład merytoryczny do kontraktu wieloletniego na utrzymanie infrastruktury” PKP SA kierowała obecna minister MIR Maria Wasiak (...)".
Uuuu... No Marysiu, uciekaj z Polski, bo wyjdzie szydło z worka!
2015-07-10 23:04:38 Autor: mackie
---.zetservers.com
Makkinsi doradzał chyba wszystkim spoleczkom w grupie PKP, w Cargo też było pełno opracowan tych wybitnych analitykow.
Doradztwo to swietny interes - napisac troche banalnych stierdzen, ubrac je w ladne ramki, dodac pare wykresow i tabelek i miliony kosisz. Podstawowym warunkiem pozostaje obowiazkowe posiadanie kogos zaufanego u zleceniodawcy.
Makkinsi wypadł z obiegu towarzyskiego, teraz pwc na topie. I tak się kręci karuzela koleżeńska.
2015-07-11 17:22:17 Autor: Radko
---.dynamic.chello.pl
Nie dziwi mnie, że zajęła się tym prokuratura. Grupa PKP to najgorsze zło na kolei z bankomatami na czele. Sprzedają, niszczą co się da i jeszcze grubą kasę za to biorą co niszczy wizerunek polskiej kolei, że aż się płakać chce. Powinni polikwidować wszystkie te spółki, wywalić bankomatów na zbity pysk, pozakładać sprawy sądowe Buzkowi, Nowakowi, Wasiak i Karnowskiemu ... czyli wszystkim, którzy spowodowali cały ten bałagan i tak jak przed restrukturyzacją złączyć wszystko w jedno PKP i dać zarządzać kolejarzom
2015-07-11 22:27:10 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Radko
Ty zawsze o tym powrocie do jednego wielkiego PKP, a to się już nigdy stać nie może.
Przecie IC będzie niedługo prywatyzowane, a po upadku jewroSojuza i jego durnych dyrektyw nastąpi prywatyzacja szlaków.
PKP Cargo może wówczas sobie kilka linii przejmie i tyle z Twoich marzeń o wielkim PKP, które jest pomyłką chorego okresu II RP i PRLu.
2015-07-13 04:45:40 Autor: capo
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bankomaty bankomaty bankomaty zawsze coś wymysla żeby tylko dac swojemu zarobic.
2015-07-13 08:26:10 Autor: Kolejarz realista
---.adsl.inetia.pl
Jest to typowe wyprowadzanie budżetowych pieniędzy do firm kolesiów.
Sprawdźcie kto w tych firmach jest w zarządzie lub w radzie nadzorczej. Te opracowania to typowa makulatura.
Nie od dzisiaj wiadomo, że PKP S.A. to pralnia brudu, dawanie zatrudnienia kolesiom , baksterom i cwaniaczkom.
Jeżeli odpowiednie służby ABW, CBA, CBŚ przyjrzą się kilku podejrzanym machlojkom to ujawnią wiele afer.
Grupa władzy w PKP S.A. się rozrasta zgodnie z doktryną Jakuba Bermana
2015-07-13 17:23:01 Autor: inzynier_kolejnictwa_
---.104.226.5
a co z projektem Linii Srednicowej za 50 mln zl,ktore robilo konsorcjum Poyry Infra z ludzmi z Rail Projekt (pracownicy PKP PLK i PKP Energetyka; firma Rail Projekt powstala tylko zeby zrealizowac kilka projektow z Poyry Infra, ciekawe ile mln poszlo pod stolem za wygranie kontraktow) ktora to miala byc modernizowana przed EURO2012? Wybudowano tylko Warszawe Stadion, reszta poszla na polke,ze wzgledu opoznien jakie miala Poyry Infra (spolka niemiecka i polska). Przy projekcie pracowali tacy panowie jak pan Gruszczynski plus inzynierowie niemieccy,korzy zupelnie nie potrafili sie poruszac w polskich przepisach i standardach ale pieniadze dla nich laly sie strumieniami
2015-07-14 17:18:52 Autor: mps
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W odpowiedzi na post Stefan banderą:
"@Radko
Ty zawsze o tym powrocie do jednego wielkiego PKP, a to się już nigdy stać nie może.
Przecie IC będzie niedługo prywatyzowane, a po upadku jewroSojuza i jego durnych dyrektyw nastąpi prywatyzacja szlaków.
PKP Cargo może wówczas sobie kilka linii przejmie i tyle z Twoich marzeń o wielkim PKP, które jest pomyłką chorego okresu II RP i PRLu."
Spokojnie historia kołem się toczy. Wrócimy jeszcze do normalności