Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdzając zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, decyzją z dnia 15 października 2013 roku zobowiązał zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe do wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych na linii nr 133, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności. Jednocześnie w dniu 15 października 2013 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów, dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego.
Naruszenie przepisów przez PKP Polskie Linie Kolejowe polegało między innymi, na eksploatowaniu nawierzchni kolejowej: przy niezapewnieniu stabilności i trwałości konstrukcji, bez połączenia wszystkich nieizolowanych złącz szynowych łącznikami szynowymi w miejscach wskazanych w dokumentacji technicznej, przy niezapewnieniu czytelności znaków i brakach znaków kilometrowych i hektometrowych, niewłaściwie odwodnionej nawierzchni na długości odcinków izolowanych oraz braku odwodnienia infrastruktury kolejowej, na przejazdach.