NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Odliczanie do otwarcia KDP między Berlinem a Monachium [film]

| Artur Bogdanowicz 14.08.2017 7,8k

Po zjednoczeniu Niemiec rząd federalny ogłosił listę projektów komunikacyjnych noszących nazwę „Jedność Niemiec”. Budowa i rozbudowa tras kolejowych na terenie zjednoczonego kraju miała poprawić dostępność regionów, połączyć ważne ośrodki miejskie, ułatwić transport pasażerów i towarów oraz zapewnić ekologiczną i szybką alternatywę dla pozostałych środków transportu. Sztandarowym projektem stało się szybkie połączenie Monachium-Berlin (VDE 8), należące do transeuropejskiej magistrali Skandynawia-Włochy, a całość podzielono na kilka odcinków (VDE 8.1 do VDE 8.3).
Po ponad 25 latach prace zakończono i wraz z najbliższą zmiana rozkładu jazdy w grudniu pociągi będą mogły tu jeździć z prędkością nawet do 300 km/h, a podróż składem ICE ze stolicy Bawarii do stolicy Niemiec zajmie ok. 4 godzin (sprinterem – 3 godz. 55 min, ICE przez Halle – 4 godz. 18 min., ICE przez Lipsk – 4 godz. 28 min.).

VDE 8.1 – Norymberga-Erfurt, objęła rozbudowę odcinka Norymberga-Ebensfeld, włącznie z nowymi torami dla kolejki S-Bahn linii Norymberga-Forchheim. Czterotorowy odcinek Norymberga-Fürth oddany został do użytku w listopadzie 2011 roku. Z Ebensfeld do Erfurtu wybudowano od podstaw trasę szybkiego ruchu o długości 107 km. Węzeł Erfurt powstał jako optymalne połączenie tras VDE 8.1 i VDE 8.2 – tutaj zmodernizowano dworzec i cały układ torowy. Nowy budynek dworca dostępny jest dla pasażerów już od 2008 roku. Nowe tory rozciągają się na odcinku 5 kilometrów i zapewniają dogodny wjazd na stację.

VDE 8.2 to nowa trasa z dworca głównego w Erfurcie do Halle (Saale) i Lipska. Dwutorowy odcinek przeznaczony dla KDP liczy aż 123 km. Węzeł Halle poszczycić się może zmodernizowaną nastawnią, nowymi torami, zwrotnicami, mostami i peronami. Nowo wybudowana stacja rozrządowa należy do najnowocześniejszych w Europie. Węzeł Lipsk otrzymał w pełni zmodernizowane torowiska i nowe perony o długości do 420 metrów, odpowiadające najnowszym normom europejskim. VDE 8.3 z Lipska i Halle do Berlina liczy 187 kilometrów i oddana została do użytku łącznie z nowym dworcem głównym w Berlinie 11 lat temu.

Licząca 170 km trasa Monachium – Norymberga przez Ingolstadt wykorzystywana jest przez ICE od 2006 roku. Wtedy to większość składów kursujących dotąd między Monachium a Norymbergą przez Augsburg zostało przekierowanych właśnie tutaj. Pociągi mogą tu rozwijać prędkość do 300 km/h (na nowo wybudowanym odcinku Norymberga-Ingolstadt), tudzież 200 km/h (zmodernizowany odcinek Ingolstadt-Monachium).

Na całej linii z Monachium do Berlina znajduje się 27 tuneli różnej długości i 39 mostów. Z trasy skorzystają już niebawem pociągi ICE linii Monachium-Erfurt-Lipsk/Halle-Berlin (ICE 28, kursy co godzinę), Frankfurt-Erfurt-Berlin (ICE 15, kursy co 2 godziny), Stuttgart-Frankfurt-Erfurt-Lipsk-Berlin (ICE 11, kursy co 2 godziny), sprinter ICE (linia 29, 3 pary pociągów dziennie) Monachium-Norymberga-Erfurt-Halle-Berlin, ICE Wschód-Zachód (linia 50 z Drezna do Frankfurtu i Wiesbaden) oraz 7 par regionalnych ekspresów linii Norymberga-Coburg-Sonneberg. Projekt sfinansowano ze środków federalnych, unijnych i własnych Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1228)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1228)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5