Podczas targów International Rail Forum w Walencji, CAF zaprezentował model prototypowego pociągu Oaris. Projekt stworzenia takiego pojazdu, zdolnego osiągać prędkość powyżej 300 km/h, jest finansowany przez hiszpańskie ministerstwo nauki.
Przygotowując się do produkcji takich składów, CAF bazuje na swoim doświadczeniu w dostawach pociągów o prędkości do 250 km/h dla Hiszpanii i Turcji. Oaris ma być składem cztero-, sześcio- lub nawet ośmioczłonowym. Będzie on pociągiem wielosystemowym (zdolnym do korzystania z napięcia 1,5 i 3 kV DC oraz 15 i 25 kV AC). Pudło prototypowego Oarisa zostanie wykonane z aluminium.
CAF przewiduje stworzenie zarówno wersji normalnotorowej, jak i przystosowanej dla torów o prześwicie 1 668 mm. Możliwe jest także skonstruowanie składów z automatyczną zmianą szerokości rozstawu kół. Wewnątrz mają znajdować się przedziały dwóch klas - biznesowej i turystycznej, a także przedział restauracyjny.
Pierwszy człon składu będzie długi na 26,8 metra, kolejne będą mierzyć 24,8 m każdy. Ośmioczłonowy skład będzie miał 202 metrów długości. Możliwe będzie łączenie dwóch takich składów (do 404 metrów długości). Jak podaje producent, Oaris będzie wyposażony w koła o średnicy 920 mm, a wysokość jego podłogi wyniesie 1 260 mm.
Zobacz zdjęcie Oarisa z targów w Walencji z Railway Gazette