Partnerzy serwisu:
Biznes

O unijne dofinansowanie na rozwój intermodalu walczy coraz więcej firm

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
03-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Deloitte

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
O unijne dofinansowanie na rozwój intermodalu walczy coraz więcej firm
Prawie 170 mln zł może trafić do operatorów terminali kontenerowych oraz centrów logistycznych, a także zarządców portów morskich i właścicieli firm transportowych. Środki pochodzą z funduszy unijnych z Działania 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W okresie do 17 grudnia br. można składać wnioski do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. W ocenie ekspertów Deloitte, program ten to doskonała okazja do sfinansowania przedsięwzięć dotyczących rozbudowy infrastruktury transportowej, jak również modernizacji systemów transportowych oraz taboru dla terminali, centrów logistycznych czy portów.

Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy wykonujący lub zamierzający wykonywać działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego (zwanego też kombinowanym), w tym operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych, a także zarządy portów morskich. – Należy mieć na uwadze, iż dostępne środki z funduszy unijnych skierowane zostaną na potrzeby największych graczy na rynku, ponieważ próg minimalnej wielkości przedsięwzięcia to 20 mln zł – zauważa Ewa Rutczyńska-Jamróz, Menedżer w zespole R&D and Government Incentives Deloitte.

Możliwe jest uzyskanie dofinansowania od 30 do 50 proc. kosztów kwalifikowanych w zależności od rodzaju projektu. Na wyższy poziom dofinansowania liczyć mogą projekty obejmujące budowę i rozbudowę infrastruktury czy urządzeń systemów instalacji, podczas gdy projekty obejmujące zakupy systemów oraz urządzeń będą mogły liczyć na dofinansowanie rzędu 30 proc. kosztów kwalifikowanych.

Zdaniem ekspertów Deloitte można spodziewać się wzmożonej aktywności przedsiębiorców w ogłoszonym właśnie konkursie. Zainteresowanie będzie tym większe, iż poszukiwanie alternatywnych środków transportu staje się jednym z ważniejszych priorytetów firm transportowych czy logistycznych, zaś środki na wsparcie tego typu przedsięwzięć są bardzo ograniczone.

– Jest to druga edycja konkursu mającego na celu wsparcie polskich przedsiębiorców w przeprowadzaniu inwestycji podnoszących jakość infrastruktury transportu intermodalnego. Rozpropagowanie transportu intermodalnego jako alternatywy dla tradycyjnych – nieekologicznych środków transportu jest jednym z kluczowych elementów Strategii Europa 2020 – zauważa Magdalena Burnat-Mikosz, Partner Deloitte, Lider zespołu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej. – Konkurs, który miał miejsce w 2010 r. miał być jedynym, który planowano w ramach tego instrumentu wsparcia. Przeznaczenie dodatkowych funduszy unijnych na ten cel na pewno zmobilizuje branżę – dodaje.

Prawie trzykrotnie mniejszy budżet konkursu w porównaniu do tego sprzed dwóch lat sprawia, że konkurencja o fundusze unijne będzie zacięta. Pierwszy konkurs odbył się w 2010 r. i pozwolił na dofinansowanie kilkunastu projektów na łączną kwotę ponad 400 mln zł. Wśród dofinansowanych projektów znalazły się zarówno terminale morskie w największych portach, jak i stanowiące ważne ośrodki przeładunkowe terminale lądowe, takie jak Kutno, Sławków czy Małaszewicze. – Przyjmując średni poziom wsparcia z ostatniego konkursu na poziomie ok. 30 mln zł, można założyć, że w najbliższym konkursie zostanie dofinansowanych ok. 3-5 projektów – podsumowuje Magdalena Burnat-Mikosz z Deloitte.

Nabór wniosków w ramach Działania 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko rozpocznie się w dniu 24 września 2012 r. Przyjmowanie wniosków na dofinansowanie potrwa do 17 grudnia 2012 r. – Pomimo, iż nabór wniosków zakończy się w grudniu, prace nad wnioskiem o dofinansowanie należy rozpoczynać możliwie najszybciej. Jednym z kluczowych czynników sukcesu jest stan przygotowania inwestycji do realizacji. Stąd planując przygotowanie wniosku, pod uwagę należy wziąć m.in. czas niezbędny na pozyskanie wymaganych dokumentów typu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach czy też projektu budowlanego – podkreśla Ewa Rutczyńska-Jamróz z Deloitte.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Infrastruktura

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Roman Czubiński 08 kwietnia 2024

Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?

Prawo i polityka

Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?

Roman Czubiński 25 marca 2024

Zobacz również:

Czy przeregulowana kolej przejmie ładunki z dróg?

Prawo i polityka

Czy przeregulowana kolej przejmie ładunki z dróg?

Roman Czubiński 26 grudnia 2023

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Infrastruktura

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Roman Czubiński 08 kwietnia 2024

Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?

Prawo i polityka

Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?

Roman Czubiński 25 marca 2024

Zobacz również:

Czy przeregulowana kolej przejmie ładunki z dróg?

Prawo i polityka

Czy przeregulowana kolej przejmie ładunki z dróg?

Roman Czubiński 26 grudnia 2023

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5