Rail Baltica to linia kolejowa będąca elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca torem normalnym Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Rail Baltica w Polsce ma liczyć 341 km, z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii jednotorowej. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h. Linia stanowi jeden z priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks (Sieci Transeuropejskie TEN-T).
Rail Baltica jest jedną z największych inwestycji kolejowych w Europie, nazywaną niekiedy „projektem wieku”. Kolejowa trasa łącząca kraje nadbałtyckie, przez Polskę z zachodem Europy, ma kosztować 5,8 miliarda euro. Z tego 85 procent gotowa jest sfinansować Bruksela. Planowany zysk z uruchomienia linii kolejowej ma być dwa i pół raza większy. Rail Baltica utworzy bowiem korytarz ekonomiczny, który będzie służył wspólnemu jednolitemu rynkowi UE. Może również przynieść korzyści polskiej gospodarce.
23 listopada 2017, w ramach VII Kongresu Kolejowego w Warszawie, odbędzie się sesja dedykowana projektowi Rail Baltica pt. „Rail Baltica – wpływ projektu na przyszłość infrastruktury, transportu i biznesu w Polsce”. Temat Rail Baltica zaprezentują: z ramienia EU pan Jakub Siwiński – Policy Officer, Transport Networks Unit, DG MOVE, z ramienia Rail Baltica pan Arturas Vilimas – Dyrektor Generalny Rail Baltica w Polsce a w panelu dyskusyjnym zasiądą panowie Indrek Orav – CEO Rail Baltica Estonia oraz Leszek Hołda – Członek Zarządu PKP Energetyka S.A. oraz inni reprezentanci instytucji i firm zajmujących się tematyką infrastruktury kolejowej. Temat Rail Baltica będzie częścią sesji pt. „Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?”.