NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

KK 2017. Siemens i Alstom łączą siły. Przeciw CRRC?

| Kasper Fiszer 23.11.2017 3,5k

KK 2017. Siemens i Alstom łączą siły. Przeciw CRRC?
fot.
Ważnym wątkiem rozmów na tegorocznym Kongresie Kolejowym była kwestia planowanego połączenia dwóch spośród czołowych europejskich producentów taboru. Siemens i Alstom po fuzji mają skuteczniej konkurować z chińskim CRRC. Azjatycki gigant chciałby zaś zwiększyć swoje udziały w światowym rynku do aż 25 proc.
Jedna z ważniejszych dyskusji tegorocznego Kongresu Kolejowego poświęcona była przetasowaniom na światowym rynku taborowym. Rozmowę panelistów zdominowała kwestia planowanej fuzji Alstomu i Siemensa. – Połączenie tych europejskich gigantów zdecydowanie jest newsem roku – rozpoczął prowadzący spotkanie Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu Rynek Kolejowy.

Jeszcze przez rok Francuzi i Niemcy będą konkurować

Podstawową motywacją do połączenia sił ma być umacniająca się pozycja chińskiego producenta CRRC. – Ogłosił on plany zwiększenia swojej obecności z 10 do 25 proc. rynku światowego – argumentował Krzysztof Celiński, dyrektor branży mobility w Siemens sp. z o.o. Dodał, że światowe koncerny przeznaczają obecnie ok. 2 – 2,5 proc. swojego przychodu na rozwój. Fuzja da szanse na wyasygnowanie większej kwoty, która pozwoli na skuteczniejsze konkurowanie z największym producentem w skali globalnej.

Siemens z Alstomem, po połączeniu, będą miały przychody na poziomie mniej więcej połowy przychodów Chińczyków. – W tej chwili nie mamy jeszcze zgody europejskich instytucji na połączenie, więc na razie funkcjonujemy normalnie jako firmy, które ze sobą konkurują. Fuzja planowana jest na 1 stycznia 2019 r. – zapowiedział przedstawiciel Siemensa.

CRRC również powstała z połączenia mniejszych firm

– Nie wydaje się, by kwestia zgód instytucji europejskich była problematyczna – ocenił Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum. – O łączeniu sił myśli się wszędzie. CRRC również powstało z połączenia dwóch firm regionalnych – stwierdził. Przewidywał, że wkrótce trzecim pod względem wartości sprzedaży producentem światowym po CRRC i Siemensie-Alstomie stanie się kolejne przedsiębiorstwo chińskie.

– Dziś nie ma alternatywy dla tego typu działań. Musi powstać coś na kształt europejskiego Airbusa w zakresie taboru szynowego – powiedział Janusz Kućmin, prezes zarządu Stowarzyszenia na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego. Zauważył też, że branża kolejowa jest obecnie jedną z nielicznych, w których istnieje duże rozdrobnienie produkcji związane z różną specyfiką rynków lokalnych. – Spójrzmy, co dzieje się na rynku samolotów: dziś zostało tak naprawdę czterech dużych producentów dużych samolotów pasażerskich – wskazywał.

Zaskakująca droga do interoperacyjności?

Jakub Majewski, prezes zarządu fundacji ProKolej, stwierdził też, że fuzja może mieć daleko idące skutki dla europejskiego rynku kolejowego. – Może się udać coś, co nie udaje się od dawna Komisji Europejskiej. Jeśli pozostanie jeden duży producent, to być może będziemy wreszcie mieć interoperacyjny tabor – mówił. – Mielibyśmy swoisty powrót do rynku taboru kolejowego, jaki istniał sto kilkadziesiąt lat temu, kiedy kilku producentów narzucało swoje rozwiązania kupującym – uzupełnił Jan Raczyński, główny specjalista w Instytucie Kolejnictwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5