NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

KK 2017. Siemens i Alstom łączą siły. Przeciw CRRC?

| Kasper Fiszer 23.11.2017 77

KK 2017. Siemens i Alstom łączą siły. Przeciw CRRC?
fot.
Ważnym wątkiem rozmów na tegorocznym Kongresie Kolejowym była kwestia planowanego połączenia dwóch spośród czołowych europejskich producentów taboru. Siemens i Alstom po fuzji mają skuteczniej konkurować z chińskim CRRC. Azjatycki gigant chciałby zaś zwiększyć swoje udziały w światowym rynku do aż 25 proc.
Jedna z ważniejszych dyskusji tegorocznego Kongresu Kolejowego poświęcona była przetasowaniom na światowym rynku taborowym. Rozmowę panelistów zdominowała kwestia planowanej fuzji Alstomu i Siemensa. – Połączenie tych europejskich gigantów zdecydowanie jest newsem roku – rozpoczął prowadzący spotkanie Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu Rynek Kolejowy.

Jeszcze przez rok Francuzi i Niemcy będą konkurować

Podstawową motywacją do połączenia sił ma być umacniająca się pozycja chińskiego producenta CRRC. – Ogłosił on plany zwiększenia swojej obecności z 10 do 25 proc. rynku światowego – argumentował Krzysztof Celiński, dyrektor branży mobility w Siemens sp. z o.o. Dodał, że światowe koncerny przeznaczają obecnie ok. 2 – 2,5 proc. swojego przychodu na rozwój. Fuzja da szanse na wyasygnowanie większej kwoty, która pozwoli na skuteczniejsze konkurowanie z największym producentem w skali globalnej.

Siemens z Alstomem, po połączeniu, będą miały przychody na poziomie mniej więcej połowy przychodów Chińczyków. – W tej chwili nie mamy jeszcze zgody europejskich instytucji na połączenie, więc na razie funkcjonujemy normalnie jako firmy, które ze sobą konkurują. Fuzja planowana jest na 1 stycznia 2019 r. – zapowiedział przedstawiciel Siemensa.

CRRC również powstała z połączenia mniejszych firm

– Nie wydaje się, by kwestia zgód instytucji europejskich była problematyczna – ocenił Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum. – O łączeniu sił myśli się wszędzie. CRRC również powstało z połączenia dwóch firm regionalnych – stwierdził. Przewidywał, że wkrótce trzecim pod względem wartości sprzedaży producentem światowym po CRRC i Siemensie-Alstomie stanie się kolejne przedsiębiorstwo chińskie.

– Dziś nie ma alternatywy dla tego typu działań. Musi powstać coś na kształt europejskiego Airbusa w zakresie taboru szynowego – powiedział Janusz Kućmin, prezes zarządu Stowarzyszenia na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego. Zauważył też, że branża kolejowa jest obecnie jedną z nielicznych, w których istnieje duże rozdrobnienie produkcji związane z różną specyfiką rynków lokalnych. – Spójrzmy, co dzieje się na rynku samolotów: dziś zostało tak naprawdę czterech dużych producentów dużych samolotów pasażerskich – wskazywał.

Zaskakująca droga do interoperacyjności?

Jakub Majewski, prezes zarządu fundacji ProKolej, stwierdził też, że fuzja może mieć daleko idące skutki dla europejskiego rynku kolejowego. – Może się udać coś, co nie udaje się od dawna Komisji Europejskiej. Jeśli pozostanie jeden duży producent, to być może będziemy wreszcie mieć interoperacyjny tabor – mówił. – Mielibyśmy swoisty powrót do rynku taboru kolejowego, jaki istniał sto kilkadziesiąt lat temu, kiedy kilku producentów narzucało swoje rozwiązania kupującym – uzupełnił Jan Raczyński, główny specjalista w Instytucie Kolejnictwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5