W kolejnictwie wprowadzono normę EN 15227, która określa wymagania dotyczące bezpieczeństwa biernego. Jej celem jest ograniczenie konsekwencji zderzeń pojazdów szynowych. Wymagania te dotyczą pudeł pojazdów oraz powiązanych z nimi podzespołów, które pochłaniają energię zderzenia. Nie obejmują one wszystkich możliwych scenariuszy wypadków, ale zapewniają poziom odporności na zderzenia, dzięki któremu skutki kolizji są minimalizowane. Wymaga się pewnego poziomu ochrony przez uwzględnienie najczęstszych rodzajów zderzeń, które mogą spowodować obrażenia lub wypadki śmiertelne. W 2011 roku decyzją Komisji UE wprowadzono dyrektywę TSI zwaną Loc&Pas, która to m.in. przywołuje wymagania związane z normą EN 15227.
Pociągi, którymi podróżują pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej są najnowszymi pojazdami i - co ważne - bezpiecznymi. W kolejnictwie możemy bowiem dokładniej przewidzieć jak będzie wyglądała potencjalna kolizja i zbudować pociągi, które będą maksymalnie ograniczały jej skutki.
W kabiny maszynistów, która jest najbardziej narażona , montuje się nadprogramowe elementy przeznaczone do kontrolowanego zgniotu. Zajmują one dodatkowe miejsce, w skutek, czego pojazdy otrzymują bardziej aerodynamiczne czoło. Dla pojazdów spełniających powyższe wymagania charakterystyczne są obszerne przednie słupki, będące elementem klatki bezpieczeństwa. I analogicznie do samochodów : im pojazd bezpieczniejszy tym mniejsze są obszary przeszklone. W pojazdach SKM elementami pochłaniającymi energię w pierwszej kolejności są: zgarniacz, odsuwający na bok np. małe przedmioty (chroni je przed najechaniem), absorbery główne i częściowo nawet sprzęg. Kolejnym elementem jest absorber środkowy tzw. blok honeycomb. Dalej załogę pojazdu chroni masywna klatka bezpieczeństwa połączona ze strukturą nośną spełniającą wymagania normy EN 12663.
Poziom bezpieczeństwa zgodny jest z najczęściej występującymi wersjami wypadków określonych w normie EN 15227 , w tym: zderzenie czołowe dwóch identycznych zespołów trakcyjnych (prędkość 36km/h), zderzenie czołowe różnych rodzajów pojazdów kolejowych ( np. wagon o masie 80t., prędkość 36km/h), zderzenie czołowe zespołu trakcyjnego z dużym pojazdem drogowym na skrzyżowaniu jednopoziomowym (przeszkoda o masie 15 t. np. cysterna, prędkość 110km/h), zderzenie zespołu trakcyjnego z niską przeszkodą (np. samochodem na skrzyżowaniu).