ABB, dostawca technologii energetyki i automatyki, stworzył transformator trakcyjny, który dzięki zastosowaniu rozwiązań energoelektroniki, ma mniejszy rozmiar i wagę, a jednocześnie pozwala na zwiększenie efektywności energetycznej pociągu.
Nowy, wykorzystujący rozwiązania energoelektroniki transformator trakcyjny (PETT - power electronic traction transformer) jest oparty na innowacyjnej i wielopoziomowej topologii konwertera wykorzystującej półprzewodnikowe elementy mocy IGBT (insulated gate bipolar transistor - tranzystor bipolarny z izolowaną bramką) i transformatory średniej częstotliwości zamiast konwencjonalnej kombinacji transformatorów i przekształtników. Transformator średniej częstotliwości redukuje również poziom hałasu.
- Innowacyjne wykorzystanie w zasadniczym komponencie półprzewodnikowych elementów mocy, takich jak transformatory trakcyjne otwiera nowe możliwości dla rynków kolejowych na całym świecie i powinno znajdować zastosowanie w szeregu innych aplikacji - powiedział Markus Heimbach, szef biznesu transformatorów, będącego częścią Dywizji Produktów Energetyki w grupie ABB. - Oprócz zalet wynikających z jego małej wagi i małych rozmiarów, nowy transformator trakcyjny wykorzystujący rozwiązania energoelektroniki (PETT) przyczynia się do poprawy efektywności energetycznej i obniżenia poziomu hałasu - dodał.
Jako część długookresowej współpracy pomiędzy SBB (SBB - Szwajcarskich Koleje Państwowe) i ABB, pilotowa instalacja PETT właśnie przechodzi próby w lokomotywie manewrowej na liniach 15 kV prądu przemiennego i 1,5 kV prądu stałego na głównej stacji kolejowej w Genewie.
Innowacja ta stanowi realizację priorytetowych celów przemysłu kolejowego zakładających redukcję wagi komponentów montowanych na pokładzie pociągu. Transformator trakcyjny, który tradycyjnie wykonany jest z żelaza i miedzi, jest jednym z najcięższych elementów wyposażenia pociągu.
Rozmiar jest kolejnym wyzwaniem dla transformatorów trakcyjnych, ponieważ ograniczenie ilości miejsca dla urządzeń pokładowych oznacza więcej przestrzeni dla pasażerów. W ciągu ostatniej dekady, ABB doskonaliła projekt komponentów kolejowych, tworząc takie kompaktowe rozwiązania jak transformatory montowane w dachu, które pozwalają na redukcję miejsca niezbędnego do montażu urządzeń bez wpływu na jakość ich funkcjonowania.