Partnerzy serwisu:
Pasażer

Nowy rozkład jazdy pociągów 2018-19 – analiza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Nowy rozkład jazdy pociągów 2018-19 – analiza
Fot. Jacek Goździewicz
9 grudnia 2018 r. to termin zmiany rocznego rozkładu jazdy w całej Europie. Tradycją „Rynku Kolejowego” stało się, że już od kilkunastu lat rokrocznie publikujemy analizę nowego rozkładu. Nasza analiza tradycyjnie ma charakter subiektywnego wyboru najistotniejszych zmian.

PKP INTERCITY

W oficjalnym komunikacie przewoźnik pochwalił się zwiększeniem przeciętnej dziennej liczby pociągów o 23. Wśród tych zmian jest np. zwiększenie liczby pociągów Pendolino EIP na trasach do Krakowa i Trójmiasta. Przy czym zwiększenie liczby pociągów nastąpiło przede wszystkim w środku dnia, w porze międzyszczytowej. Wciąż brakuje natomiast pociągów w porze wieczornej. Ostatni EIP z Warszawy do Krakowa w nowym rozkładzie wyjeżdża o godz. 19.45 (później o 20.25 jedzie jeszcze TLK), a do Gdyni o 19.25 (godzinę później, w piątki i niedziele, jedzie jeszcze pociąg EIC). W przypadku relacji do Krakowa, jest to o tyle dziwne, że np. pomiędzy godz. 18.45 i 19.45 z Warszawy Centralnej do Krakowa odjeżdżają w nowym rozkładzie aż cztery pociągi PKP IC.

Interesujące zmiany nastąpiły w obrębie węzła górnośląskiego. Międzynarodowe pociągi PKP IC do Pragi i Ostrawy, od pewnego czasu kursujące przez Rybnik i Wodzisław Śl., zostały w nowym rozkładzie przetrasowane przez Tychy. Od strony Tychów kursują towarową linią przez Łaziska do Rybnika. Jest to bardzo korzystna zmiana, gdyż 120-tysięczne Tychy zyskały trzy dodatkowe połączenia do stolicy, a jednocześnie połączeń tych nie stracił 150-tysięczny Rybnik i 50-tysięczny Wodzisław. Drugą ważną zmianą w obrębie konurbacji górnośląskiej jest skierowanie dwóch pociągów PKP IC trasą przez Bytom i Tarnowskie Góry (zamiast przez Sosnowiec i Zawiercie). Miasta te zyskały bezpośrednie połączenia z Warszawą (TLK Górnik) i Trójmiastem przez Łódź, Bydgoszcz (IC Hutnik).

Konsekwentnie poprawiana jest dostępność pociągów PKP IC w małych ośrodkach. Od nowego rozkładu całoroczne połączenie z Warszawą uzyskał Żywiec (IC Daszyński z Białegostoku, w powrotnym kierunku jako IC Korfanty); przy czym należy podkreślić, że pociąg ten przyjeżdża do Żywca w środku dnia, a wraca przed godz. 17, co z punktu widzenia np. wyjazdów służbowych (zasadniczo: rano do Warszawy i po południu z powrotem) nie wydaje się być rozwiązaniem szczególnie atrakcyjnym dla podróżnych. Połączenia dalekobieżne zyskały Międzyrzecz i Skwierzyna, dzięki skierowaniu dwóch pociągów łączących Gorzów Wlkp. z Warszawą (i Lublinem) trasą przez Zbąszynek. Nie wpłynęło to jednak na zwiększenie liczby pociągów PKP IC do Gorzowa Wlkp., gdyż zrezygnowano z trasowania pociągów PKP IC z Gorzowa do Poznania przez Krzyż. Z kolei dzięki zmienionej relacji pociągu IC Konopnicka (Warszawa – Zielona Góra, p. Wrocław) bezpośrednie połączenia do stolicy uzyskał m.in. Głogów.

Istotnym mankamentem jest likwidacja popularnego pociągu nocnego IC Pogoria (Gdynia – Łódź – Katowice). Częściowo w zamian pociąg TLK Rozewie (Gdynia – Jelenia Góra) prowadzić będzie grupę wagonów odłączaną we Wrocławiu, która pojedzie do Katowic i dalej nawet do Bielska-Białej. Oznacza to jednak pogorszenie komfortu podróżowania i wydłużenie czasu jazdy o ok. 2 godziny. Przy okazji Łódź utraciła jedno z połączeń z Katowicami.

Pogorszenie rozkładu odczuli też m.in. mieszkańcy Kielc i Radomia (zlikwidowany został IC Hubal, zapewniający dojazd w porannym szczycie do Warszawy) i Pomorza Środkowego. Nocny TLK Ustronie z Kołobrzegu do Przemyśla i Zakopanego w nowym rozkładzie kursuje bardzo nietypową trasą – przez Trójmiasto i Iławę, a dalej przez Toruń, Zduńską Wolę, Częstochowę i Kielce, omijając zarówno Warszawę, jak i Łódź (wynika to przede wszystkim z prac modernizacyjnych na sieci PKP PLK). Jednocześnie pojawił się w rozkładzie nowy pociąg – TLK Pobrzeże w wydłużonej relacji Kołobrzeg – Warszawa – Łódź – Wrocław (poprzednio tylko do Łodzi). Ponad 900 km pokonywane przez ten pociąg nie jest jeszcze rekordem (dłuższą trasę ma np. pociąg TLK Branicki w relacji Gdynia – Kraków przez... Olsztyn, Białystok, Małkinię – w poprzednim rozkładzie pociąg ten, jako TLK Biebrza, miał jeszcze dłuższą relację, do Rzeszowa!), ale jest kolejnym wyrazistym przykładem dążenia do łączenia relacji i dzięki temu oszczędności taborowych PKP IC.

W relacjach międzynarodowych (oprócz wspomnianego już przetrasowania pociągów do Pragi przez Tychy) interesującym projektem jest uruchomienie pociągu IC NightJet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwia dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Pociąg ten zatrzymuje się m.in. we Wrocławiu, Opolu, Kędzierzynie-Koźlu i Raciborzu. Pociąg prowadzi grupę wagonów do Przemyśla, przez Gliwice, Katowice, Kraków.

PRZEWOZY REGIONALNE

Tym razem, w przeciwieństwie do kilku poprzednich zmian rozkładów jazdy, nie następowały w poszczególnych regionach istotne rewolucje polegające na przejmowaniu od PR obsługi poszczególnych linii przez spółki marszałkowskie. Co do zasady PR utrzymały swój stan posiadania (choć z małymi wyjątkami – o czym później), a na niektórych liniach, decyzją organizatorów przewozów, nastąpiła niewielka poprawa oferty.

Od nowego rozkładu nastąpiła jedna „reaktywacja” połączeń obsługiwanych przez PR. Całoroczne pociągi PR powróciły do Sandomierza: jedna para pociągów w dobie kursująca w relacji Stalowa Wola – Rzeszów wykonuje „zajazd kieszeniowy” do Sandomierza. Biorąc pod uwagę wielkość oferty, cudzysłów przy słowie „reaktywacja” nie wydaje się przesadzony. Do tej pory, w ostatnich latach, Sandomierz był obsługiwany w wybrane dni tygodnia przez sezonowe pociągi z Kielc i Rzeszowa oraz całorocznie przez PKP IC.

Zwiększenie liczby pociągów (zazwyczaj o jedną lub dwie pary, choć na niektórych z niżej wymienionych tras jest to wzrost liczby połączeń o kilkadziesiąt procent...) na trasach obsługiwanych przez PR nastąpiło m.in. w następujących relacjach: Szczecinek – Czarne, Sanok – Komańcza, Wrocław – Ścinawa, Poznań – Czempiń, Piła – Wałcz, Katowice – Olkusz, Białystok – Ełk, Białystok – Czeremcha, Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski, Kluczbork – Kępno, Szczecin – Goleniów. Z dwóch do trzech par połączeń zwiększyła się liczba połączeń z Zielonej Góry do Frankfurtu n. Odrą. Liczba połączeń zwiększyła się też w Zgorzelcu. PR uruchamiają w nowym rozkładzie cztery bezpośrednie połączenia z Zielonej Góry do Goerlitz przez Węgliniec, Zgorzelec (niezależnie od pociągów Kolei Dolnośląskich kursujących z Jeleniej Góry do Goerlitz). Tym samym zwiększyła się też liczba pociągów między Zieloną Górą i Węglińcem.

Rozwija się projekt Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Kilka miesięcy temu uruchomiono pociągi pomiędzy Nowym Targiem i Zakopanem z częstotliwość co ok. 60 minut przez cały dzień (licząc sumarycznie pociągi kursujące w tej krótkiej relacji i funkcjonujące wcześniej pociągi w relacji Kraków – Zakopane). Obecnie do PKR dołączają kolejne gminy, co skutkuje m.in. uruchomieniem od nowego rozkładu dwóch nowych par połączeń z Chabówki do Zakopanego.

Istotna korzystna zmiana to m.in. zwiększenie do trzech par liczby bezpośrednich pociągów z Wrocławia do Nysy (przez Brzeg, Grodków). Wszystkie pociągi kursujące pomiędzy Kluczborkiem i Kępnem (w nowym rozkładzie cztery pary) kursują w bezpośredniej relacji Ostrów Wlkp. – Kluczbork. Inna korzystna zmiana na Opolszczyźnie to wprowadzenie po godz. 22 połączenia z Opola do Nysy. Pozostając w tym regionie: zmianą drobną, ale świadczącą o dbałości o pasażera, jest wydłużenie kursującej w popołudniowym szczycie pary pociągów Opole – Kędzierzyn-Koźle do i z Opola Zachodniego.

Zlikwidowana została jedna para pociągów Bydgoszcz – Nakło, a wieczorno-poranna para pociągów Piła – Lipka Krajeńska została skrócona do Złotowa.

Cały artykuł można przeczytać w Miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Koleje Mazowieckie 21 października 2025

Nowy rozkład PKP Intercity dla województwa małopolskiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

PKP Intercity 21 października 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Koleje Mazowieckie 21 października 2025

Nowy rozkład PKP Intercity dla województwa małopolskiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

PKP Intercity 21 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij