Potwierdziła się większość naszych wcześniejszych informacji dotyczących nowego rozkładu jazdy pociągów PKP Intercity. Będzie jednak „zwykły” EIC pomiędzy Gliwicami i Warszawą, znacząco przyspieszą pociągi pomiędzy Wrocławiem i Krakowem, PKP IC wróci też do Zagórza i Kudowy-Zdroju.
Wczoraj opublikowaliśmy główne założenia kursowania pociągów Pendolino, dziś publikujemy pierwszą część najważniejszych zmian w ofercie pozostałych kategorii pociągów. Prezentujemy zmiany na podstawie rocznego rozkładu (grudzień 2014 – grudzień 2015), zakładającego maksymalną liczbę pociągów Pendolino, które nie będą – jak zapowiadają władze spółki, tymczasowo – zastępowane składami EIC.
Gliwice utrzymają bezpośrednie połączenie EIC z Warszawą. W związku z uruchomieniem Pendolino, zlikwidowane miały zostać EIC w relacji Warszawa – Katowice – Gliwice – Wrocław, ale ostatecznie utrzymane będzie kursowanie pociągu EIC Górnik pomiędzy Warszawą i Gliwicami. Z Gliwic pociąg będzie wyjeżdżać o godz. 5.08, z Warszawy – o godz. 17.20.
Bezpośrednie połączenia EIC do Warszawy straci natomiast Bydgoszcz (zlikwidowane zostaną pociągi EIC Neptun, Kaszub i Artus, kursujące obecnie z Warszawy do Gdyni przez Bydgoszcz). W zamian, zgodnie z naszymi informacjami, pojedzie (magistralą węglową – nie przez Toruń) pociąg TLK Kujawiak (Piła – Terespol); z Warszawy do Bydgoszczy czas przejazdu wyniesie 2 godz. 55 min (w przeciwną stronę – kilkanaście minut dłużej).
Za dnia do Gorzowa, łatwiej do Zielonej Góry
Potwierdziły się także nasze informacje o powrocie dziennego TLK z Warszawy do Gorzowa Wlkp. TLK „Gorzowiak” wyjedzie z Warszawy o godz. 13.43, a w przeciwną stronę o godz. 5.54. Łatwiej będzie można dojechać także do drugiej stolicy województwa lubuskiego – Zielonej Góry. Tak jak pisaliśmy wcześniej, do TLK Podlasiak Białystok – Poznań – Szczecin będzie dołączana grupa wagonów do Zielonej Góry (odj. z Warszawy Centr. 13.00, z Zielonej Góry 9.32). Dzięki temu, liczba bezpośrednich pociągów łączących Warszawę z Zieloną Górą zwiększy się z 2 do 3 dziennie. Z kolei TLK „Sztygar” (Lublin – Katowice – Wrocław) będzie kursować w wydłużonej relacji do Zielonej Góry przez Głogów; według projektu rozkładu, do której dotarliśmy latem, wydłużona miała być tylko relacja w weekendy, jednak ostatecznie pociąg będzie kursował do Zielonej Góry codziennie.
6 par pociągów nowej kategorii InterCity połączy Kraków z Wrocławiem trasą przez Częstochowę. Potwierdziły się informacje, że czas przejazdu wyniesie tylko 3 godz. 10 min. Część pociągów pojedzie w wydłużonej relacji Wrocław – Przemyśl – Wrocław. Potwierdziły się również nasze wcześniejsze przecieki, że w związku z przekierowaniem większości pociągów na „protezę koniecpolską”, na trasie pomiędzy Krakowem i Katowicami pozostaną jedynie 3 dzienne pociągi TLK (na odcinku Katowice - Wrocław sytuacja będzie znacznie lepsza: pomiędzy tymi miastami pojedzie 9 par pociągów TLK i 3 pary InterRegio Przewozów Regionalnych).
IC powróci do Zamościa
Potwierdziły się też zapowiedzi PKP IC o przywróceniu, już od grudnia, pociągu TLK do Zamościa. Będzie to grupa wagonów od pociągu TLK Kossak (Przemyśl – Szczecin), z którą łączyć się będą w Rzeszowie. Trasa, podobnie jak przed zawieszeniem pociągu, będzie wiodła przez Biłgoraj, Stalową Wolę i Kolbuszową.
Zdecydowanie łatwiej niż obecnie będzie można dojechać pociągami PKP IC do kurortów. Całorocznie będzie kursować pociąg TLK do Zagórza (będzie to grupa wagonów Rzeszów – Zagórz od TLK Monciak Gdynia – Przemyśl, który powróci do kursowania całorocznego). Ponownie całorocznie (choć tylko w weekendy) kursować będzie też dzienny TLK z Warszawy do Krynicy. W wakacje pociągi TLK pojawią się w Kudowie: do Kotliny Kłodzkiej w sezonie wakacyjnym dojeżdżać będą grupy wagonów od TLK Śnieżka (dzienny pociąg z Warszawy) i TLK Rozewie (nocny pociąg z Gdyni).
Jeśli chodzi o zmiany w komunikacji międzynarodowej, to potwierdziły się informacje, że po rocznej nieobecności, w rozkładzie znów pojawi się EC Praha, pociąg łączący stolice Polski i Czech – teraz, w nowym rozkładzie, także z wagonami do Żyliny. Z Warszawy Centr. pociąg wyjedzie o godz. 9.50, z Pragi o godz. 10.19. Inną istotną zmianą jest wydłużenie relacji EC Sobieski do trasy Gdynia – Wiedeń. Czas przejazdu w tej relacji wyniesie 11 godzin.
Wraz z marcową korektą rozkładu, pociąg TLK Hańcza ma ponownie zacząć kursować do litewskiego Sestokai. Do tego czasu, podobnie jak obecnie, pociąg będzie dojeżdżać do Suwałk. Skrócenie relacji wynika z modernizacji linii kolejowej po litewskiej stronie.
* * *
Jutro opublikujemy ostatnią część analizy nowego rozkładu PKP IC.