Na początku października na linię Świnoujście - Trelleborg (Szwecja) wejdzie nowy prom Polskiej Żeglugi Morskiej. Kupiona w maju tego roku jednostka została oficjalnie przekazana armatorowi - poinformował doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.
Prom czeka obecnie kosmetyczny remont, w tym przemalowanie na nowe barwy armatorskie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Dotychczas prom nosił nazwę "Sky Wind", obecnie zmieni ją na "Wolin". Będzie eksploatowany przez peżetemowską spółkę Unity Line. Wraz z nowym promem szczeciński operator będzie dysponował już flotą 6 jednostek.
"Wolin" to jednostka pasażersko-kolejowo-samochodowa, posiadająca 1860 m linii ładunkowej, w tym 712 m torowiska, umożliwiające przewóz wagonów kolejowych. W części pasażerskiej znajdują się 242 łóżka, a ogółem jednostka może przewieźć 400 osób.
Prom został wybudowany w Norwegii w 1986 roku, w 2002 r. przeszedł gruntowną przebudowę i modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Armator, od którego dokonano zakupu, to Silja Cruise AB Stockholm, a jednostka eksploatowana była dotychczas w serwisie Tallink AS między Sztokholmem a Turku w Finladnii. Prom pływał pod banderą szwedzką.
Jak podkreślił Gogol, nowa jednostka wpisuje się w unijny projekt tzw. morskich autostrad. Za jego realizację z polskiej strony odpowiedzialne jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej. Projekt ten przewiduje szczególną rolę dla dużych europejskich portów morskich kategorii A (obsługa rocznie m.in. 200 tys. pasażerów lub przeładunek m.in. 1,5 mln ton towarów). W Polsce takimi portami są Zespół Portów Szczecin Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia.
Projekt, po akceptacji Brukseli, ma szanse uzyskania środków finansowych z UE w ramach funduszy TEN-T (dofinansowanie 10-20 proc. dla portów na inwestycje infrastruktury portowej) oraz Marco Polo (dofinansowanie 35 proc. dla armatorów w postaci subsydiów na pokrycie kosztów eksploatacji linii na 3 lata).
Dodatkowo Polska w Sektorowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 przewiduje możliwość dofinansowania rozbudowy infrastruktury portowej na potrzeby autostrad morskich przy dofinansowaniu ze środków UE do 85 proc.
- Zakup promu oznacza konsekwentną realizację strategii inwestycyjnej Grupy PŻM. Jednym z jej elementów jest rozwój żeglugi promowej. Nowa jednostka stworzy kilkadziesiąt miejsc pracy dla oficerów i marynarzy Polskiej Żeglugi Morskiej. Pozwoli także na rozbudowę potencjału linii Świnoujście-Trelleborg pod kątem przewidywanego wprowadzenia do eksploatacji w latach 2010- 2011 dwóch promów, jakie mają powstać w Stoczni Szczecińskiej Nowa - powiedział Gogol.
Unity Line operuje na dwóch liniach: na trasie Świnoujście-Ystad pływają "Polonia", "Jan Śniadecki" i "Mikołaj Kopernik", zaś na linii Świnoujście-Trelleborg "Galileusz" oraz "Gryf".
PŻM to największy polski armator. Jego flotę stanowi 80 jednostek, w tym masowce, chemikaliowce i promy. Firma zatrudnia 3 tys. osób, z których 2,8 tys. pracuje na morzu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.